42 869 läst ·
192 svar
43k läst
192 svar
Exempel på dessa farliga misstag man kan begå om man installerar el själv?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag håller på sätt och vis med dig. Jag har varit med om några allvarliga incidenter, alla orsakade av elektriker. Men jag tror/hoppas att även slarvig elektriker som kanske aldrig fattade något om trefas på teorilektionerna, lär sig i yrkeslivet. Hör om missar utförda av kolleger, kanske lär sig när chefen skällt ut honom osv.T TypRätt skrev:Jag tror nästan du fått bättre svar (mot din faktiska frågeställning) om frågan var vilka allvarliga fel är vanligast att utbildade elektriker gör. Då slipper du definiera vad en kunnig hemmapulare är då jag uppfattar att din definition och säkerhets tänk går längre än i alla fall några av de elektriker som varit hos mig.
Just det där med fasskena som inte kläms av skruvarna har jag varit med om hemma. Anlitade elektriker för att byta central eftersom jag ”inte vet vad jag inte kan” efter flera år upptäckte jag att gafflarna låg ovanpå skruvarna på jordfelsbrytaren.
Det var illa att elektrikern gjorde fel, men just det var ett fel jag inte visste var möjligt. Så det är fullt tänkbart att jag skulle missat samma sak om jag hade hempulat.
Rätt stor skillnad på att installera en elcentral och byta en lamparmatur. Det första kräver förståelse om elsystemet som helhet och även kunskap om vilka regler som gäller. Det andra kräver att du kan sätta 2-3 färgkodade kablar på rätt ställe. Man kanske inte litar på den som kopplat från första början och därför inte litar på färgkodningen och får mäta upp vilken kabel som är vilken.
Finns olika nivåer av hemmapul
Finns olika nivåer av hemmapul
Mot en auktoriserad installatör som gör fel hjälper ingen ansvarsförsäkring, ansvarsförsäkringen kan möjligtvis ersätta skadorna som installatören orsakar.G Gurt Lundberg skrev:
F-skattsedeln eller FA-skattsedeln gör knappast installationen bättre och elarn på plats har normalt bara A-skattsedel.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Hej
Misstag som jag gjort även fast jag var helt säker och en lärdom:
Renoverar morsans gamla stuga på 12kvm och byggd -62.
Mäter att det kommer fram ström på alla faser i proppskåpet.
Slår av huvudströmbrytare och skruvar ur säkringarna i huvudproppskåpet och mäter igen och det är ingen ström, eller säger man spänning. Mätte med en gammal Fluke, (har hört att det inte är det bästa att mäta med av någon anledning).
Skruvar sen loss ingående svart matarkabel/jordkabel, virar 10 varv eltejp på ändarna och stoppar in allt i en petflaska som skydd.
Nu är proppskåpet strömlöst och matarkabeln skyddad, detta medför att jag inte kan kontrollera om det kommer ström i matarkabeln när jag slår på strömmen igen, jaja, jag är ju helt säker så jag går ner och slår på strömmen igen.
Det är ju mörkt ute och jag har jobbat i pannlampans sken så jag går inte upp till stugan igen förrens dagen efter.
Väl uppe i stugan när det är ljust så spretar det ut kablar från proppskåpet från det jag kopplade bort, fick lite känsla och tog i höljet på en kabel och förde ihop den med en annan kabel (SKPRAKGNIST) VAFAEN!!!!!
Jag är helt säker på att det bara finns en matning till huset (vilket är rätt) och står där som ett fån.
Vad jag gjort är att koppla ur en matarkabel till utebelysningen då ingående matarkabel gick i väggen.
Så när jag slår på strömmen till stugan är det full mutter på de kablar som satt löst.
Lärdom: Planera arbetet i dagsljus och förstå vad som är vad och mät även efter och se det som att allt är strömförande även fast det är urkopplat.
Misstag som jag gjort även fast jag var helt säker och en lärdom:
Renoverar morsans gamla stuga på 12kvm och byggd -62.
Mäter att det kommer fram ström på alla faser i proppskåpet.
Slår av huvudströmbrytare och skruvar ur säkringarna i huvudproppskåpet och mäter igen och det är ingen ström, eller säger man spänning. Mätte med en gammal Fluke, (har hört att det inte är det bästa att mäta med av någon anledning).
Skruvar sen loss ingående svart matarkabel/jordkabel, virar 10 varv eltejp på ändarna och stoppar in allt i en petflaska som skydd.
Nu är proppskåpet strömlöst och matarkabeln skyddad, detta medför att jag inte kan kontrollera om det kommer ström i matarkabeln när jag slår på strömmen igen, jaja, jag är ju helt säker så jag går ner och slår på strömmen igen.
Det är ju mörkt ute och jag har jobbat i pannlampans sken så jag går inte upp till stugan igen förrens dagen efter.
Väl uppe i stugan när det är ljust så spretar det ut kablar från proppskåpet från det jag kopplade bort, fick lite känsla och tog i höljet på en kabel och förde ihop den med en annan kabel (SKPRAKGNIST) VAFAEN!!!!!
Jag är helt säker på att det bara finns en matning till huset (vilket är rätt) och står där som ett fån.
Vad jag gjort är att koppla ur en matarkabel till utebelysningen då ingående matarkabel gick i väggen.
Så när jag slår på strömmen till stugan är det full mutter på de kablar som satt löst.
Lärdom: Planera arbetet i dagsljus och förstå vad som är vad och mät även efter och se det som att allt är strömförande även fast det är urkopplat.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jovisst ska en ansvarförsäkring träda in om en behörig elektriker gör ett dyrbart misstag. Precis vad den är avseedd för. Sen har ju de flesta en villaförsäkring och då låter man mer kunniga tjänstemän hos försäkringsbolagen att reda ut skadan. (det brukar inte bli särskilt bra om man ska reda ut en skada själv)F fribygg skrev:
Något som jag har tänkt på är att det kan vara stor skillnad på att hempula och när man har det som arbete. Som hempulare kan man oftast ta längre tid på sig, fundera och läsa på. Visst en "överarbetad" installation kan tyda på hempul, men behöver inte vara dåligt för det, bara att man råkar ha tid, tycker det är kul, och inte behöver ta betalt för det. Själv passade jag på att sätta presshylsor, även om de inte behövdes, bara för jag hade tid och väntade på annat elmaterial. Angående materialval så förstår jag att man som yrkesman vill ha något som är smidigt att jobba med om man t.ex sätter 100+ uttag i ett svep.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det finns olika nivåer på hemmapul. vad man ska ge sig på.
Det viktigaste är att söker information innan man börjar.
byta central är kanske inte de bästa hemmapulet.
jag tror att de flesta hemmapulare tänker sig för. De ger sig inte på något de känner att de inte kan. Sen finns alltid exxkl pularen. Som redan kan allt och är bättre än de flesta elektriker han kan allt redan så han räds inget.
har även ett sammarbete med svarvar pelle.
en bra lösning om säkringen ofta
Det viktigaste är att söker information innan man börjar.
byta central är kanske inte de bästa hemmapulet.
jag tror att de flesta hemmapulare tänker sig för. De ger sig inte på något de känner att de inte kan. Sen finns alltid exxkl pularen. Som redan kan allt och är bättre än de flesta elektriker han kan allt redan så han räds inget.
har även ett sammarbete med svarvar pelle.
en bra lösning om säkringen ofta
Bytte häromdagen ut ett vägguttag med ett från bra att ha lådan. Insatsen och själva plasten hade ramlat isär i lådan så tog två delar som jag trodde passade. Visade sig att jorden anslöts på olika sätt trots samma fabrikat och modell. Hade jag inte kontrollmätt hade uttaget förblivit ojordat. Lätt hänt att man missar som hempulare. Se tidigare post: https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1815#post-4666009
Snälla, ta inte detta som ett påhopp på alla män! Men, rent generellt har män en tendens att överskatta sina kunskaper och förmågor (som bilkörning). Liksom kvinnor ofta (tyvärr) underskattar detsamma. De männen blir farliga när de ska ge sig på att hempula el! Som alltid när man generaliserar finns det naturligtvis gott om undantag, tack o lov.
Om det skulle bli ett ”elfel” jag säger om, så att försäkringsbolaget
blir inblandat så hoppas jag att din vän elektrikern och ev. hans företag
står för installationen, så att inte du blir ansvarig,vilket kan medföra
att det blir en rättslig historia.
blir inblandat så hoppas jag att din vän elektrikern och ev. hans företag
står för installationen, så att inte du blir ansvarig,vilket kan medföra
att det blir en rättslig historia.
Rättsligt vete tusan men den som hempulat kan bli fattig.J jangus11 skrev:
Citat:
När din försäkring inte gäller
Kan ditt försäkringsbolag bevisa att du själv eller någon du anlitat och som inte varit behörig och därmed indirekt orsakat skadan som uppstått kan din ersättning antingen minska eller helt utebli. Tänk på att alla elinstallationer kräver behörig elektriker för att försäkring ska gälla. Försäkringsbolagen brukar vanligtvis visa större förståelse om du nyligen har köpt ett hus med dåligt eller osäkert elsystem men det inträffar att de ställer krav på den som tidigare utfört dessa elarbeten.Slut citat
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Ja det låter ju vääääldigt seriöst att koppla jord till en fasledare eller att inte känna till att äldre ledningar till lampor inte har jord meddragen för det ansågs inte behövas förr och jag vet faktiskt inte varför det helt plötsligt behövs.H hempularen skrev:Jag tror att en av de största riskerna, när någon utan grundläggande kunskaper i ellära (eller egentligen lite mer än grundläggande kunskaper), gör kopplingar med jordfelsbrytare, eller andra saker som påverkar någon trefas grupp. Är att man inte förstår hur viktigt det är med neutralleadren.
Ex. antag att du har en trefasgrupp som inte skall gå via jordfelsbrytare, men kopplar gruppens nolla till den "vanliga" nollplinten i centralen. Då löser jfb ut direkt, men trefasgruppen fortsätter att matas med tre faser, utan nollförbindelse. Med överhängande risk för brand. Man kan få ungefär samma fel även om man har två jordfelsbrytare i centralen, och kopplar en nolla till fel jfb.
Faran med det här är att om man inte förstår hur det fungerar, så inser man heller inte hur viktigt det är med nollan. Detta behöver inte vara något som hempulare ställer till. Jag vet exempel på att detta har hänt även när proffs varit framme.
Men just felkoppling med jordfelsbrytare är bara ett exempel på faran med tappad nolla.
Just den här typen av fel tror jag är lite olustiga, för att det kan uppstå när någon går ifrån att koppla in några extra uttag någonstans, och tycler sig har rätt bra koll. Och så ger sig på något lite större, ex. byta central.
Ett annat livsfarligt upptåg som vi har sett exempel på här på byggahus (dock inga dödsfall såvitt jag vet), är när någon vill försöka kombinera sin jordade lampa med ett äldre kronuttag. Och kopplar lampans jord till ett av stiften i en kronkontakt. Lampan blir strömförande. Situationen "räddas" troligen av att när man hänger upp lampan så står man ofta på en pall eller stol, som har hyffsad isolation.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Hur kan du kalla det seriöst utfört?H hempularen skrev:Javisst, du och jag är kanske så seriösa. Men det finns massor med hempulare (och en del proffs också) som inte reflekterar över risken för ett sådant fel. Och en väldigt seriös hempulare som jag känner. Gjorde alla kontrollerna du nämner. Han bröt strömmen, han kontrollmätte att strömmen var bruten, och han använder "alltid" verktyg med isolerade handtag. Så med dessa säkerhetsåtgärder, klipper han en "strömlös" tråd och får strömgenomgång, Han klarade sig men fick åka ambulans.
Vad gick fel. Jo han hade glömt glasögonen när han gick ned i källaren. Så han bröt fel säkring. Mätinstrumentet han alltid använder fanns i andra änden av källaren, men här finns ett annat instrument.... De missade glasögonen gjorde att han ställde in fel mätområde på instrumentet han inte brukar använda, såg ut att vara strömlöst. Avbitaren med isolerat handtag fanns på samma ställe som det där instrumentet. Men "här har jag ju en annan avbitare...". Höll som sagt på att gå väldigt illa.
Jag arbetar som teknikkonsult. I projektet där vi då arbetade var hans roll att vara expert på mätningar. Vi behövde framförallt extremt nogranna tidmätningar (bättre än en picosekund), för detta ändamål rattade han en instrumentpark för typ 200 milj. under dagarna. Så vi hade lite roligt år hans miss med mätningen...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Ägnar du ingen tid på att kontrollera dina källor? bygg.se skriver så här om sig själva:P paralun skrev:Rättsligt vete tusan men den som hempulat kan bli fattig.
Citat:
När din försäkring inte gäller
Kan ditt försäkringsbolag bevisa att du själv eller någon du anlitat och som inte varit behörig och därmed indirekt orsakat skadan som uppstått kan din ersättning antingen minska eller helt utebli. Tänk på att alla elinstallationer kräver behörig elektriker för att försäkring ska gälla. Försäkringsbolagen brukar vanligtvis visa större förståelse om du nyligen har köpt ett hus med dåligt eller osäkert elsystem men det inträffar att de ställer krav på den som tidigare utfört dessa elarbeten.Slut citat
Sajten är en samlingspunkt för byggföretag och hantverkare.
Och du klipper dessutom in felaktig information - det som står i texten stämmer inte. Och det du själv skriver inledningsvis stämmer inte heller, och ytterligare så är det off topic!. Du får inga rätt alls här.