Hej, efter ca 18 år börjar vårt kylskåp (Cylinda) ha svårt att hålla tillräckligt låg temperatur så vi har börjat se oss omkring efter ersättare.
Till min fundering (som det säkert finns lika många svar på som det finns medlemmar på det här eminenta forumet), finns det något fabrikat av av dylika vitvaror som har lite bättre byggkvalitet än andra idag? Typ som tvättmaskinen FT46 och torktumlaren TK40 från Cylinda som vi köpte när vi byggde huset och som fortfarande snurrar på utan några som helst problem, nu så här snart 20 år senare är det ju många som säger att det är bland det bästa kvalitetsmässigt som gjorts på många år.
Vi hade Cylinda som leverantör av alla vitvaror när vi byggde huset men av någon anledning har jag börjat luta åt Bosch, bytte spisen till en från Bosch för några år sedan och har ett flertal mindre köksmaskiner (köttkvarn, mixer, matberedare, etc.) från Bosch och är väldigt nöjd med dessa.
Har läst i en del trådar att en del olyckskorpar kraxar att man får vara nöjd om vitvaror håller mer än fem år numera vilket känns besynnerligt.
Så finns det något fabrikat som kanske sägs ha lite bättre kvalitet än genomsnittet numera? Funderar på en prisklass på runt 10.000 kr styck för kyl- och frysskåp.
Som sagt, låt mig höra alla åsikter så plockar jag fram popcornskålen
Cheers!
Rikard
Till min fundering (som det säkert finns lika många svar på som det finns medlemmar på det här eminenta forumet), finns det något fabrikat av av dylika vitvaror som har lite bättre byggkvalitet än andra idag? Typ som tvättmaskinen FT46 och torktumlaren TK40 från Cylinda som vi köpte när vi byggde huset och som fortfarande snurrar på utan några som helst problem, nu så här snart 20 år senare är det ju många som säger att det är bland det bästa kvalitetsmässigt som gjorts på många år.
Vi hade Cylinda som leverantör av alla vitvaror när vi byggde huset men av någon anledning har jag börjat luta åt Bosch, bytte spisen till en från Bosch för några år sedan och har ett flertal mindre köksmaskiner (köttkvarn, mixer, matberedare, etc.) från Bosch och är väldigt nöjd med dessa.
Har läst i en del trådar att en del olyckskorpar kraxar att man får vara nöjd om vitvaror håller mer än fem år numera vilket känns besynnerligt.
Så finns det något fabrikat som kanske sägs ha lite bättre kvalitet än genomsnittet numera? Funderar på en prisklass på runt 10.000 kr styck för kyl- och frysskåp.
Cheers!
Rikard
byt termostat på skåpet så håller det 20 år tillR rikard454 skrev:Hej, efter ca 18 år börjar vårt kylskåp (Cylinda) ha svårt att hålla tillräckligt låg temperatur så vi har börjat se oss omkring efter ersättare.
Cheers!
Rikard
när du snackar BSH Bosch Siemens så har de 4 kvalitetsnivåer
de två lägsta är inte lönt att dra hem.
Du skall ha tysk byggda inte kines eller polak
så siemens IQ800,700 och ev 500
eller motsv bosch serie 8 ev serie 6
sen får du skilja på vitvaror och småel (brödrostar damsugare etc)
dessa modeller har bäst förutsättningar att överleva 5 år
gamla svenskbyggda cylinda är numera berättelser på ålderdomshemmet...
Jag är också nöjd med Bosch, rostfria/185 cm/16 år. Men de har inte något större sortiment av rostfria längre så jag vet inte f_n vad jag skulle göra nu om de pajar. Miele kanske, de har några varianter på 185,5 cm höga. Siemens har också några i deras billigare serie IQ300, dock 186 cm.
(i övrigt Miele disk, Bosch serie 8 ugn, häll och mikro)
(i övrigt Miele disk, Bosch serie 8 ugn, häll och mikro)
När jag ställer ned reglaget för önskad temperatur i skåpet (till 3 grader, lägsta inställningen) så hör jag hur termostaten klickar till men skåpet blir inte kallare än typ åtta grader… du tror det kan vara termostaten som är boven?returen skrev:
/Rikard
beror på om kompressorn går hela tiden då eller inteR rikard454 skrev:
vilket skåp är det? nämligen ovanligt med 3C funktion
En fundering, om du mäter du temperaturen med en termometer på hylla så visar de ofta 8-12 grader, sätter man en termometer i ett glas vatten mitt i skåpet visar de mer korrekt, nu säger jag inte att du gör fel, bara ett tips om du inte redan gör så 😊R rikard454 skrev:
Hej, jag har aldrig hört kompressorn arbeta i kylskåpet genom åren - verkar vara väldigt tyst. Frysens kompressor hör man när den startar/stannar, men inte kylskåpets.returen skrev:
Det är ett Cylinda KST3584.
/Rikard
Jag mäter med en trådlös utomhustermometer som brukar vissa samma som de tre andra termometrarna vi har på utsidan av huset (plus/minus en grad) så den borde visa rätt tycker jagRasmusR skrev:
Har även provat med en handhållen IR-termometer som också visar samma temperatur.
Jag upplever dock inte att läsk eller annan dryck är ”pissljummen”, tvärt om - man hickar till om man direkt tar en redig klunk Coca-Cola
/Rikard
Klicka här för att svara