Upplivar tråden: skall fixa 5g router med extern antenn i stugan. Behöver bättre kapacitet och mottagning, dålig signal.
Mycket välja på. Tänkte köpa 4*4 mimo evt rundstrålande antenn tex Poynting OMNI-214
Router: tplink nx500 mest poppis på prisjakt. Verkar ha bra wifi (skall täcka två hus, inget problem om bra router (har 4g modem idag som funkar))
Men har inte wifi 7.
Jag undrar om nån har tips på specifika modeller av 5g routrar och antenner som är lämpliga och varför de är att rekommendera?
Tack!
Mycket välja på. Tänkte köpa 4*4 mimo evt rundstrålande antenn tex Poynting OMNI-214
Router: tplink nx500 mest poppis på prisjakt. Verkar ha bra wifi (skall täcka två hus, inget problem om bra router (har 4g modem idag som funkar))
Men har inte wifi 7.
Jag undrar om nån har tips på specifika modeller av 5g routrar och antenner som är lämpliga och varför de är att rekommendera?
Tack!
Det finns ju en TP-Link Archer NX500-Outdoor 5G-router som du lämpligen monterar på en antennmast på taket och riktar mot lämplig operatörs mast.T tobsy skrev:Upplivar tråden: skall fixa 5g router med extern antenn i stugan. Behöver bättre kapacitet och mottagning, dålig signal.
Men har inte wifi 7.
Tack!
Inbyggt WiFi6 räcker väl gott och väl?
Komplettera med någon liten TP-Link PoE switch och ytterligare någon lämplig TP-Link accesspunkt om inte WiFi-täckningen räcker till när routern sitter uppe på taket.
Själv har jag en Mikrotik ATL 5G R16 och tar in master runt 12km bort. Även n78 bandet och får över 500Mbps ner. Närmaste masten via telefonen ger bara 5-10Mbps.
Mikrotiken må vara bra men alldeles för avancerad och krånglig om man inte är insatt i det här.
https://www.kjell.com/se/produkter/...archer-nx500-5g-router-for-utomhusbruk-p66781
Hej,
Det blir en riktad antenn typ Kjells. ChatGPT lärt mig mäta upp signaler och telia berättat var masterna står och vilka band de jobbar med. Ganska säker på antennen kommer lösa frågan. Intressant nog så brukar jag rikta in signaler mot den svagare masten pga att man använder internet ffa på den sidan. En ny antenn på taknocken kan ju riktas ”bakåt”
Evt kompletterar jag med en nx500 men mest för bättre wifi. Inlmhusvetsiln. Evt drar jag en nätverkskabel mellan husen och sätter upp en accesspunkt
Det blir en riktad antenn typ Kjells. ChatGPT lärt mig mäta upp signaler och telia berättat var masterna står och vilka band de jobbar med. Ganska säker på antennen kommer lösa frågan. Intressant nog så brukar jag rikta in signaler mot den svagare masten pga att man använder internet ffa på den sidan. En ny antenn på taknocken kan ju riktas ”bakåt”
Evt kompletterar jag med en nx500 men mest för bättre wifi. Inlmhusvetsiln. Evt drar jag en nätverkskabel mellan husen och sätter upp en accesspunkt
Vad är det för 4G modem/router du har idag då?T tobsy skrev:Hej,
Tänk, när vi var barn och pappa stod på nocken och riktade antennen så att vi kunde se sommarlovsmorgon i stugan. Nu är det 5G master. Jorå serru så att liksom. Tekniken går framåt, men pappa står på taket.
Edit: stavning du vet.
Edit: stavning du vet.
Redigerat:
Haha. Få ursäkta ett sent svar. Efter några dagar gick jag ner i källaren, föga förvånande så se rjag "här är ju fiber indraget" och där va det löst 🤣🤣Appendix skrev:
Pinsamt men bra lösning och lösningen blir bra med då det finns fiber framdraget i nya huset, så router mm blir inte köpt i onödan 😀🙌
”Pris ske gud här kommer skatteåterbäringen!”?P Pappa1986 skrev:
Hej! Vi hade som bäst en plupp på mobilen på landet. Lösningen blev en begagnad Zyxel NR7101 extern 5G router/modem monterad på en antennmast och matad via PoE. Efter lite antennriktande fick jag stadiga 150Mbit/s. Den är kanon och tillåter visa saker som vanlig konsumentrouter inte kan, t.ex. att låsa den vid en viss 5G frekvens eller mast (konsumentroutrar byter lite hur som helst beroende på signalstyrka osv).
Jag rekommenderar hellre denna lösning där allt är inbyggt än att dra två separata koax från 4x4 antenn. Dels för att du slipper signalförluster i koax och dels att det är betydligt enklare att dra en cat5e än två koax.
P.S.
Efter ett år dog den plötsligt. Jag öppnade den på vinst och förlust för att se om något hade brunnit och såg en 12V header. Kopplade in 12V till kretskortet och vips så vaknade den igen. PoE delen har troligtvis fått sig en kyss pga åska. Det blev en separat 12V matning och nu funkar den igen.
Jag rekommenderar hellre denna lösning där allt är inbyggt än att dra två separata koax från 4x4 antenn. Dels för att du slipper signalförluster i koax och dels att det är betydligt enklare att dra en cat5e än två koax.
P.S.
Efter ett år dog den plötsligt. Jag öppnade den på vinst och förlust för att se om något hade brunnit och såg en 12V header. Kopplade in 12V till kretskortet och vips så vaknade den igen. PoE delen har troligtvis fått sig en kyss pga åska. Det blev en separat 12V matning och nu funkar den igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går wifi genom vägg/tak in i huset?Z Zakalwe skrev:Hej! Vi hade som bäst en plupp på mobilen på landet. Lösningen blev en begagnad Zyxel NR7101 extern 5G router/modem monterad på en antennmast och matad via PoE. Efter lite antennriktande fick jag stadiga 150Mbit/s. Den är kanon och tillåter visa saker som vanlig konsumentrouter inte kan, t.ex. att låsa den vid en viss 5G frekvens eller mast (konsumentroutrar byter lite hur som helst beroende på signalstyrka osv).
P.S.
[bild]
Klicka här för att svara