Jag ska bygga om under diskbänken för alla dessa återvinningskärl och tänkte ta tag i detta med plastskyddet för vattenläckage samtidigt. Inga problem att hitta material på Bauhaus, men sedan knackade verkligheten i ett 50-talshus på...

Tidigare ägare satte in ett Ikeakök och det vart väl inte helt vackert under diskhon. Men avloppet kommer på skrådden ur väggen och vattenrören försvinner åt sidan - hur ska jag få det här tätt och så det lirar med alla bestämmelser?

Det enklaste kanske är att riva bort Ikeas vägg så man kan trycka plastskyddet hela vägen in mot den putsade väggen?

• Rör och avlopp synliga under diskbänken i ett äldre kök, ett plaströr och metallrör mot en putstig vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Öuhm vattenskydd brukar väl vara under diskmaskin och ingen annanstans

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
P
C Cox skrev:
Ett försäkringsbolag som börjar på F och slutar på olksam förespråkar skydd i vaskskåpet med.

4774
C Cox skrev:
Nu mer under diskmaskin, diskbänk samt kyl och frys enligt försäkringsvillkoren.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
4774
B Boomtown skrev:
Jag ska bygga om under diskbänken för alla dessa återvinningskärl och tänkte ta tag i detta med plastskyddet för vattenläckage samtidigt. Inga problem att hitta material på Bauhaus, men sedan knackade verkligheten i ett 50-talshus på...

Tidigare ägare satte in ett Ikeakök och det vart väl inte helt vackert under diskhon. Men avloppet kommer på skrådden ur väggen och vattenrören försvinner åt sidan - hur ska jag få det här tätt och så det lirar med alla bestämmelser?

Det enklaste kanske är att riva bort Ikeas vägg så man kan trycka plastskyddet hela vägen in mot den putsade väggen?
Jag har löst det med att sätta ett vattenlarm där istället då det inte går att få det tätt utan en himla massa silikon eller liknande.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
B Boomtown skrev:

Ja, ta bort baksidan av skåpet är nog enklast och montera typ tollcos diskbänksinsats. Om du vill kan du skruva fast en målad skiva av något slag på väggen om det gör montaget finare/enklare.

C Cox skrev:
Öööh, Säker Vatten utgåva 2016.
Diskbänkskåp med installation av rör och ventiler. Översta bilden visar tät botten, nedersta indragen botten och golvskydd enligt Säker Vatten 2016.
Skapa konto

Utgåva 2021.
Illustration av vatteninstallationer i kök enligt Säker Vatten, visar vattenledningar och diskbänkskåp med apparater, kökets layout.
Skapa konto

L Laurentiusson skrev:
Ja, ta bort baksidan av skåpet är nog enklast och montera typ tollcos diskbänksinsats. Om du vill kan du skruva fast en målad skiva av något slag på väggen om det gör montaget finare/enklare.
Japp, det är Tollcos sats jag har och funderar på hur jag ska göra med. Enligt de instruktioner jag hittar ska bakre uppvik vara runt 30 mm men avloppet sitter lägre än det, så det lär bli någon Macgyver-lösning hur jag än gör...

Just nu är jag inne på att kapa bort 5-10 centimeter av "Ikea-väggen" så plastmattan kan skjutas in mot väggen och sen försöka få över diskmaskinens bägge slangar på samma sida av avloppet för att göra genomföringarna lite mer åtkomliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.