Ser det här rätt ut.
Eller är jord o fas fel

• Elektrisk kopplingsinstallation med synliga jord- och fasledningar framför kaklat väggparti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Arg
  • Älska
cdx873v och 7 till
  • Laddar…
Det finns flera fel här.

Skyddsjord och fasledare har mycket riktigt förväxlats. Du ser ett "L" invid plinten uppe till vänster som betyder fas. Likaså finns en jordsymbol nere till höger. Är man minsta osäker på detta, då tar man fram sin multimeter och ohmmäter mellan skyddsjordblecket och den terminal man tror det motsvarar.

Hur hade du planerat att kontrollera detta? Man upptäcker det dels vid granskning men också vid mätning. Installerar man ett vägguttag så är det ofta en god idé att kontinuitetsprova skyddsjorden. Det gör man genom att bryta JFBn och ohmmäta mellan skyddsjordsblecken i två oliak uttagpå olika platser.

Sedan har du synbarligen knölat in två ledare i samma hål. Varje terminal har två hål avsedda för varsin ledare. Endast 1 ledare på hål alltså.

På skyddsjordsplinten har du dessutom mulat in tre ledare, och kardelerna set ut att vara skadade. Det går inte. Man behöver göra denna skarv i en toppklämma typ Wago 773 bakom uttaget. Edit: Jag tar tillbaka detta, det ser ut att finnas tre hål.

Montaget visar också alltför mycket naken koppar. Man ska skala ledarna 12 mm som anges på uttaget och trycka dem i botten på varje hål.

• Gilla
fribygg och 8 till
  • Laddar…
Tack för svar. Får ringa byggaren då det är precis nygjort i och med en stammrenovering. var bara nyfiken hur det såg ut innanför eftersom uttaget inte fungerade.

• Wow
  • Gilla
Tiris och 4 till
  • Laddar…
D Dif1891 skrev:
Får ringa byggaren då det är precis nygjort i och med en stammrenovering. var bara nyfiken hur det såg ut innanför eftersom uttaget inte fungerade.
Menar du att ett "proffs" utfört detta? 😱

Hur som helst, välkommen till forumet!

• Gilla
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
C
En kollega lät installera en ny diskmaskin. När han kom hem och skulle kolla in den fick han en j-vla kyss. Installatören hade förväxlat fas och jord så att hela maskinen var strömförande. Så med fel installatör kan uppenbarligen vad som helst hända 😮

• Wow
  • Gilla
kjellinge och 7 till
  • Laddar…
D Dif1891 skrev:
Tack för svar. Får ringa byggaren då det är precis nygjort i och med en stammrenovering. var bara nyfiken hur det såg ut innanför eftersom uttaget inte fungerade.
En veritabel dödsfälla, jag skulle kolla precis allt som denne "elektriker" pillat med.

• Gilla
Nilstyko och 6 till
  • Laddar…
D Dif1891 skrev:
Oj det kan inte varit en elektriker, skall alltid kontrollera L-N, L-PE och N-PE med spänningsprovare när det är driftsatt att allt är korrekt, framför allt ha koll på färgernas betydelse

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
D Dif1891 skrev:
Jag ber om ursäkt för att jag misstänkte dig.

• Gilla
globaljuggler och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att ett "proffs" utfört detta? 😱

Hur som helst, välkommen till forumet!
Jag sa ju precis detta för typ en tråd sen!! Man ska göra själv...

• Gilla
  • Älska
MLA79 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag sa ju precis detta för typ en tråd sen!! Man ska göra själv...
Fast misstag på denna nivå är nog lyckligtvis väldigt ovanliga.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
D Dif1891 skrev:
Se till att bryta spänningen till detta tills du får dit byggaren och kolla gärna om personen verkligen är elektriker...🙈

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skicka bilden till elsäkerhetsverket...
Håller med. Jag brukar inte rekommendera att "tjalla" men i det här fallet är det motiverat. Har svårt att se att man kan göra speciellt mycket värre fel än detta och då dessutom i ett badrum som jag antar det gäller.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast misstag på denna nivå är nog lyckligtvis väldigt ovanliga.
Misstag... Var väl snällt sagt.

Okunnighet rakt över...Typ hoppas det fungerar så här.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Oj det kan inte varit en elektriker, skall alltid kontrollera L-N, L-PE och N-PE med spänningsprovare när det är driftsatt att allt är korrekt, framför allt ha koll på färgernas betydelse
Jodå, det kan ha varit en elektriker eftersom de är människor. Ett riktigt allvarligt fel som i värsta fall kan döda någon så felet är riktigt farligt och som tur är väldigt ovanligt.
Det är många punkter i egenkontrollprogrammet som har hoppats över här. 😮
Jag håller med övriga, anmäl.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.