Fotografen skrev:
Det där går att gräva för hand med spade, även om det är tradigt som f-n rent ut sagt.
Undersök ordentligt om det går att se några spår av läckaget, och läcker det under golvet kan det gå att gå upp med nya rör intill väggen och sedan lägga dem synligt, för att slippa ta upp golvet.
Sen är det så att om vi nu rent hypotetiskt säger att det är ett dolt fel så är den ersättning du kan få skilladen i pris för huset om det varit känt vid köpet att kulverten var läck, inte vad det kostar att laga den...tyvärr tror jag fortfarande inte riktigt på dolt fel eftersom det är möjligt att konstatera felet utan att bryta upp någonting.
Vem bestämmer denna ersättning såvida man inte går till domstol? Knappast mäklaren som troligtvis är partisk på säljarens sida då denne betalat honom massor av pengar.

gubbaluringa skrev:
Tack! Det där såg definitivt intressant ut. Googlade och såg att det är lite jobb att tillsätta det i systemet, hur sugen är röris på att hjälpa till med sådant här? De flesta däckgubbar/bilmekaniker/etc. hatar när man använder diverse tillsatser för att täta hål. Är det samma visa här?
Det finns ett fabrikat till som ska vara lite enklare att använda, men minnet är kort, får återkomma med namnet efter jobbet imorgon. Ja vi rörmokare är väll alltid lite skeptiska till att testa nya produkter, men visst kan du få hjälp. :)

Hursomhelst lär det bli hårklyverier om vad en "grundlig fackmannamässig besiktning" är och vad den innefattar.
Jag skulle fixat läckan och vandra vidare, advokater är dyrare än rörmokare och rättsprocesser tar mycket kraft (har en bekant som driver ett ärende i domstol, ej husrelaterat men vilka turer för att få juristerna att förstå de mest enkla saker...).

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vet fortfarande inte heller vad som är fel, bara att något är fel. Att komma vidare med detta låter sig nog inte göras med mindre än att man gör "förstörande" ingrepp. Det har ju också funnits andra orsaker som misstänkts så jag måste säga att jag är inte heller oäven för att detta skulle kunna vara ett dolt del.

Man måste inte heller blanda in en advokat det första man gör.

Åldersavdrag? bevisning av när läckaget började?

/ATW

Det går väl att provtrycka systemet, det hade jag gjort innan jag hade gjort nåt mer!

xdigger skrev:
Det går väl att provtrycka systemet, det hade jag gjort innan jag hade gjort nåt mer!
En provtryckning av vvs-systemet är knappast något som är del av en normal besiktning, utan snarare i så fall del av en fördjupad besiktning, och då måste det finnas en anledning att företa en sådan fördjupad besiktning. I detta fall fanns inga möjligheter att upptäcka något som föranledde det. Om däremot säljaren informerat om problemet, hade köparen haft anledning att göra detta. Så jo, mot bakgrund av detta och att säljaren borde varit medveten om problemet är jag nu än mer motiverad om att hålla med om att det borde anses som ett dolt fel och säljaren borde få ta en del av kakan!

Sist men inte minst hur skall TS kunna påvisa att felet inte uppstått under det år som TS varit ägare till fastigheten. Bara som en reflektion om man väljer att gå på spåret med dolt fel.

cecar33 skrev:
Sist men inte minst hur skall TS kunna påvisa att felet inte uppstått under det år som TS varit ägare till fastigheten. Bara som en reflektion om man väljer att gå på spåret med dolt fel.
Innan det verkliga felet upptäckts kan vi inte annat än att spekulera kring detta.
Därtill vet vi inte ännu huruvida säljaren kommer hävda att det inte funnits något problem innan försäljning eller inte.
Hur som är det i detta läget inte en anledning att avstå från att gå vidare, om det är det man vill göra.

Vaa utesluter min syn på saken något, eller är det bara......... Eller varför denna märkliga kommentar av dig thomax

Jag menar att i detta läget, riv inte för mycket, provtryck ledningarna så TS är helt säker på att det är ett läckage.

cecar33 skrev:
Vaa utesluter min syn på saken något, eller är det bara......... Eller varför denna märkliga kommentar av dig thomax
Du ställde en fråga, även om du glömde frågetecknet på slutet. Och om vi nu ska se det så, så utesluter din syn på saken det faktum att vi inte vet vad felet är. Och om man inte vet vad felet är, så blir det svårt att avgöra om och i så fall hur en eventuell bevisning av när felet uppstod ska gå till, så vi kan inte annat än att spekulera kring svaret på din fråga.

Vad som var märkligt i min kommentar förstår jag inte.

xdigger skrev:
Jag menar att i detta läget, riv inte för mycket, provtryck ledningarna så TS är helt säker på att det är ett läckage.
Jo, det är ju sant. Men det känns lite som en provtryckning varje gång TS fyller på. ;) Och problemet uppstår endast när ledningarna ut till garaget öppnats.

Vad mer skulle en regelrätt provtryckning ge?

För att vara helt säker samt att TS kan få blåsljud som kan hjälpa att lokalisera felet.

O
Börja med att ta reda på vad det kostar att åtgärda felet. Där efter kan du gå vidare och fundera på ev dolt fel.

Det kostar att driva ett dolt fel ärende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.