Drar du in signalen i nätverkskabel? Eller via trådlös?Z Zakalwe skrev:Hej! Vi hade som bäst en plupp på mobilen på landet. Lösningen blev en begagnad Zyxel NR7101 extern 5G router/modem monterad på en antennmast och matad via PoE. Efter lite antennriktande fick jag stadiga 150Mbit/s. Den är kanon och tillåter visa saker som vanlig konsumentrouter inte kan, t.ex. att låsa den vid en viss 5G frekvens eller mast (konsumentroutrar byter lite hur som helst beroende på signalstyrka osv).
Jag rekommenderar hellre denna lösning där allt är inbyggt än att dra två separata koax från 4x4 antenn. Dels för att du slipper signalförluster i koax och dels att det är betydligt enklare att dra en cat5e än två koax.
P.S.
Efter ett år dog den plötsligt. Jag öppnade den på vinst och förlust för att se om något hade brunnit och såg en 12V header. Kopplade in 12V till kretskortet och vips så vaknade den igen. PoE delen har troligtvis fått sig en kyss pga åska. Det blev en separat 12V matning och nu funkar den igen.
[bild]
Läst på och beställt denna lösning. Tack!Z Zakalwe skrev:Hej! Vi hade som bäst en plupp på mobilen på landet. Lösningen blev en begagnad Zyxel NR7101 extern 5G router/modem monterad på en antennmast och matad via PoE. Efter lite antennriktande fick jag stadiga 150Mbit/s. Den är kanon och tillåter visa saker som vanlig konsumentrouter inte kan, t.ex. att låsa den vid en viss 5G frekvens eller mast (konsumentroutrar byter lite hur som helst beroende på signalstyrka osv).
Jag rekommenderar hellre denna lösning där allt är inbyggt än att dra två separata koax från 4x4 antenn. Dels för att du slipper signalförluster i koax och dels att det är betydligt enklare att dra en cat5e än två koax.
P.S.
Efter ett år dog den plötsligt. Jag öppnade den på vinst och förlust för att se om något hade brunnit och såg en 12V header. Kopplade in 12V till kretskortet och vips så vaknade den igen. PoE delen har troligtvis fått sig en kyss pga åska. Det blev en separat 12V matning och nu funkar den igen.
[bild]
Hej!T tobsy skrev:
Zyxel NR7101 är ett riktat 5G modem för proffsbruk. Medan den har inbyggd WiFi, den används mest för att konfigurera enheten, inte för att surfa. Även om det kanske går att konfa den en som en kombinerad modem/router rekommenderar jag att ställa NR7101 i bryggläge och använda en separat router för bäst prestanda.
Mao har man en nätverkskabel mellan NR7101 (monterad på antennstolpen) och routern (som är inomhus). För att NR7101 ska få ström används en PoE injektor, en liten svart låda som "injicerar" strömmatning i nätverkskabeln.
Redigerat:
Klicka här för att svara