Jag försöker förstå om man ska ha ångbroms eller inte. Jag ska renovera badrummet i sommarstugan (som är kall på vintern, runt 8 °C med värmepump). Jag tänker isolera om väggarna och golvet och installera golvvärme (matta) samt våtrumsmatta.

Ska man ha ångbroms mellan isoleringen och spånskivorna? Samt mellan isoleringen och plywooden?

Jag läser olika åsikter om detta. Om man har våtrumsmatta, är det inte redan ångtätt?

Ja det blir ångtät i golvet om man har våtrumsmatta, då den är i princip helt diffusionstät. Men samtidigt kan luftcirkulationer även ske under våtrumsmatta, då det kanske inte är helt luftätt i glipor och undergolv från mellanväggarna på utsidan av badrummet. Men det är antagligen försumbara mängder.

Ångbroms som du är inne på, är aldrig fel då ångbromsen är delvis diffusionstät (cirka 28 gånger mer tät än en vindduk) men inte 100% tät och den mängd fukt som finns kan fortfarande vandra ut genom isoleringen mot fasaden, med tillräckligt med värmetillskott inomhus.

Hade nog satsat på ångbroms, om den kommer att anslutas med en tejpad ångspärr i resten av huset, då en genomgående lufttät ångbroms som appliceras runt hela insidan av huset, ger ett lufttätt/energieffektivare hus. Men annars inte, då huset "pyser luft" i övrigt på andra ställen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.