Få bort ytlig rost

48k läst  50 svar

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ni som är lika slarviga som jag, vet jag pratar om

Man glömmer framme verktygen medan en regnskur drar förbi, eller så står någon verktygslåda öppen bredvid biltvätten osv.

Sen ser det ut så här, för givetvis tänker jag, när jag ser att det blivit blött, "jag ska bara ... sen går jag och hämtar lite papper och torkar torrt ..." :)

Vad gör man nu (Jag har några hammarborrar också, och lite skruvmejslar, skiftnycklar osv att "behandla")?
    Blandar citronsyra, lättfil och kanel, penslar på och sköljer bort rosten sen ... ;)

Fram med alla trevliga husrecept, för att avlägsna rost!

2. I
    Medlem · Nivå 13
    I lumpen använde man olja på all 'oskyddad' metall innan man lämnade in det för förvaring. Det tror jag är bra!

Verktyg som är elförzinkade eller kromade och som blivit rostiga kan du nog betrakta som förstörda.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men dessa brukar däremot klara sådana här smärre nedblötningar utan problem, värre är det om dom legat ute hela vintern.

Sen anser inte jag verktygen som förstörda (inte alltid iaf), men däremot lite mindre "läckra" och lite mindre roliga att jobba med.

4. T
    Medlem Nivå 5
    5-56 går till allt. Sen om dom är lite rostiga, vad gör det. En som satt i samma båt, så att säga.

5. G
    Medlem · Nivå 14
    Häll upp vatten (processen går fortare med varmt vatten) i en 2l glasslåda.
    Rör ner ca 100g citronsyra och låt de rostiga verktygen bada i detta.
    Tiden är beroende på hur rostiga de är, men man kan till o med få ett gammalt bromsok rostfritt på detta sätt, men då kanske det det krävs lite mer citronsyra :)

• Laddar…
  6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Bryr dig riktigt så är elektrolys att rekommendera. Dock segt att fixa med en massa smågrejor. Snabbt och ibland ok är att köra på lite 5-56, sen slipa med scotrchbrite o sen torka av.

7. I
    Medlem · Nivå 13
    Absolut! Med förstörda menade jag att om ytskiktet är förstört så är det, det går inte att reparera annat än genom att kroma/elförzinka om vilket är en dyr och tidsödande process som inte är lönt på annat än mycket speciella prylar.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Japp, vi är helt överens, då.

Citronsyra, intressant. Att jag själv skrev citronsyra i första posten hade inte att göra med att jag visste om några rostlösande egenskaper. Bara att det är en hushållskemikalie, typ. ;)

Men det finns hemma (Mycket kalk i Uppsala ...), så jag provade direkt!
    Gjorde en ganska stark citronsyrelösning.
    Efter ca halvtimmes behandling såg det ut så här: (Ingen mekanisk bearbetning!)
    Rost borta!, men även den blankhet (den lilla som var kvar :surprised:). Adaptern ser mörkare ut, men det är kanske bara för att glansen har försvunnit.
    Jag tycker iaf den känns trevligare att ha att göra med, nu när den inte är rostfläckig.
    Lätt var det också, då man inte måste hålla på och gnugga nåt.

Jag väntar nog lite med resten av prylarna, för att se om det kommer fler intressanta tips.

Jag bifogar också en bild med vad som simmade kvar i botten av citronsyrelösningen.

9. H
    Bannad Nivå 7
    För att inaktivera rosten använder man fosforsyra som omvandlar rosten till järnfosfat. För behandling av bilrost finns "rostätare " och liknande produkter som fosfaterar. Riktiga proffsvektyg typ skiftnycklar och tänger av den mörkgrå typen är fosfaterade och förvånansvärt tåliga när det gäller rost.

10. V8dc
    Medlem Nivå 7
    Citronsyra funkar!

Men än viktigare är att olja in prylarna emellanåt INNAN de glöms ute.
    Bara spraya lite 5-56 då och då över prylarna.

/en annan slarver som lärt sig....

11. I
    Medlem · Nivå 13
    Vet du hur man får till svart-oxidering på ett enkelt sätt så är jag mycket intresserad!

12. X
    Medlem Nivå 1
    Hallå! Jag lånar denna tråd för att jag trycker att det känns onödigt att göra en ny! :)
    Jag har nyligen köpt en bandsåg med ytlig rost på bordet! Jag har hört talats som Hammerite rust remover gel och även Briwax ska vara bra när man ska ta bort rost på en bandsåg. Jag vet dock inte vart jag kan köpa dessa två produkter. Hjälp?

13. skruffse
    Medlem Nivå 12
    Kan komplettera detta tips med att om man har problem att få ner detaljen i någon orm av bad med cintronsyra är att blanda i lösningen i tapetklister i pulverform, dvs använda citronsyrelösningen istället för vatten.
    Då fäster det på tex detaljer med vertikala ytor

14. S
    Medlem Nivå 2
    Annars kan du använda smedens rostborttagare det funkar bra.

15. PeterJeffrey
    Medlem Nivå 6
    och vilket är smedens medel?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: