Hessa skulle det givetvis stå!:rofl:
Rättstavningsprogrammet stjälper istället för hjälper ibland.

Ser man på.
Tackar!
Då blir det en tur till Ica Maxi då.
Tror jag kör inom ÖoB ändå o köper en storpack citronsyra med. Så kan jag ju inte misslyckas.:cool:

Ska du ändå till ÖoB kan du köpa Hessa där också.
Senast jag köpte gav jag 19,90 för en liter.

//Ronnie

Ok.
Trodde inte det fanns där längre, men då skall jag kolla.
Tack.

Då är en liter Hessa samt ett kilo citronsyra inköpt.
Bara för kul skall jag dela upp o testa bägge medlen.
100 gram citronsyra till 1 liter vatten?
Tyckte jag läste det tidigare i tråden.

O för övrigt fanns bägge produkterna på ÖoB.

• Gilla
jac
  • Laddar…
Jag höftar till bara med några matskedar då det gäller citronsyra.

Jag körde 30 gram senast i 4-5 liter vatten.
Ligger det ett dygn så löses ytrosten upp.
Antar att en starkare lösning går det något snabbare bara.

K knipo skrev:
Då är en liter Hessa samt ett kilo citronsyra inköpt.
Bara för kul skall jag dela upp o testa bägge medlen.
100 gram citronsyra till 1 liter vatten?
Tyckte jag läste det tidigare i tråden.

O för övrigt fanns bägge produkterna på ÖoB.
Hur gick det sen, fungerade någon av metoderna?
Jag har en bandsåg med mycket rostiga detaljer som jag tänkte göra i ordning. Är det lönt att prova citronsyra eller hessa?

N NiclasBo skrev:
Hur gick det sen, fungerade någon av metoderna?
Jag har en bandsåg med mycket rostiga detaljer som jag tänkte göra i ordning. Är det lönt att prova citronsyra eller hessa?
Om rosten är djupare än lätt ytrost tycker jag Hessa är det enklaste. Med plastfolie och hushållspapper kan man även avrosta större ytor som är svåra att lägga i bad.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Om rosten är djupare än lätt ytrost tycker jag Hessa är det enklaste. Med plastfolie och hushållspapper kan man även avrosta större ytor som är svåra att lägga i bad.
Ok, det sk jag kolla upp och prova. Menar du o dränka in hushållspapper, lägga på bordet och klä in med plastfolie?
Hur lång tid behöver det verka? Mina delar är rejält rostiga.

N NiclasBo skrev:
Ok, det sk jag kolla upp och prova. Menar du o dränka in hushållspapper, lägga på bordet och klä in med plastfolie?
Hur lång tid behöver det verka? Mina delar är rejält rostiga.
Snarare täcka med hushållspapper och sen dränka in och täcka med plastfolie. Plasten är för att det inte ska torka ut, reaktionerna sker bara i närvaro av vatten. Prova över natt, upprepa om det inte är tillräckligt. Mindre delar brukar jag skrubba i såpa innan för att ta bort smuts och fett. Likaså att skrubba delarna medan de ligger i badet med en scotchbritesvamp efter några timmar hjälper processen. Glöm inte att använda plasthandskar annars kommer du se en ny definition av russinfingrar.

nanowire nanowire skrev:
Snarare täcka med hushållspapper och sen dränka in och täcka med plastfolie. Plasten är för att det inte ska torka ut, reaktionerna sker bara i närvaro av vatten. Prova över natt, upprepa om det inte är tillräckligt. Mindre delar brukar jag skrubba i såpa innan för att ta bort smuts och fett. Likaså att skrubba delarna medan de ligger i badet med en scotchbritesvamp efter några timmar hjälper processen. Glöm inte att använda plasthandskar annars kommer du se en ny definition av russinfingrar.
Kanon! Det ska jag testa framöver. Tack för tipset. Hut mycket späder du ut Hessan med vatten?

Så lite som möjligt. Lycka till :)

Bra tips med hushållspapper. Har sett att någon föreslagit tapetklister när syran behöver hållas på plats tex på vertikala ytor. Har dock inte testat den varianten själv.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Bra tips med hushållspapper. Har sett att någon föreslagit tapetklister när syran behöver hållas på plats tex på vertikala ytor. Har dock inte testat den varianten själv.
Jag körde med tapetklister på mina hyvelbord. Det funkar men är lite krångligare så går det med hushållspapper föredrar jag det.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.