Vi har också bott i Jämtland. 3 funkade klart bäst för oss. Dottern har haft Telia, har funkat i stort sett lika bra.B Bästerortarn skrev:Nu beror det förvisso på var "landet" är och hur man kategoriserar "landet" men generellt är väl Tre den operatör som funkar sämst på landet. Åtminstone om "landet" är den norra halvan av landet.
I mina trakter uppe i nordvästra Jämtland har jag testat samtliga nät. Förvisso högst amatör-och-fältmässiga tester men ....... Telia har i särklass bäst täckning med Telenor på en andraplats och Tele2 tätt efter på en tredjeplats. Tre är i särklass sämst och har enbart täckning i samhällena och längs med större vägar o.s.v.
Tele2 har högst datahastigheter med Telenor tätt efter på en andraplats och Telia ganska långt efter på en tredjeplats. Tre har faktiskt bra hastigheter i dom få områden där dom har täckning men just p.g.a. täckningen är Tre ändå inget alternativ på "mitt land".
Att Telia har lägst hastigheter trots bäst täckning gissar jag beror på den gamla sanningen att det bara är Telia som funkar på vischan och att alla använder just Telia. I princip alla i min bekantskapskrets i Jämtland använder Telia. Jag använder Fello (Telia) för telefonen och jag märker skillnad under semesterperioden då hastigheten sjunker från låg till extremt låg. I kåken har jag dock fiber.
Till TS, skaffa kontantkort och testa vilket nät som verkar bäst. Som flera redan varit inne på skaffar du sen en vettig 5G router med extern antenn på taket. Då ökar chansen att få bra hastighet.
Nere i Småland har 3 och Telia varit likvärdiga. Det blandar och ge helt enkelt
Jag fattar att du vill ha grejerna nu nu nu men det är sällan en bra plan för att få vettiga saker till ett vettigt pris. Jag skulle inte handlat något på elgiganten.
Beställ abbonemanget från t.ex. Telia och prova med deras router först. Om det funkar dåligt kan du komplettera med externa antenner inomhus. Om det fortfarande funkar dåligt är utomhusantenn vägen framåt men det kan ju vara svårt att ha på ett hyrt hus. Placering i ett fönster kan hjälpa, både av router och extern antenn.
Starlink mini kan också vara ett alternativ, den kan ju monteras på något tillfälligt fundament utomhus. Sen får du jobba med WiFi-förlängare.
Du skulle ju också kunna fråga hyresvärden om möjligheterna till en kabelgenomföring och ett maströr.
Beställ abbonemanget från t.ex. Telia och prova med deras router först. Om det funkar dåligt kan du komplettera med externa antenner inomhus. Om det fortfarande funkar dåligt är utomhusantenn vägen framåt men det kan ju vara svårt att ha på ett hyrt hus. Placering i ett fönster kan hjälpa, både av router och extern antenn.
Starlink mini kan också vara ett alternativ, den kan ju monteras på något tillfälligt fundament utomhus. Sen får du jobba med WiFi-förlängare.
Du skulle ju också kunna fråga hyresvärden om möjligheterna till en kabelgenomföring och ett maströr.
På Elgiganten hittar du inga 4g/5g antenner. Clas Ohlson har en men bara på centrallagret ser det ut som.
Kjell&co har som sagt några olika sorters utomhusantenner. Annars är det webbutiker om du vill ha bättre kvalitet som Poynting.
Kjell&co har som sagt några olika sorters utomhusantenner. Annars är det webbutiker om du vill ha bättre kvalitet som Poynting.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Starlink.
Kostar inte så mycket och det kommer fungera utmärkt.
Kostar inte så mycket och det kommer fungera utmärkt.
Det där med moral, är svårt. Det gäller att inte undersöka det bolag man valt för väl, för då blir det inget internet alls.😬S skogaliten skrev:
Nu är Musk verkligen inte någon jag har stenkoll på men har han verkligen sagt att hans mål är att demontera demokratin i Europas 45 stater?
Redigerat:
Skrev jag det?Intet skrev:
jag skrev "demontera demokrati i Europa", dvs inte överallt, eller i hela Europa samtidigt.
För närvarande är det i Storbrittanien Musk kör hårdast, men han har också blandat sig i Italien, Frankrike och Tyskland huvudsakligen genom kampanjer på sociala medier, och genom att finansiellt stötta mer eller mindre uttalat icke-demokratiska ytterkantsgrupperingar och partier.
Tja. Byta bromsar på bilen kan naturligtvis syfta på enbart handbromsen då det inte tydligt framgår att alla bromsar skall bytas.S skogaliten skrev:
Storbritannien, Frankrike och Tyskland har ledare som är historiskt impopulära. Så någon större kampanj behövs nog inte.S skogaliten skrev:
Italien däremot.
"Det italienska parlamentet har röstat för ett gradvis avskaffande av de antiryska sanktionerna efter konfliktens slut, rapporterar la Repubblica.
I dokumentet togs även hänvisningen till skyddet av Ukrainas territoriella integritet bort.
Där ser man den verkliga “principfastheten” och det orubbliga stödet till Ukraina.
De gillar trots allt ryska turister – och pengarna som dessa turister för med sig."
Kan du ge några konkreta exempel på Musks påverkan på de nu bara 4 av de 45 staterna, för jag har inte sett ett dugg av den.
Ser nu att tråden handlar om bättre internet. Så jag ber om ursäkt för att mittfåran inte följs till fullo och sakall efter detta lilla klavertramp inrätta mig i ledet😬😀.
Starlink verkar ju funka bra.
Har själv TRE och får som sämst 15 Mbit ner. Funkar bra om man bara kollar tv, spelar mobilspel x 2 och har 6 googlehome högtalare som streamar Spotify samtidigt.
(Jag vet att jag är knasig som stänger ljudet på tvn, textar tv, lyssnar på musik och har mobilen igång 🫠)
Har inte upplevt ngr problem. Har dock inte ngr ungar som spelar.
(Jag vet att jag är knasig som stänger ljudet på tvn, textar tv, lyssnar på musik och har mobilen igång 🫠)
Har inte upplevt ngr problem. Har dock inte ngr ungar som spelar.
L LaT skrev:
Känns som ett specialfall om man måste köpa antenn för en specifik frekvens?pjgb skrev:
De antenner som är lätt tillgängliga verkar klara ett ganska brett spektrum.
T.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/...053p6UO2g1eWTZ0FI3nOwidnUw2v0KoYaApmXEALw_wcB
Har på jobbet två sådana anslutna till en tp-link 5G-router.
Ligger sällan under 500/100Mbit ner/upp.
Jag hade typ sådana här för länge sedan och de klarade inte de högre banden, men det spelade ingen roll för mig just där och då för jag hade bara tillgång till 4G och 800 eller 900 MHz eller något sådant (långt till närmsta mast och skog och berg i vägen).
https://www.induo.com/kop/antenner/4g-5g/riktantenner/gya01-riktantenn-4g-5g/
Nu för tiden kanske det är annorlunda, det har väl hänt lite både med frekvensbanden och antenndesign jämfört med 10 år sedan.
https://www.induo.com/kop/antenner/4g-5g/riktantenner/gya01-riktantenn-4g-5g/
Nu för tiden kanske det är annorlunda, det har väl hänt lite både med frekvensbanden och antenndesign jämfört med 10 år sedan.
Klicka här för att svara