44 718 läst ·
505 svar
45k läst
505 svar
Extrema elpriser i södra Sverige
Vad är det som inte fungerar på elmarknaden?
När det gäller elnäten så är det olyckligt att reginoalnäten ligger i privata bolag. Privata monopol blir inte bra, samma sak med datanät. Men vad är det som inte fungerar på elmarknaden?
När det gäller elnäten så är det olyckligt att reginoalnäten ligger i privata bolag. Privata monopol blir inte bra, samma sak med datanät. Men vad är det som inte fungerar på elmarknaden?
Jag klumpar ihop elen till en produkt eftersom jag inte kan avstå någon del, förutom om jag producerar själv.D Daniel 109 skrev:
Om marknaden ser ut så här, Den Gode Herren, som är kompis med kommunstyrelsens ordförande, får ett ICA byggt åt sig av de som bor i närheten, dessa får sedan bara handla på just denna ICA, ingen annan får heller bygga fler affärer i närområdet. Den Gode Herren sätter priserna efter "marknaden", dvs de högsta priserna han kan hitta i Europa, han får själv stå för personal och drift men skulle något behöva repareras eller byggas ut så kommer kommunen att låta samma personer som bekostade bygget av affären åt honom betala även detta.
Jag som gillar en fri och fungerande marknad gillar inte de "marknader" som har skapats genom de flesta av avregleringarna.
Du förstår uppenbarligen inte hur marknaden fungerar. Då blir det minst sagt svårt att bemöta dina argument.
Du får handla av vem du vill, men ingen lär sälja till priser under de tyska när de kan sälja dit.
Du får handla av vem du vill, men ingen lär sälja till priser under de tyska när de kan sälja dit.
Det är inte så svårt att förstå hur marknaden fungerar, men du verkar inte förstå att marknaden inte fungerar.D Daniel 109 skrev:
Det är en väldigt liten del av elleveransen till mitt hus som jag kan välja och egentligen är det heller inget val eftersom jag bara väljer vem som ska skicka fakturan.D Daniel 109 skrev:
Du kan välja hela leveransen. Däremot måste du oavsett betala för vägen leveransen tar. Men det är en helt annan marknad. Den borde vara offentlig.
Jo tack, jag vet tillräckligt för att veta att den marknad vi har kan kallas en olyckhändelse, det blev inte bra för någon förutom de som fick tillgångarna. Helsingborgarna gjorde helt rätt men det är för sent för alla andra, sen vet jag att elen är förlorad men för varje millimeter av förnuft vi kan behålla, desto bättre blir det.D Daniel 109 skrev:
Jamen nu är det så att det ÄR högre priser på livsmedel i Norra Sverige och fordonsbränsle, uppvärmningskostnader då vi har kallare klimat, sämre kollektivtransporter, längre transportsträckor, lägre löner, dyrare alkohol osv.U Uffe A skrev:Är det någon som inser att kärnfrågan i det här är varför det ska vara så stora skillnader i pris på var man bor
Här i Sverige har vi fyra zoner med olika taxa
I Tyskland och Finland existerar inte de differentierade elpriserna
Hur hade det varit om det i norra delarna av vårt land hade varit högre priser på livsmedel som inte produceras där?
Baslivsmedel och annat hade kostat dubbelt så mycket som i de södra delarna.
Det enda som är billigare är elektriciteten då vi har överskott och kortare avstånd från produktionsplatsen (mindre förluster) men i gengäld har vi fått vår natur förstört genom gruvbrytning, vattenkraft med stora vattenmagasin och förstörda älvar, skogsskövling, avfolkning av hela Norrland och nu alla vindkraftverken.
Ni kan ju bygga egna vindkraftverk för att slippa dessa dyra priser det är ju ett alternativ men de kommuner Ni bor i säger nej - det förstör för turismen.
Vi i Norrland vet vad det innebär men vi har ju ändå betalt det genom skövlad natur och kompenseras genom billig el.
Titta på vilka län som producerar el i Sverige oavsett kärnkraft, vattenkraft, vindkraft så ser du att det är de 4 nordligaste länen.
Speciellt när det gäller vindkraft.
Detta överskott av el överförs idag till elområde 1 och 2. Innan 2030 kommer detta överskott att användas i Norrland genom batterifabriker, produktion av koloxidfritt stål och andra nya energikrävande industrier som vill bygga häruppe. Nu kan vi äntligen få igen lite av allt utnyttjande som skett under drygt 100 år utan egentlig kompensation.
Rättvisa till slut.
Vad tror du händer när de byggt ut överföringskapaciteten till södra sverige, batterifabrikerna och stålverken har startat upp? Då kommer elpriserna här i söder vara rena fyndet för er där uppe i norr…Å Ådi88 skrev:Jamen nu är det så att det ÄR högre priser på livsmedel i Norra Sverige och fordonsbränsle, uppvärmningskostnader då vi har kallare klimat, sämre kollektivtransporter, längre transportsträckor, lägre löner, dyrare alkohol osv.
Det enda som är billigare är elektriciteten då vi har överskott och kortare avstånd från produktionsplatsen (mindre förluster) men i gengäld har vi fått vår natur förstört genom gruvbrytning, vattenkraft med stora vattenmagasin och förstörda älvar, skogsskövling, avfolkning av hela Norrland och nu alla vindkraftverken.
Ni kan ju bygga egna vindkraftverk för att slippa dessa dyra priser det är ju ett alternativ men de kommuner Ni bor i säger nej - det förstör för turismen.
Vi i Norrland vet vad det innebär men vi har ju ändå betalt det genom skövlad natur och kompenseras genom billig el.
Titta på vilka län som producerar el i Sverige oavsett kärnkraft, vattenkraft, vindkraft så ser du att det är de 4 nordligaste länen.
Speciellt när det gäller vindkraft.
Detta överskott av el överförs idag till elområde 1 och 2. Innan 2030 kommer detta överskott att användas i Norrland genom batterifabriker, produktion av koloxidfritt stål och andra nya energikrävande industrier som vill bygga häruppe. Nu kan vi äntligen få igen lite av allt utnyttjande som skett under drygt 100 år utan egentlig kompensation.
Rättvisa till slut.
Med bättre överföring komet det att bli samma pris. Sannolikt på en nivå som liknar södra Sverige i dag.
Den överföringskapaciteten du pratar om finns inte idag utan måste byggas.N noone70 skrev:
Det kommer att ta minst 10 år att färdigställa en ny 800kV ledning om alla markägare godkänner det och alla miljööverklaganden är avslutade. Medans har industrin som byggs idag i Norrland redan förbrukat dagens och framtidens elöverskott.
Det finns då ingen el att överföra och därmed blir ledningen överflödig dvs den kommer inta att byggas.
Ert elproblem måste lösas på plats genom både vindkraft och solceller och kanske kärnkraft. Dock är dagens el produktion med NY KÄRNKRAFT inte billig.
Se på Oilokuoto, Finland, där slutpriset per kWh inte är känt ännu då anläggningen startade byggas 2005 och planeras att producera el 2022 i bästa fall. 17 år och kostnad ökat från 70 miljarder till 110-120 miljarder, nästan en fördubbling, som uppskattningen är idag.
Vem vet vad det blir för slutligt pris per kWh för den kärnkraft elen. 2005 uppskattade man det till 70-80 öre/kWh och med kostnadsökningarna och inflationen blir den troligen dubbelt så dyr.
Det enda sättet för södra Sverige att få billigare el är egen produktion. Ni måste bygga vindkraft där det är vindmässigt lämpligt utan hänsyn till förstörd utsikt.
Man kommer inte kunna, som Trelleborgs kommun, vägra bygga havsbaserad vindkraft för att utsikten blir förstörd.
I Mörrumsån revs vattenkraftverket för att gynna laxfiske turismen som genererar mera pengar än elkraften gjorde.
Skulle vi resonera på samma sätt i Norrland kommer både vindkraftverken i naturen och vattenkraften i älvarna försvinna för att ersättas av turism som skulle generera pengar direkt till orten/kommunen. Inte so. idag då inte får betalt för den exploatering som pågått i över 100 år.
DET ÄR DAGS ATT VI I NORRLAND TAR TILLBAKS MAKTEN ÖVER VÅR LANDSDEL.
Kärnkraften har mycket låga marginalkostnader. Så oavsett byggkostnad kommer den att pressa ner elpriset.
Kraftverket i Marieberg hade en produktion på 3,2MWh per år. Det handlar om relativt små pengar som fisketurism definitivt skulle kunna kompensera för. De stora kraftverken i Norra Sverige ligger i en helt annan division. Indalsälven ger totalt 9 000 000MWh per år. Det är inte jämförbara siffror.
Kraftverket i Marieberg hade en produktion på 3,2MWh per år. Det handlar om relativt små pengar som fisketurism definitivt skulle kunna kompensera för. De stora kraftverken i Norra Sverige ligger i en helt annan division. Indalsälven ger totalt 9 000 000MWh per år. Det är inte jämförbara siffror.
Den här Norrlandsdiskussionen är ju rätt mångfacetetterad, det verkar dessutom finnas en del känslor inblandade, så den lämnar jag. Däremot tror jag, som tidigare sagt, att kärnkraft tyvärr är en död idé, jag är beredd att ändra mig om någon kan locka fram pengarna från någon filantrop, då ska jag absolut inte stå i vägen. Men fram till dess så hade jag föredragit om vi hade slutat bli lockade av den snuttefilten så att vi hade kunnat komma vidare.Å Ådi88 skrev:Den överföringskapaciteten du pratar om finns inte idag utan måste byggas.
Det kommer att ta minst 10 år att färdigställa en ny 800kV ledning om alla markägare godkänner det och alla miljööverklaganden är avslutade. Medans har industrin som byggs idag i Norrland redan förbrukat dagens och framtidens elöverskott.
Det finns då ingen el att överföra och därmed blir ledningen överflödig dvs den kommer inta att byggas.
Ert elproblem måste lösas på plats genom både vindkraft och solceller och kanske kärnkraft. Dock är dagens el produktion med NY KÄRNKRAFT inte billig.
Se på Oilokuoto, Finland, där slutpriset per kWh inte är känt ännu då anläggningen startade byggas 2005 och planeras att producera el 2022 i bästa fall. 17 år och kostnad ökat från 70 miljarder till 110-120 miljarder, nästan en fördubbling, som uppskattningen är idag.
Vem vet vad det blir för slutligt pris per kWh för den kärnkraft elen. 2005 uppskattade man det till 70-80 öre/kWh och med kostnadsökningarna och inflationen blir den troligen dubbelt så dyr.
Det enda sättet för södra Sverige att få billigare el är egen produktion. Ni måste bygga vindkraft där det är vindmässigt lämpligt utan hänsyn till förstörd utsikt.
Man kommer inte kunna, som Trelleborgs kommun, vägra bygga havsbaserad vindkraft för att utsikten blir förstörd.
I Mörrumsån revs vattenkraftverket för att gynna laxfiske turismen som genererar mera pengar än elkraften gjorde.
Skulle vi resonera på samma sätt i Norrland kommer både vindkraftverken i naturen och vattenkraften i älvarna försvinna för att ersättas av turism som skulle generera pengar direkt till orten/kommunen. Inte so. idag då inte får betalt för den exploatering som pågått i över 100 år.
DET ÄR DAGS ATT VI I NORRLAND TAR TILLBAKS MAKTEN ÖVER VÅR LANDSDEL.
Du nämner stollen i Trelleborg, han sitter ju hemma vid köksbordet och drömmer om att "någon", ska komma och bygga "något" så att han slipper engagera sig. Sen vet ju vi som bor här att de enda turister som kommer till Trelleborg spenderar i snitt 10 minuter där, det är den tiden det tar att köra till och från färjan eller igenom stan, det är liksom inte en turistort i sig.
D djac skrev:Den här Norrlandsdiskussionen är ju rätt mångfacetetterad, det verkar dessutom finnas en del känslor inblandade, så den lämnar jag. Däremot tror jag, som tidigare sagt, att kärnkraft tyvärr är en död idé, jag är beredd att ändra mig om någon kan locka fram pengarna från någon filantrop, då ska jag absolut inte stå i vägen. Men fram till dess så hade jag föredragit om vi hade slutat bli lockade av den snuttefilten så att vi hade kunnat komma vidare.
Du nämner stollen i Trelleborg, han sitter ju hemma vid köksbordet och drömmer om att "någon", ska komma och bygga "något" så att han slipper engagera sig. Sen vet ju vi som bor här att de enda turister som kommer till Trelleborg spenderar i snitt 10 minuter där, det är den tiden det tar att köra till och från färjan eller igenom stan, det är liksom inte en turistort i sig.
Stollen/arna är ju ändå politiker i Trelleborg. Det är de som motsätter sig att havsbaserad vindkraft utanför kusten skulle kunna försämra den inkomst de får från solbadande turister, oavsett vad beloppet är. Det dessa politiker glömmer är att vindkraft är här för att stanna, åtminstone dess livslängd. Man ser andra områden eller Norrland som lösningen på deras eget elbehov. Tänk om det vore så att varje region får hitta sin egen lösning på elbehovet. Då skulle företagen och utflyttade stå i kö för att komma tillbaks. Anledningen att exploateringen har kunnat fortgå är ju att inga människor finns kvar för att protestera.D djac skrev:Den här Norrlandsdiskussionen är ju rätt mångfacetetterad, det verkar dessutom finnas en del känslor inblandade, så den lämnar jag. Däremot tror jag, som tidigare sagt, att kärnkraft tyvärr är en död idé, jag är beredd att ändra mig om någon kan locka fram pengarna från någon filantrop, då ska jag absolut inte stå i vägen. Men fram till dess så hade jag föredragit om vi hade slutat bli lockade av den snuttefilten så att vi hade kunnat komma vidare.
När nu flera kommuner i södra Sverige motsätter sig vindkraft i deras egen kommun har nu Regeringen kommit med den briljanta idén att kompensera kommuner som bygger ny vindkraft. Det är så dags nu.
Hade detta tillämpats med all elkraftutbyggnad i norr hade inte en utjämningspolitik varit nödvändigt. Vi häruppe hade klarat oss själva då. Utarmningen av Norrland hade då inte behövt ske för att södra delarna av landet behövt arbetskraft. Istället för dagens 1,2 miljoner invånare på 60 procent av landets yta skulle vi kunna vara 2-4 ggr fler med industrier som har behovet av billig elkraft och lojal arbetskraft.
Nä, tycker inte ni ska klaga på elpriset för det är bara ert ego som ger sig tillkänna. Dyra priser är något vi levt med i generationer.