44 718 läst ·
505 svar
45k läst
505 svar
Extrema elpriser i södra Sverige
”Stollen” är KSO, och tillskillnad från vänsterstollarna som är mer upptagna med att fjäska för sitt parti så står han upp för sina väljareD djac skrev:Den här Norrlandsdiskussionen är ju rätt mångfacetetterad, det verkar dessutom finnas en del känslor inblandade, så den lämnar jag. Däremot tror jag, som tidigare sagt, att kärnkraft tyvärr är en död idé, jag är beredd att ändra mig om någon kan locka fram pengarna från någon filantrop, då ska jag absolut inte stå i vägen. Men fram till dess så hade jag föredragit om vi hade slutat bli lockade av den snuttefilten så att vi hade kunnat komma vidare.
Du nämner stollen i Trelleborg, han sitter ju hemma vid köksbordet och drömmer om att "någon", ska komma och bygga "något" så att han slipper engagera sig. Sen vet ju vi som bor här att de enda turister som kommer till Trelleborg spenderar i snitt 10 minuter där, det är den tiden det tar att köra till och från färjan eller igenom stan, det är liksom inte en turistort i sig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Pratar vi om Trelleborgs-trump, Rubin?D djac skrev:Den här Norrlandsdiskussionen är ju rätt mångfacetetterad, det verkar dessutom finnas en del känslor inblandade, så den lämnar jag. Däremot tror jag, som tidigare sagt, att kärnkraft tyvärr är en död idé, jag är beredd att ändra mig om någon kan locka fram pengarna från någon filantrop, då ska jag absolut inte stå i vägen. Men fram till dess så hade jag föredragit om vi hade slutat bli lockade av den snuttefilten så att vi hade kunnat komma vidare.
Du nämner stollen i Trelleborg, han sitter ju hemma vid köksbordet och drömmer om att "någon", ska komma och bygga "något" så att han slipper engagera sig. Sen vet ju vi som bor här att de enda turister som kommer till Trelleborg spenderar i snitt 10 minuter där, det är den tiden det tar att köra till och från färjan eller igenom stan, det är liksom inte en turistort i sig.
Kommunen vill satsa mer på turism, just att vi har färjorna drar faktiskt en del turister, och kan man få dem att stanna så (har själv viss insyn i en lokal camping). Tycker det låter vettigt.
Det intressanta är att vi redan har vindmöllor till havs, de stör ungefär så här mycket:
Kan tycka att de annars kan vara rätt vackra, här genererar de el utan några utsläpp.
Jag tycker han står upp för dumheten och ger barnslig naivitet ett ansikte, har du varit i Trelleborg, kustremsan domineras av en industrihamn och tågbangård..?N noone70 skrev:
Jag är själv ursprungligen från Norrbotten och bortsett från bränslepriserna så är det ”billigt” där uppe. För ett hus i vårt kvarter här nere kan man köpa ett halvt villakvarter uppe i min hemstad. Åker man lite utanför kan du köpa en hel by.Å Ådi88 skrev:Stollen/arna är ju ändå politiker i Trelleborg. Det är de som motsätter sig att havsbaserad vindkraft utanför kusten skulle kunna försämra den inkomst de får från solbadande turister, oavsett vad beloppet är. Det dessa politiker glömmer är att vindkraft är här för att stanna, åtminstone dess livslängd. Man ser andra områden eller Norrland som lösningen på deras eget elbehov. Tänk om det vore så att varje region får hitta sin egen lösning på elbehovet. Då skulle företagen och utflyttade stå i kö för att komma tillbaks. Anledningen att exploateringen har kunnat fortgå är ju att inga människor finns kvar för att protestera.
När nu flera kommuner i södra Sverige motsätter sig vindkraft i deras egen kommun har nu Regeringen kommit med den briljanta idén att kompensera kommuner som bygger ny vindkraft. Det är så dags nu.
Hade detta tillämpats med all elkraftutbyggnad i norr hade inte en utjämningspolitik varit nödvändigt. Vi häruppe hade klarat oss själva då. Utarmningen av Norrland hade då inte behövt ske för att södra delarna av landet behövt arbetskraft. Istället för dagens 1,2 miljoner invånare på 60 procent av landets yta skulle vi kunna vara 2-4 ggr fler med industrier som har behovet av billig elkraft och lojal arbetskraft.
Nä, tycker inte ni ska klaga på elpriset för det är bara ert ego som ger sig tillkänna. Dyra priser är något vi levt med i generationer.
En sväng med bil in till Fjållträsk kan kosta uppåt 200kr bara i biltullar.
osv osv…
Jag ville inte klanka ner på Trelle men att påskina att stan lever och dör med turismen är en överdrift, det är ju inte mängden hotell som slår en när man kör längs vattnet.13th Marine skrev:
Pratar vi om Trelleborgs-trump, Rubin?
Kommunen vill satsa mer på turism, just att vi har färjorna drar faktiskt en del turister, och kan man få dem att stanna så (har själv viss insyn i en lokal camping). Tycker det låter vettigt.
Det intressanta är att vi redan har vindmöllor till havs, de stör ungefär så här mycket:
[bild]
Kan tycka att de annars kan vara rätt vackra, här genererar de el utan några utsläpp.
Ja, det är olyckan Rubin som har uttalat sig.
Ena halvan av min släkt kommer därifrån så jag vet mycket väl hur det ser ut där nere och hur mycket vkv har förstört den skånska landsbygden.D djac skrev:
Oavsett vad man tycker om det han står för så är det folkviljan och vad demokrati handlar om.
För mig betyder inte demokrati riktigt samma sak då, åtminstone önskar jag inte att den utvecklas vidare åt det hållet. Jag har hellre intelligenta ledare som kan ta till sig fakta och rön som de sedan säljer till befolkningen och vinner deras förtroende. Inte såna som "lyssnar in" minsta gemensamma nämnaren, dvs åsikter från folk som inte fått eller velat ta del av några fakta eller rön, och sen gör det till sin politik för att få makt. Men vi har ju demokrati så alla får önska sin version.N noone70 skrev:
Men kontentan kommuninvånarna vill inte ha VKV som förstör miljön.D djac skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Ja det håller jag med om.D djac skrev:
Själv börjar jag ställa mig frågade till hur mycket hamnen ger kommunen, vi plöjer in en jävla massa skattemedel i en utbyggnad och flytt, för att man har fått dille på att bygga ett nytt Västra hamnen som i Malmö.
Men man kan försvara allt med ett par hundra arbetstillfällen (det är det både hamn och fängelse ger).
Aja, nu är jag Offtopic.
N noone70 skrev:
Så nu visar du vad egentligen problemet ligger. Ni är rädd om miljön?N noone70 skrev:Jag är själv ursprungligen från Norrbotten och bortsett från bränslepriserna så är det ”billigt” där uppe. För ett hus i vårt kvarter här nere kan man köpa ett halvt villakvarter uppe i min hemstad. Åker man lite utanför kan du köpa en hel by.
En sväng med bil in till Fjållträsk kan kosta uppåt 200kr bara i biltullar.
osv osv…
Men vår norrländska miljö då?
Är inte den också viktig eller?
Det är ju detta jag säger. Var och en i sin kommun/region får sköta elförsörjning själva. Vill man inte förstöra sin EGEN miljö får de köpa dyr el för de som betalat med förstörd natur. Det är ju detta som inte skett.
Ni har inte betalat för de kostnader i miljöförstöring som elutbyggnaden har åsamkat och som fortfarande pågår i denna landsdel. Skulle det vara motsatt så nog f.n hade vi fått betalat.
Även om vissa områden är obebyggt med få människor så påverkar alla förändringar näringen för människorna. Vart går gränsen för vad som är acceptabelt. Kiruna flyttar hela staden till en ny plats för att fortsätta bryta malm. Inga större protester hörs därför de behöver jobben. Vi norrlänningar är satt i utpressning av alla regeringar sedan 100 år. För flertalet är det endast överlevnad att tyst acceptera förändringar och det vill ju regeringen. Samerna behandlas i Sverige som indianerna i USA.
Okay, villapriserna har varit billig, vet ej när du bodde i Norrbotten men jag bor här nu och villor efter hela norrlandskusten har ökat från 1 mille till 3-x miljoner idag på 20 år.
Även detta har skett i vissa områden i inlandet. I övrigt är det många ggr förfallna hus som finns tillgängliga, dvs inga villor man bara flyttar in i eller en ort med dålig infrastruktur.
Kanske inte stockholmpriser men allt är relativt och där kommer lägre lönerna i Norrland in. Längre avstånd och ingen kollektivtrafik spelar också roll.
Att bränslepriserna är högre har med transporterna till norra Sverige. Matpriserna likaså. Virkespriserna, fast vi har skogen, är ju Inte lägre än södra Sverige. Att du har få möjligheter till att byta arbetsgivare och få högre lön, som i södra Sverige där industrin och arbeten finns, är ju också sämre.
Allt detta tillsammans gör inte Norrland till en lyxort som Monaco, även om det vore än dröm, utan det är för väldigt många en stor kostnad när bränslepriserna stiger med 3 kronor/liter. Enda möjligheten att komma till jobbet är bilen med pendling på uppemot 200 km/dag. Det blir ingen kompensation för det antingen genom lönekuveret eller skatten. Skatten som redan är högre i Norrland än tätbefolkade orter i södra Sverige. Ni har inget att klaga på enligt mig. Bygg eget elförsörjning.
Ni måste lösa Era egna problem på er ort/kommun/region och sluta se att lösningen finns hos någon annan kommun/region/landsdel.
Förlita er inte på el ifrån Norrland. Den kommer att användas här uppe. Även den nya som kommer att byggas. De flesta industrisatsningar som kräver mycket el kommer att förläggas där elen finns. Detta är också samhällsekonomiskt bra.
Titta på statistiken ifrån Energimyndigheten. DÄR kan ni se vilka kommuner som har utbyggt elförsörjning och INTE. Ganska slående läsning med brist på vindkraftverk i många, kanske små låglänta kommuner, med små ambitioner att uppnå självförsörjning.
Det finns en outnyttjad energi som inte utnyttjas idag och det är djupborrning, 500-1000 m, med kraftfulla Värmepumpar för att med ånga driva ånggeneratorer. Miljövänlig och troligen billigare än kärnkraft.
Denna diskussion finns inte idag. Borrning används endast till privat bostäder idag inte I kommunal regi. Kommunerna vill bygga stora värmekraftverk till stora kostnader och behov av ved, flis, torv, sopor för förbränning. Mycket av detta bidrar till CO2 plus att cirkulära samhället inte kommer att ha tillgång till sopor. Skogsråvara kan användas mer effektivt om det omvandlas till fordonsbränsle.
Det är ett sådant miljöparti jag vill se. Som tar hänsyn till alla regioners miljövård och dess tidigare exploatering. INTE en plastpåseskatt!
Ny Teknik och många fler olika tekniker är det bästa för den kommande energibristen i södra sverige på platser där det krävs.
Redigerat:
Exakt, avregleringar är svenska medborgares värsta fiende.D djac skrev:Jag klumpar ihop elen till en produkt eftersom jag inte kan avstå någon del, förutom om jag producerar själv.
Om marknaden ser ut så här, Den Gode Herren, som är kompis med kommunstyrelsens ordförande, får ett ICA byggt åt sig av de som bor i närheten, dessa får sedan bara handla på just denna ICA, ingen annan får heller bygga fler affärer i närområdet. Den Gode Herren sätter priserna efter "marknaden", dvs de högsta priserna han kan hitta i Europa, han får själv stå för personal och drift men skulle något behöva repareras eller byggas ut så kommer kommunen att låta samma personer som bekostade bygget av affären åt honom betala även detta.
Jag som gillar en fri och fungerande marknad gillar inte de "marknader" som har skapats genom de flesta av avregleringarna.
Detta är liberalernas politik.
I min stad fanns ett apotek och en bilbesiktning, idag finns 4 apotekföretag och 3 bilbesiktningsföretag utan att folkmängden ökat. Det enda det medfört är mindre lönsamhet för alla med tom färre invånare.
Detta till högre kostnader för konsumenten.
Kapitalister skall ju ha sin avkastning.
Visst är det synd att vi inte har den långsiktiga planeringen kvar i Sverige. Då ett parti (vilket parti som helst) kan styra landet med egen majoritet som gjorde att Sverige blev industrialiserat.
Tyvärr består dagens politik av idiotiska kompromisser oftast där problemt inte blir löst mer än till en viss del. Där är problemet med att det inte finns påplats ellösningar I södra Sverige idag med höga elpriser.
Återigen lösningen är inte Norrland.
Redigerat:
Alla borde vara tvungna att ta en väljarexamen innan de får rösta i allmänna val. Ett enkelt prov med grundläggande frågor om samhällsvetenskap, miljövetenskap och teknologi. Inga svåra frågor som "hur fungerar en vattenkran" eller liknande.D djac skrev:För mig betyder inte demokrati riktigt samma sak då, åtminstone önskar jag inte att den utvecklas vidare åt det hållet. Jag har hellre intelligenta ledare som kan ta till sig fakta och rön som de sedan säljer till befolkningen och vinner deras förtroende. Inte såna som "lyssnar in" minsta gemensamma nämnaren, dvs åsikter från folk som inte fått eller velat ta del av några fakta eller rön, och sen gör det till sin politik för att få makt. Men vi har ju demokrati så alla får önska sin version.![]()
Då skulle samhället utvecklas enbart i positiv riktning.