Hej,
Jag vet inte om just din NIBE stödjer NibePi, det är en kille som utvecklat en typ av prognosstyrning för just detta fenomen bla. Med rätt inställningar gjorde det susen för mig. Hade samma problem som dig innan.

• Skärmdump av NibePi gränssnitt som visar grafer för klimatsystem prognosstyrning och väderdatajusteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Dom slingor som ligger i golvet för det stora rummet, är det ett termodon till dom eller är det raka spåret från VP och VP reglerar den tempen mot utetempen. Då går det inte att göra så mycket åt saken med övervärmen i stora rummet.
Tyvärr raka spåret.
Jag skulle vilja ha en knapp som sänkte kurvan 1 steg i 24 h och sen återgick till det normala. Eller ännu bättre att den pumpen kollade prognosen själv.

Snailman
N nybyggarn3 skrev:
Jag har ju vetat i flera dagar att det skulle bli soligt idag så reoretiskt skulle jag ju kunnat sänka kurvan och låtit den ligga lägre tills vädret blir sämre. Hade säkert fungerat bra eftersom systemet är så trögt. Problemet är att det är för omständigt. Hade garanterat slutat med att det blev kallt om några dagar när det är mulet igen.
Läste om ditt hus nu, och du har rumsgivare i rummen?

Då skulle jag öppna dem fullt i alla slingor/rum utan solstrålning, och ha dem kvar där solen strålar in. Och reglera på kurvan.

Du hade ju en S1255, går inte den att styra efter väderprognoser typ? Säkert nåt abnbonemang?

Den kostade väl typ 5 papp extra så det fick vara för mig, jag avskyr abbonemang också.

N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Bor i ett nybyggt hus i Norrland
Jag gillar när man klämmer till med nått som är från treriksröset i norr till dalälven i söder
Det är lite skillnad i klimat mellan de delarna ;)

Snailman
Står om detta hos nibe jag klarar inte att redigera i mobilen verkar det som, står i slutet av artikeln.
searchicon.svg

Digitaliseringen har öppnat för helt nya möjligheter att ha koll på ditt klimatsystem och energiförbrukningen. Vi bad Matthias Åhlander, ägare till en bergvärmepump i NIBEs nya S-serie att berätta hur han skapar ett behagligt inomhusklimat och sparar energi, direkt från mobilen. Enkelt, smart och hållbart!

Som anställd på NIBE var Matthias Åhlander med familj en av de första som fick chansen att prova bergvärmepumpen NIBE S1255-12 i nya S-serien och appen myUplink. Själv tänker han inte så mycket på värmesystemet till vardags, det bara funkar säger han. Här svarar han på en del vanliga frågor som han brukar få.

Matthias_DSC7273_2.jpg

Hur kopplade du ihop värmepumpen med app i mobilen?

– När värmepumpen installerades och sattes igång kopplade min installatör upp värmepumpen mot internet. Jag hade bra internettäckning i tvättstugan där värmepumpen skulle stå så det var inga problem. Med lite assistans från installatören kunde jag sen själv ladda ner myUplinks app och registrera mig och värmepumpen.

Hur vet du att din värmepump funkar?

–Den hör av sig till min mobil om den vill något, genom att skicka en pushnotis. Men jag kan också gå in på appen och kolla statusen, där får man en tydlig överblick direkt på startsidan. Det är helt klart en trygghet.

När hörde värmepumpen av sig sist?

–När jag fick ny uppdaterad mjukvara. Då kom det en pushnotis i mobilen. Eftersom jag är uppkopplad mot myUplink skickas den senaste mjukvaran ut direkt till min värmepump. Allt jag behöver göra är att godkänna uppdateringen i värmepumpens display. Så den är alltid uppdaterad, för bästa drift och energibesparing.

Hur mycket styr du värmen från mobilen?

–Det har hänt att jag gått in i min app och ändrat lite nån gång, mest på kul. Men det behövs egentligen inte, energiåtgången anpassas automatiskt efter familjens behov och vädret så vi får jämnare värme och låg förbrukning. För att kunna styra värme och varmvatten på mobilen har vi ett premiumabonnemang, som vi betalar några hundralappar om året för.

Min installatör har också en app och jag har godkänt att han kan övervaka, ställa diagnos och styra mitt värmesystem på distans. Otroligt smidigt!

Vad använder du appen till?

–Den funktion som vi använder mest är den smarta kontrollen på varmvattnet, vi har ju två tonåringar hemma. Värmepumpen lär sig vårt förbrukningsmönster för att spara energi. Behöver vi extra varmvatten när vi har gäster brukar vi knappa in det på mobilen. Annars tänker vi inte på värmesystemet till vardags. Det bara funkar. Jo, när vi reser bort ställer vi in värmepumpen på energisparläge också.

bild_panel_myuplink.jpg

Kan du göra mer i appen än i värmepumpen?

–Ja, i appen ingår två smarta tjänster som jag har aktiverat. Väderprognosstyrning är en. Den gör att värmepumpen kan förbereda sig på en väderförändring. Det blir jämnare värme och effektivare drift än om jag själv höjer och sänker temperaturen.

Appendix Appendix skrev:
Jag gillar när man klämmer till med nått som är från treriksröset i norr till dalälven i söder
Det är lite skillnad i klimat mellan de delarna ;)
Tänkte att det mest hänger stockholmare här som inte fattar skillnaden men om jag har fel kan det ju nämnas att vi bor utanför Umeå.

Snailman Snailman skrev:
Läste om ditt hus nu, och du har rumsgivare i rummen?

Då skulle jag öppna dem fullt i alla slingor/rum utan solstrålning, och ha dem kvar där solen strålar in. Och reglera på kurvan.

Du hade ju en S1255, går inte den att styra efter väderprognoser typ? Säkert nåt abnbonemang?

Den kostade väl typ 5 papp extra så det fick vara för mig, jag avskyr abbonemang också.
Det kanske går att få till något smart men jag

Snailman Snailman skrev:
Står om detta hos nibe jag klarar inte att redigera i mobilen verkar det som, står i slutet av artikeln.
[bild]

Digitaliseringen har öppnat för helt nya möjligheter att ha koll på ditt klimatsystem och energiförbrukningen. Vi bad Matthias Åhlander, ägare till en bergvärmepump i NIBEs nya S-serie att berätta hur han skapar ett behagligt inomhusklimat och sparar energi, direkt från mobilen. Enkelt, smart och hållbart!

Som anställd på NIBE var Matthias Åhlander med familj en av de första som fick chansen att prova bergvärmepumpen NIBE S1255-12 i nya S-serien och appen myUplink. Själv tänker han inte så mycket på värmesystemet till vardags, det bara funkar säger han. Här svarar han på en del vanliga frågor som han brukar få.

[bild]

Hur kopplade du ihop värmepumpen med app i mobilen?

– När värmepumpen installerades och sattes igång kopplade min installatör upp värmepumpen mot internet. Jag hade bra internettäckning i tvättstugan där värmepumpen skulle stå så det var inga problem. Med lite assistans från installatören kunde jag sen själv ladda ner myUplinks app och registrera mig och värmepumpen.

Hur vet du att din värmepump funkar?

–Den hör av sig till min mobil om den vill något, genom att skicka en pushnotis. Men jag kan också gå in på appen och kolla statusen, där får man en tydlig överblick direkt på startsidan. Det är helt klart en trygghet.

När hörde värmepumpen av sig sist?

–När jag fick ny uppdaterad mjukvara. Då kom det en pushnotis i mobilen. Eftersom jag är uppkopplad mot myUplink skickas den senaste mjukvaran ut direkt till min värmepump. Allt jag behöver göra är att godkänna uppdateringen i värmepumpens display. Så den är alltid uppdaterad, för bästa drift och energibesparing.

Hur mycket styr du värmen från mobilen?

–Det har hänt att jag gått in i min app och ändrat lite nån gång, mest på kul. Men det behövs egentligen inte, energiåtgången anpassas automatiskt efter familjens behov och vädret så vi får jämnare värme och låg förbrukning. För att kunna styra värme och varmvatten på mobilen har vi ett premiumabonnemang, som vi betalar några hundralappar om året för.

Min installatör har också en app och jag har godkänt att han kan övervaka, ställa diagnos och styra mitt värmesystem på distans. Otroligt smidigt!

Vad använder du appen till?

–Den funktion som vi använder mest är den smarta kontrollen på varmvattnet, vi har ju två tonåringar hemma. Värmepumpen lär sig vårt förbrukningsmönster för att spara energi. Behöver vi extra varmvatten när vi har gäster brukar vi knappa in det på mobilen. Annars tänker vi inte på värmesystemet till vardags. Det bara funkar. Jo, när vi reser bort ställer vi in värmepumpen på energisparläge också.

[bild]

Kan du göra mer i appen än i värmepumpen?

–Ja, i appen ingår två smarta tjänster som jag har aktiverat. Väderprognosstyrning är en. Den gör att värmepumpen kan förbereda sig på en väderförändring. Det blir jämnare värme och effektivare drift än om jag själv höjer och sänker temperaturen.
Där ser man. Kanske måste kolla vad det skulle innebära att koppla upp pumpen.

Vi har S1155, samma vp men utan vvb. Kör med väderstyrning aktivt, påverkan 5/10.

G gmanhem skrev:
Vi har S1155, samma vp men utan vvb. Kör med väderstyrning aktivt, påverkan 5/10.
Det låter ju intressant. Hur får man igång det?

Hos oss fungerar det klockrent att styra mot utegivare, förutom när solen lyser in nu på vårvintern. Det är första vintern vi bor här men förra sommaren var det inget större problem att solen värmer genom fönsterna. På sommarn passerar solen söder så hör att takutskjutet tar det värsta. Gissar att det kommer att vara som värst någon gång på våren.

Snailman Snailman skrev:
Man ska ju försöka reglera på kurvan, först tänkte jag att ha några rumsgivare i sovrummen som styr just den slingan, men numera tänker jag reglera på kurvan och ha några termostater där solen värmer mycket, så får de strypa slingorna där vid sol strålning.

Jag har alla sovrum på norrsidan (skuggsida) på norrsidan sitter även utegivaren.

Har i nya huset en F1255 och det följer med två givare, en som placeras inne och en som placeras utomhus. Jag använder bara innegivaren som temperaturmätare, reglerar inte på den, alltså.
Och detta är just problemet.
Montage på norrsidan är en gammal vana som kom innan folk började bygga hus med stora fönster på södra sidan med massiv solinstrålning.
I denna tråd:
Problem Nord-Außenfühler - HaustechnikDialog
tar man upp samma problem. Vissa har börjat flytta på sina utegivare, t ex till en södra sidan dock med solskydd.
Även här diskuteras det:
Außenfühler: Wohin? | Haustechnikforum auf energiesparhaus.at
och det finns dom som flyttade givaren till sydsidan med solskydd. Dom menar att instruktionen med norrsidan gäller kanske ofta men att andra lägen är bättre speciellt i hus med GV och stora sydfönster. Installatörer menar man fattar inte det.

Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Och detta är just problemet.
Montage på norrsidan är en gammal vana som kom innan folk började bygga hus med stora fönster på södra sidan med massiv solinstrålning.
I denna tråd:
Problem Nord-Außenfühler - HaustechnikDialog
tar man upp samma problem. Vissa har börjat flytta på sina utegivare, t ex till en södra sidan dock med solskydd.
Även här diskuteras det:
Außenfühler: Wohin? | Haustechnikforum auf energiesparhaus.at
och det finns dom som flyttade givaren till sydsidan med solskydd. Dom menar att instruktionen med norrsidan gäller kanske ofta men att andra lägen är bättre speciellt i hus med GV och stora sydfönster. Installatörer menar man fattar inte det.
Intressant! När man tänker på det så vore det kanske vettigt för oss att sätta givaren på södra sidan. Med eller utan solskydd. Kändes motigt att flytta den dock.

R R1chard skrev:
Hej,
Jag vet inte om just din NIBE stödjer NibePi, det är en kille som utvecklat en typ av prognosstyrning för just detta fenomen bla. Med rätt inställningar gjorde det susen för mig. Hade samma problem som dig innan.
Intressant! Kanske något att kolla upp. Var det krångligt att komma igång med?

N nybyggarn3 skrev:
Det låter ju intressant. Hur får man igång det?

Hos oss fungerar det klockrent att styra mot utegivare, förutom när solen lyser in nu på vårvintern. Det är första vintern vi bor här men förra sommaren var det inget större problem att solen värmer genom fönsterna. På sommarn passerar solen söder så hör att takutskjutet tar det värsta. Gissar att det kommer att vara som värst någon gång på våren.
Självfallet behöver VPn vara uppkopplad för att hämta elpriser och väderprognoser. Sedan bara navigera till meny 4.2.5 och 4.4.

• Skärmdump av menyn 4.2.5 Smart Price Adaption i en värmepumpsapp med aktiveringsalternativ.
    Skapa konto
  • Skärmdump av smart hem-styrningsapp med meny 4.4 Väderstyrning och aktiverad väderstyrningsfunktion.
    Skapa konto
Jag misstänker att prognosstyrning kan vara lite knepigt att få till eftersom det är några kritiska timmar på förmiddagen som avgör hur det varmt det blir inne. På eftermiddagen kan det vara hur soligt det vill utan att det har någon större betydelse.

Nu har det varit några rejält fina dagar och eftersom jag jobbar hemma kan jag följa hur det utvecklar sig. Tidigt på morgonen, innan solen går upp, har vi ca 22 grader inne, jämfört med knappa 21 utan sol. När solen väl börjar lysa in blir det snabbt varmt. Tempen pikar runt lunch med ca 25 grader. I går kväll när jag gick i säng var temperaturen ca 23 grader.

Just nu är inte detta ett jättestort problem men jag misstänker att det kan bli det senare i vinter, när solen värmer ännu mer samtidigt som det är ordentligt under nollan i dygnsmedel. En variant kanske kan vara att succesivt justera ner kurvan när våren närmar sig. Blir det längre perioder med mulet väder får vi kanske anledning att elda i kaminen.

Vi upplevde samma ”problem” och kör sedan något år tillbaka Ngenic. Vi upplever att det funkar väldigt bra. Har dessutom elhandeln via Tibber på timpris och systemen pratar med varandra, lite tidigt dock att säga något om faktisk besparing med tanke på senaste årets rekordlåga elpriser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.