Byggherren önskade sig ett modernt året-runt-fritidshus som anspelade på den unika villaarkitekturen i Hangö i Finland. Resultatet blev Gamla Villan med varsamt framtagna detaljer.

Du kan läsa artikeln här: Gamla Villan: Exakt utförd finsk villaarkitektur

Gamla och Gamla .... inte visste vi att det var sådär dom byggde på Hangö under barocken...

Det hade nog inte skadat med en bild på husen som detta refererar till ;)

Ser väl i stora drag ut som vilken modern villa som helst, som skulle kunna ligga var som helst.
Förvisso intressantare än ett kataloghus, men huvudsakligen ganska trist. Det enda som var av intresse och gav anrättningen lite liv var det gamla spröjsade fönstret och spegeldörren...

Att använda sadeltak och träpanel är inte att anknyta till äldre bebyggelse, vilket framgår med all önskvärd tydlighet av bilderna. (Är kanske också orsaken till att inga bilder visar den riktiga gamla bebyggelsen...)

Att säga något om detta blir som att kommentera ett konstverk. Hade jag gjort ett fritidshus hade det tagit sig ett mer lågmält uttryck. Att använda sig av ett tak i aluzink? känns dock inte som att anspelar på historisk bebyggelse och takavvattning i väggarna låter inte helt underhållsfritt, något som iaf jag skulle prioritera i ett fritidshus.

Hur fungerar detta hus i praktiken jag har bott i Hangö i den gamla villabebyggelsen och kan bara säga att det inte finns något uttryck kvar av de gamla husen i detta hus..?

Avvattning i Hangö var ett ständigt problem då höststormarna blåser mycket skräp så hur de löst igensatta rännor o rens fungerar vore väldigt intressant att se??
Har misstankar om att löv o sörja kommer rinna efter den ljusa fasaden med missfärgning som resultat...så väldigt viktigt är hur snöstegarna ser ut så att inte bråte fastnar där...
På vintern behövs antagligen eluppvärmning för att hålla igång funktionen...vilket kan vara knepigt om familjen inte är där
I husets uttryck saknar jag pulpettak samt ordentliga skydd för fönster

Sist hade det nog behövt stå Finländsk villaarkitektur?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.