S surfarn skrev:
Tror vi tycker olika här. Jag kan inte se att det finns nått särskilt stort utrymme för nyexploatering av stränder i Stockholms eller Göteborgs skärgård
Det finns oerhört mycket oanvänd mark utanför de nämda skärgårdarna, tänk dej bara runt mälaren eller tex mellan Katrineholm Norrköping och Finspång det skulle nog gå att klämma in en miljon tomter strandnära tomter bara i de områdena på behagligt avstånd från storstäderna men ändå så nära att man kan åka ut över helgen till ett fritidshus eller in till Stockholm över dan för möte om man har möjlighet att jobba hemifrån.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Myrket fokus på strantomter vid havet i attraktiva områden. Strandskyddet gäller hela landet och alla vatten.

Har själv stött på patrull nyligen. Ett bolag jag är delägare i äger ett hyreshus i en liten kommun i Västerbotten. Inte avflyttningsbygd tack vare kust och pendlingsavstånd till större stad, men snudd på.

Tomten är stor och fin och väldigt populär bland seniorer. Vi kollar lite på att bygga några mindre parhus på samma fastighet. Det är givetvis snudd på omöjligt att räkna hem, om man inte gör allt själv och ser det som en hobby. Därför har det inte byggts några hyresrätter sedan nittiotalet i privat regi. Samtidigt råder det brist på lägenheter.

Vi överväger ganska seriöst att bygga men tyvärr rinner en liten å lite mindre än 100 meter från den del av tomten som är mest lämpligt. Kommunen tror att det kanske går att skapa ett LIS-område, men kostnaden för det är oklart och landar såklart på oss (givetvis helt korrekt). Området mellan tomten och ån är är aktivt brukad jordbruksmark. Absolut ingen skulle påverkas negativt av bygget.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Tror vi tycker olika här. Jag kan inte se att det finns nått särskilt stort utrymme för nyexploatering av stränder i Stockholms eller Göteborgs skärgård
Finns väl massa ställen där det skulle kunna byggas. Men ännu fler i resten av landet, främst runt sjöar. Nu blir jag lite deppig när jag tänker att regeringen nog inte kommer att hinna genomföra det här eftersom man högst troligt förlorar valet i höst. Men för min del är det väl bara bra, min strandtomt ökar ännu mer i värde.

N nybyggarn3 skrev:
Myrket fokus på strantomter vid havet i attraktiva områden. Strandskyddet gäller hela landet och alla vatten.

Har själv stött på patrull nyligen. Ett bolag jag är delägare i äger ett hyreshus i en liten kommun i Västerbotten. Inte avflyttningsbygd tack vare kust och pendlingsavstånd till större stad, men snudd på.

Tomten är stor och fin och väldigt populär bland seniorer. Vi kollar lite på att bygga några mindre parhus på samma fastighet. Det är givetvis snudd på omöjligt att räkna hem, om man inte gör allt själv och ser det som en hobby. Därför har det inte byggts några hyresrätter sedan nittiotalet i privat regi. Samtidigt råder det brist på lägenheter.

Vi överväger ganska seriöst att bygga men tyvärr rinner en liten å lite mindre än 100 meter från den del av tomten som är mest lämpligt. Kommunen tror att det kanske går att skapa ett LIS-område, men kostnaden för det är oklart och landar såklart på oss (givetvis helt korrekt). Området mellan tomten och ån är är aktivt brukad jordbruksmark. Absolut ingen skulle påverkas negativt av bygget.
Men just mindre vattendrag har väl redan mjukats upp i första vändan?

K karlmb skrev:
Men just mindre vattendrag har väl redan mjukats upp i första vändan?
Ja. Visst är det bredare än 2 meter som gäller nu? Detta handlar tyvärr om en liten å, så den är inte undantagen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Ja. Visst är det bredare än 2 meter som gäller nu? Detta handlar tyvärr om en liten å, så den är inte undantagen.
Ah, OK.

A
P pmd skrev:
Sist jag kollade så var jag på riktigt. Om du ifrågasätter det är det väl ingen idé att du för en diskussion med mig?

Staten har stoppat andra från att konkurrera med dig, om de inte får köpa hus, eller bebygga stranden, i närheten

Att de inte behöver betala skatt är ett nytt villkor som du har fört in i diskussionen. Skattevillkor bör vara samma för alla. Iofs så får man göra ett schablonavdrag när man hyr ut en privatbostad, men man har oftast utgifter för uthyrningen också, 50000 skattefritt är nog att ta i lite.
Schablonavdragen gäller väl alla så villkoren är borde vara lika för dig som för de som nyligen har byggt hus på strandtomterna i grannskapet.

Du har fått mycket förmånliga villkor när du har sluppit konkurrens.
Nej, schablonavdragen gäller inte alla! Där har du fel. De som livnär sig får betala in 12% moms på varje krona - det räknas som hotellverksamhet.

Man har inte sluppit konkurrens om man köper ett hus som kostar 3ggr mer än om det legat i skogen - alla har kunnat köpa det huset. Det är samma regler för alla. Problemet är att det är svårt att driva företag när reglerna vänds upp och ner.

Enda skillnaden blir att om fler hus kommer upp - så kommer priserna att minska, fler privatpersoner hyr ut utan att behöva betala skatt och de som livnär sig får betala skatt.

Många sjöar och kuster är redan jävligt fula då med alla hus runtom.

Förstår inte varför moderaterna driver detta. Antagligen är bush sur för att hon blev av med bryggan.

A Anonym____ skrev:
Nej, schablonavdragen gäller inte alla! Där har du fel. De som livnär sig får betala in 12% moms på varje krona - det räknas som hotellverksamhet.

Man har inte sluppit konkurrens om man köper ett hus som kostar 3ggr mer än om det legat i skogen - alla har kunnat köpa det huset. Det är samma regler för alla. Problemet är att det är svårt att driva företag när reglerna vänds upp och ner.

Enda skillnaden blir att om fler hus kommer upp - så kommer priserna att minska, fler privatpersoner hyr ut utan att behöva betala skatt och de som livnär sig får betala skatt.

Många sjöar och kuster är redan jävligt fula då med alla hus runtom.

Förstår inte varför moderaterna driver detta. Antagligen är bush sur för att hon blev av med bryggan.
Fula? Många? Det är ju inte direkt Östeuropeiska miljonprogram som byggts utefter stränderna. Eller Hitlers semesterlänga vid Östersjön. Eller ens stora hotellkomplex som på Mallorca.

A
K karlmb skrev:
Fula? Många? Det är ju inte direkt Östeuropeiska miljonprogram som byggts utefter stränderna. Eller Hitlers semesterlänga vid Östersjön. Eller ens stora hotellkomplex som på Mallorca.
Nej, jag håller med dig. Det är fina kåkar generellt. Men vid vissa sjöar nära städerna tappar man naturkänslan när det är belamrat med hus.

A Anonym____ skrev:
Nej, jag håller med dig. Det är fina kåkar generellt. Men vid vissa sjöar nära städerna tappar man naturkänslan när det är belamrat med hus.
Det är ofrånkomligt. Det gör man ju dock även mitt i skogen eller när nån kommun beslutar bygga villor på en åker.

När jag var en liten palt cyklade jag och metade i en sjö. Idag kan jag inte göra det för det är sjötomter runt sjön.

L Lars3344 skrev:
När jag var en liten palt cyklade jag och metade i en sjö. Idag kan jag inte göra det för det är sjötomter runt sjön.
Det är trots allt ovanligt i Sverige.

L Lars3344 skrev:
Vilken sjö handlar det om?

F
L Lars3344 skrev:
Hade du fiskekort?

• Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F
S surfarn skrev:
Det finns de förutom i anslutning till de stadsnära gamla sommarstugeområdena. Har varit i skärgården mycke och det finns gott om plats.
Man pratar om att "rika" kommer roffa åt sig av stränder, men det gör de i så fall redan idag med sina båtar...
Även om man tar med sig de mest extremistiska strandskyddsälskarna i skrärgården, såkommer även de tråna efter och önska sig ett av de ställen som ligger i anslutning till vattnet med arktitektur efter smak, samtidigt som det inte fattar att den politik de själva företräder gör det omöjligt för dem och i princip alla andra att få uppleva detta.

En mer exploaterad skärgård kommer öka tillgängligheten för alla eftersom fler människor skapar marknad för tjänster infrastruktur, som det är idag är skärgården till för ett fåtal med pengar eller ett fåtal med ett fundamentalistiskt naturintresse.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.