4 018 läst ·
43 svar
4k läst
43 svar
Få ner armeringsnät i källaren
Om jag inte får ner armeringsnät ska jag kolla på det här med!Intet skrev:
65 m2 var ju inte så mycket. Flera rum dessutom antar jag. Så idén järn låter väldigt bra. Köp najöglor och därtill tillhörande snurrkrok så går det i ett nafs. När du snurrar omkring där i källaren kan du ägna en tanke åt de armerare som gick böjda över ändlösa fält av armeringsjärn med sina tänger och tråd.
Det är golv på isodrän. Jag följer helst råden från de som gjuter så de kan lämna garantier. Annars håller jag med i princip, nuvarande golv är oarmerat.Kapsyl skrev:
Finns rörlister/rörhållarskena som trycks fast i isoleringen som sedan håller slangen annars. https://golvvarmebutiken.se/vattenburen-golvvarme/for-ingjutningP Psan skrev:
Du tror inte gjutarna bara på slentrian slängde ur sig det som är brukligt utan en tanke på hur det skulle utföras? Eller så är det du som ser svårigheter som inte vi gör. Har inte sett någon bild på någon ingång än så det är svårt att avgöra... Eller så köper du bara 1500x2500 och går vidare med livet, kanske finns det fingerskarvade såna om det känns bättre? Det bygger inte lika på höjden.P Psan skrev:
Redigerat:
Det kan mycket väl vara så. Får höra med dom igen om det inte går att lösa på ett enklare sätt (om näten blir jobbiga att få ner, tänker att jag köper ett för att testa med).RoTe skrev:
Du tror inte gjutarna bara på slentrian slängde ur sig det som är brukligt utan en tanke på hur det skulle utföras? Eller så är det du som ser svårigheter som inte vi gör. Har inte sett någon bild på någon ingång än så det är svårt att avgöra... Eller så köper du bara 1500x2500 och går vidare med livet?
Kan tyvärr inte ta bild pga att jag inte är hemma.
Enda anledningen till varför man kör nät istället för lösarmering är ju för att det går fortare. I det här fallet så låter det som det går fortare att få ner lösa järn och hyra en najpistol. 65m2 kånkar man ju ner på en dag och lägger ut allt på den andra.
Det verkar dock mer som att TS vill ha en gratis och supersimpel lösning då hen slår ner 100% av alla förslag. Två dagars arbete är en helg helg ju!A atomlab skrev:
Nu vet jag inte var gratis och enkel lösning kom från. Jag betalar/arbetar hellre mer för den bästa lösningen.RoTe skrev:
Tycker jag tackat alla för bra förslag och att jag ska fundera över samtliga och även diskutera med den som gjuter.
Men härligt att det gick till personangrepp 😆
Intressant, ska höra med dom som ska gjuta! Kan man hoppa över armeringssteget är det att föredra. 👍A atomlab skrev:
Edit: oops, läste fel. Oavsett tack för input. Blir det så så ber jag nog de som gjuter att lösa det
Att naja ihop armeringen går rätt fort. Du lägger upp järn på distanser, lägger dit järn på tvärsan och rullar fram dem ett och ett till rätt position. Använd distansklossar för att få ett enhetligt rutmönster. Jag gjorde detta med en skruvdragare och krok samt najöglor. Visst, ett mindre utrymme (ca 20 kvm, tror jag) men oregelbundet och jävligt. Behövde kapa nästan alla järn. Det tog nog en helg till slut om man räknar ihop det, jag gjorde inte allt i ett svep. Då körde jag med 8 mm järn eftersom jag inte hittade 6 mm löst. Om du hyr en najomat så går det betydligt snabbare.
Låter ju inte helt omöjligt. Mina rum är mer eller mindre helt rektangulära så blir mkt enklare än för dig, även om min yta är en del kvm större.tommib skrev:
Att naja ihop armeringen går rätt fort. Du lägger upp järn på distanser, lägger dit järn på tvärsan och rullar fram dem ett och ett till rätt position. Använd distansklossar för att få ett enhetligt rutmönster. Jag gjorde detta med en skruvdragare och krok samt najöglor. Visst, ett mindre utrymme (ca 20 kvm, tror jag) men oregelbundet och jävligt. Behövde kapa nästan alla järn. Det tog nog en helg till slut om man räknar ihop det, jag gjorde inte allt i ett svep. Då körde jag med 8 mm järn eftersom jag inte hittade 6 mm löst. Om du hyr en najomat så går det betydligt snabbare.