Tjo.

Nyinflyttade på landet och extremt dåligt internet. Vad kan jag göra, bör göra och går det ens att få bättre internet?
Stundar ju fotbolls-VM.....
Men även barnen behöver för streaming mm.
Har testat 3 och Telias nät. 3mbit

Kollar du på mobilen inomhus när du får den farten?

Har du kollat täckningskartorna för vad du kan förvänta dig? Samt kollat vad du får på mobilen om du går ut? Det kanse behövs en extern antenn för att få bättre fart.

Starlink

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
Kollar du på mobilen inomhus när du får den farten?

Har du kollat täckningskartorna för vad du kan förvänta dig? Samt kollat vad du får på mobilen om du går ut? Det kanse behövs en extern antenn för att få bättre fart.
Mobilen är inomhus och vid ett fönster. Täckningskartorna säger "god" på tres sida. Om jag går ut så får jag upp det i 15mbit.

tommib
Starlink?

Annars, bra router inomhus med extern riktantenn mot lämplig mast.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du 3mbit med router+ extern antenn eller i mobilen?

Vad tycker Telia att du kan få på adressen om du söker?
[länk]
I mobilen. På Telia kan jag få upp till 100mbit står det

P Pappa1986 skrev:
Mobilen är inomhus och vid ett fönster. Täckningskartorna säger "god" på tres sida. Om jag går ut så får jag upp det i 15mbit.
På landsbygden skulle jag förvänta mig att Telia är bättre.
Men i vilket fall. Extern antenn högt på huset borde ge bättre resultat. Man kan ju alltid köra två abonnemang för olika saker. Ananrs som nämndes ovan finns ju starlink.

• Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
tommib
Som sagt, en vettig router och bra riktantenn på antennmast. Det är något helt annat än mobilen. Du kan ju testa med en inomhusantenn först men för bästa mottagning ska antennen ut och upp.

Sen är det som vanligt med 5G så att tillgänglig hastighet beror på hur belastad just den masten/cellen är. Om den servar ett stort område med många användare kommer du få dela. Just under sportbolls-VM ökar sannolikheten rätt mycket för att nätet ska vara belastat.

• Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Som sagt, en vettig router och bra riktantenn på antennmast. Det är något helt annat än mobilen. Du kan ju testa med en inomhusantenn först men för bästa mottagning ska antennen ut och upp.

Sen är det som vanligt med 5G så att tillgänglig hastighet beror på hur belastad just den masten/cellen är. Om den servar ett stort område med många användare kommer du få dela. Just under sportbolls-VM ökar sannolikheten rätt mycket för att nätet ska vara belastat.
Tack, ska kolla upp detta och om det finns att köpa på elgiganten imorgon.

R
Finns det möjlighet till fiberanslutning? Det är väl nått du bör kolla upp och inte bara kolla kortsiktig lösning.

Nu beror det förvisso på var "landet" är och hur man kategoriserar "landet" men generellt är väl Tre den operatör som funkar sämst på landet. Åtminstone om "landet" är den norra halvan av landet.

I mina trakter uppe i nordvästra Jämtland har jag testat samtliga nät. Förvisso högst amatör-och-fältmässiga tester men ....... Telia har i särklass bäst täckning med Telenor på en andraplats och Tele2 tätt efter på en tredjeplats. Tre är i särklass sämst och har enbart täckning i samhällena och längs med större vägar o.s.v.

Tele2 har högst datahastigheter med Telenor tätt efter på en andraplats och Telia ganska långt efter på en tredjeplats. Tre har faktiskt bra hastigheter i dom få områden där dom har täckning men just p.g.a. täckningen är Tre ändå inget alternativ på "mitt land".

Att Telia har lägst hastigheter trots bäst täckning gissar jag beror på den gamla sanningen att det bara är Telia som funkar på vischan och att alla använder just Telia. I princip alla i min bekantskapskrets i Jämtland använder Telia. Jag använder Fello (Telia) för telefonen och jag märker skillnad under semesterperioden då hastigheten sjunker från låg till extremt låg. I kåken har jag dock fiber.

Till TS, skaffa kontantkort och testa vilket nät som verkar bäst. Som flera redan varit inne på skaffar du sen en vettig 5G router med extern antenn på taket. Då ökar chansen att få bra hastighet.

P Pappa1986 skrev:
Tack, ska kolla upp detta och om det finns att köpa på elgiganten imorgon.
Kolla hellre på Kjell. Dom brukar i.a.f. ha grundläggande kunskaper och koll på vad dom säljer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Finns det möjlighet till fiberanslutning? Det är väl nått du bör kolla upp och inte bara kolla kortsiktig lösning.
Tyvärr inte. Och vi hyr huset

B Bästerortarn skrev:
Kolla hellre på Kjell. Dom brukar i.a.f. ha grundläggande kunskaper och koll på vad dom säljer.
Finns ingen närliggande butik tyvärr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.