Byggahus.se
Skölj dem ordentligt eller lägg dem i basiskt tvättmedel. Torka ordentligt och smörj med någon olja direkt. Kanske bränn in det i ugn beroende på vad det är för verktyg.
Annars kommer du få yt rost i princip direkt.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Sköljde nog o torkade torrt!
Det är fyra stämjärn, 3 gamla bacho o ett ea berg!
Nu har dom hängt ett dygn utan behandling o ingen rost än iaf!
Får hitta någon lämplig olja då!

Något enkelt vax bara?

Efter några Paul Sellers-videor så gjorde jag en oljetrasa i burk enligt hans modell, bara för att testa. Använder den långt mycket mer än jag trodde jag skulle göra!

Har carnubavax hemma, skulle kanske funka?

Är det möjligt att få tillbaka glansen på stämjärnen? Den tappades ju också med citronsyra behandlingen.

Är det värt att köra slipmedel sen Pol (typ samma som autosol fast utan slipmedel) och avsluta med vax?

Lägg de rostiga verktygen i ketchup i en påse över natten. Gammalt kocktrick för kolstålsknivar. Fungerar utmärkt och är något alla har hemma.

Jag provade att lägga en rostig bricka och en rostig skruv i lite Hessa över natten, de 2 skruvarna som ser sämre ut har legat i rostborttagare.
Fungerade mycket bättr än vad jag kunde föreställa mig, nu letar jag fler rostiga saker att behandla.
IMG_8299.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8304.JPG
Skapa konto

Y
rustcarb.jpg
Skapa konto

Hade inte på luftburken under det fuktiga vinterhalvåret.
Har inte lust att plocka isär delarna, inte heller riskera att skada packningar.

Ni vet inget bra medel i geleform?

Det är ju himla mecka att få hem dessa produkter jag sett från usa/australien så hoppades på att vi hade något bra i hemtrakterna.

Det där sekundärspjället är väl enkelt att skruva loss, rostbehandla och få dit igen utan att orsaka skada?

Y
Jo, bladen/spjällen är ju mest drabbade och är faktiskt lätta att lossa.
Fast det är ju fler detaljer också, såsom den vippan mellan bladen. Några skruvar och andra spjällarmar. Dom som renoverade förgasaren sa att jag kunde köpa en spray och slapp då lossa delarna vilket väckte tanken om att hitta något i gelform, lokalt.

Har köpt ActionCorrosion ifrån Austrailen för hälla i hink då den skulle vara lite bättre än kända Evaporust från usa, dom har även gel men tar ju minst en vecka att få hem.

Sen bör man ju behandla ytan så det inte rostar igen, funderar på någon olja som ger tunt ytskikt bara så det inte stör förgasarens funktioner.

Du kan inte blanda hessa och tapetklister (eller potatismjöl i lämplig mängd)?

Dags att väcka en tråd igen.
Mina verktyg som ligger i hojen ser tyvärr för bedrövliga och behöver fräschas upp.

DB3F85EA-8550-4B10-8A30-EFFE965A8BAD.jpeg
Skapa konto

Citronsyra verkar ju vara det bästa, om ingen har kommit på något bättre.
(Om jag inte kan få tag på Hedda vill säga. Men det verkar svårt.)

Min fråga är om det är någon som har testat med ultraljudstvätt? Om man kör verktygen i den med citronsyra? Eller något annat bra medel.
Är det överambitiöst?
Det räcker kanske långt med att bara låta verktygen ligga o dra i citronsyralösning?
Jag har en ultraljudstvätt, men har knappt använt den.

Redigerat:
Mitt tips, låt de dra i citronsyra, ta upp och borsta med stålborste, repetera om nödvändigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.