Gött!

Då väntar vi bara på besked om garaget :)

Hej igen.

Jo, så fort jag drog igång ute i garaget så sjönk trycket. Har fyllt på 4 ggr under veckan så förut stängde jag av det helt och hållet igen. Skit. Vad göra nu? Ska jag kontakta mäklaren och säga att jag kommer behöva gräva? Borde gå som dolt fel va?

Det är jag inte så säker på, det går ju klart och tydligt att se att trycket sjunker!!

Det är väl värt att fundera på vilka pengar vi pratar om innan man slår på trumman, det är väl en anläggning med mer än tjugo år på nacken.

/ATW

Göran.W
Om det läcker så pass mycket att man måste fylla på 4:a gånger på en vecka måste förra ägaren vetat om läckaget.
Det skulle kanske kunna gå som dolt fel för även om man besiktigar enl konstens alla regler så är nog läckaget svårt att upptäcka på dom timmarna besiktningen tar det tar.
Börja med att ta in offerter på vad det kostar att åtgärda.
Sen när det är gjort kan man kontakta säljaren och höra hur han ställer sig till det.
Vill han inte vara med och betala så får man antingen släppa det eller gå vidare men då ska man tänka på att få det som dolt fel är en lång och segsliten process som kan bli väldigt kostsam om man inte får igenom det vilket är väldigt svårt.
Men jag tycker absolut ni ska efter offerterna kommit ska be någon advokat skicka ett krav brev till säljaren.

Fotografen skrev:
Det är jag inte så säker på, det går ju klart och tydligt att se att trycket sjunker!!
Sorry, jag var otydlig. Nej det tar kanske ett dygn för trycket att gå ner 0,5 bar så detta hade inte kunnat upptäckas vid besiktningen.

Frågan är om det behöver bli så dyrt ändå. Garaget ligger bredvid huset och rören är nog inte mer än 2-3 meter. Vad kan det kosta att gräva en 3m grop 80cm ner i marken?

Det som jag är mer orolig för är såklart om det nu inte visar sig att det är här som det läcker utan att läckan ligger i garagegolvet. Först gräva upp, märka att det inte är någon läcka, sedan bryta upp ~40-50m^2kakel...

Ja, det här är nog ett av de få fall där det faktiskt skulle kunna vara ett dolt fel på riktigt.

Det finns ett medie som du tillsätter i värmesystemet, det hittar läckaget och förkislas när det kommer i kontakt med syre. Dessutom kostar det inte en förmögenhet. Värt att testa!

Nyfniken skrev:
Ja, det här är nog ett av de få fall där det faktiskt skulle kunna vara ett dolt fel på riktigt.
Alltid något att vara glad över :-). Det var med en viss klump i magen man skrev här på forumet och frågade om det kunde vara ett dolt fel ;-)

• Gilla
Göran.W
  • Laddar…
Det där går att gräva för hand med spade, även om det är tradigt som f-n rent ut sagt.
Undersök ordentligt om det går att se några spår av läckaget, och läcker det under golvet kan det gå att gå upp med nya rör intill väggen och sedan lägga dem synligt, för att slippa ta upp golvet.
Sen är det så att om vi nu rent hypotetiskt säger att det är ett dolt fel så är den ersättning du kan få skilladen i pris för huset om det varit känt vid köpet att kulverten var läck, inte vad det kostar att laga den...tyvärr tror jag fortfarande inte riktigt på dolt fel eftersom det är möjligt att konstatera felet utan att bryta upp någonting.

Dr.L skrev:
Det finns ett medie som du tillsätter i värmesystemet, det hittar läckaget och förkislas när det kommer i kontakt med syre. Dessutom kostar det inte en förmögenhet. Värt att testa!
Detta var intressant? Ungefär som medlen man har i kylaren på gamla bilar?

Det finns flera leverantörer att sådana medel, varav ett heter multiseal..

Dr.L skrev:
Det finns flera leverantörer att sådana medel, varav ett heter multiseal..
Tack! Det där såg definitivt intressant ut. Googlade och såg att det är lite jobb att tillsätta det i systemet, hur sugen är röris på att hjälpa till med sådant här? De flesta däckgubbar/bilmekaniker/etc. hatar när man använder diverse tillsatser för att täta hål. Är det samma visa här?

Fotografen skrev:
tyvärr tror jag fortfarande inte riktigt på dolt fel eftersom det är möjligt att konstatera felet utan att bryta upp någonting.
Det har fortfarande inte med saken att göra.

Orimligt att det kan upptäckas vid en grundlig fackmässig besiktning => Dolt fel.

Att det går att uppäcka är en annan sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.