Claes Sörmland
K KungFreddie skrev:
Området är ju för nära hemfridszonen för att allemansrätten skulle komma på tal.
Hemfridszonen brukar inte vara aktuell för flerbostadshus.

Möjligen om någon bestämmer sig för att kvarstanna på den enskilda gårdsplanen alldeles utanför ditt fönster om du bor på markplan kan man tänka sig att rätten skulle döma för hemfridsbrott. Kanske, om det är uppenbart för rätten att det görs för att jävlas med dig.

S Staffan-N skrev:
Jag tycker nog att det är olämpligt att ta dit en hel förskola oavsett om den är vinstdrivande eller ej. Ring och be dem styra om sina utflykter.

Tillbaka till en tidigare punkt i tråden: om allemansrätten skulle gälla på en innergård, är det då även olagligt att stängsla in och skylta med syfte att stänga ute allmänheten? Det är det ju på andra ställen där allemansrätten gäller....
Bostadsrättsförenings mark är tomtmark

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag menar att du bygger upp en halmgubbe och attackerar den istället för att göra en rimlig bedömning av den aktuella situationen.
När din halmgubbe ifrågasätts så tar du på dig offerkoftan istället och fortsätter fäkta med en tråkig nedlåtande ton.
Är det ett till exempel på "God debatt teknik" Owe? 👍

Oaktat detta. Förskolor och skolor byggs där det bor mycket folk.
De flesta föräldrarna väljer den närmsta förskolan eftersom det är praktiskt i livspuzzlet och barnen får kompisar som även bor i nära.

Här finns ju uppenbarligen en förskola i närheten, och TS bor ett stort flerfamiljshus där det inte sällan bir barnfamiljer. Detta ökar chansen att barn som bor i föreningen även går på den aktuella förskolan.

Vidare har alla de förskolor jag varit i närheten av haft gården öppen kvällstid så att vem som helst kan leka där då. Men under dagtid när verksamhet bedrivs och fröknarna är ansvariga för alla barn går, så det givetvis inte att ha massa spring i grindarna av andra barn och vuxna av många anledningar.

Det blir ett så tråkigt samhälle om alla Owar får sin vilja igenom och upprättar stängsel och murar.

Men för den så kallat goda tonens skull; Hur har du kommit fram till din bedömning att några barn medför ett oproportionerligt högt slitage på lekställningen och att det görs av en icke kommunal förskola?
Jag skulle se det mer som en rättvisefråga.

Ett vinstdrivande företag ska inte kunna dela ur mer pengar till sina aktieägare för att man väljer att snylta på privata lekplatser.

Om man ska öppna en förskola så får man se till att lägga in en lekplats el att det finns en kommunal i närheten. Annars får man väl avtala med brf i närheten att man betalar för användningen.
Hur skulle ni själv se på de om en förskola kom o börja leka i er trädgård? Tror inte så många varit roade av det i längden.
En del här verkar tro att brf inte är privata utan till för alla. Tyvärr... vi lever inte i CCCP.

• Gilla
Kätting och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Dagis eller Förskola? När jag var liten gick jag på Dagis, men det är väl samma sak?
Nej, det är inte samma sak. Sedan 1998 hör förskolan till utbildningssystemet. Tidigare var Socialstyrelsen tillsynsmyndighet. Daghemmet var främst till för föräldrna, så att de hade någonstans att lämna sina barn medan de jobbade. Idag går barn i förskolan för sin egen skull, därför har också alla barn, oavsett om föräldrarna arbetar eller inte, rätt till att ta del av förskolans verksamhet 15 tim/vecka. Om du vill använda en förkortning så fungerar "föris", det brukar barnen säga. Begrepp och benämningar ändras i samband med större förändringar, annars skulle det fortfarande kallas "barnkrubbor".

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Jag tycker ni ska göra som den här BRF i Kviberg i Göteborg. Inget säger hemfrid som lite taggtråd för att hålla barnen borta. Det blir en nyttig livsläxa för barnen också; de på insidan lär sig värdet av att äga sin bostad och höghusbarnen får en morot att anstränga sig i skolan så de inte blir fattiga som sina föräldrar.

[bild]
Eller oxå är de så som all forskning kommit fram till att välutbildade föräldrar får välutbildade barn. Och det var något som överklassen trummade i alla fattiga förr i tiden. Du ska inte tro att du är något, skomakare bliv vid din läst osv osv.
Det är djupt rotat i folk

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hemfridszonen brukar inte vara aktuell för flerbostadshus.

Möjligen om någon bestämmer sig för att kvarstanna på den enskilda gårdsplanen alldeles utanför ditt fönster om du bor på markplan kan man tänka sig att rätten skulle döma för hemfridsbrott. Kanske, om det är uppenbart för rätten att det görs för att jävlas med dig.
E de så? I vilket prejudikat alt lag framgår det?
Isf skulle man ju få tälta i trädgården precis utanför ett hus som har två lägenheter. Verkar konstigt att man skulle skilja på det så...

• Gilla
Kätting
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur har du kommit fram till din bedömning att några barn medför ett oproportionerligt högt slitage på lekställningen
Jag förstår inte vad du menar med "oproportionerligt" men det är väl självklart att allt som nyttjas slits och det måste väl vara upp till ägaren av "föremålet" att bestämma vilka som ska nyttja det.

• Gilla
Kätting
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Nu vet vi ju inte om det är en privat förskola el kommunal. Och hur ofta det görs... om det är en vinstdrivande förskola som vill minska slitaget på sin egen utrustning för att slita på nån annans privata saker.. då får de fan betala för de. Om de är kommunalt förstår ja tänkandet (om de inte går till samma privata lekplats hela tiden).
Jag tror inte så många i tråden varit roade av om ett dagis lekt i vår trädgård dagligen.

Ja det är positivt att barnen får lite omväxling... men hur viktigt det är? De vette fan.. jag misstänker mer det är vuxna som "tycker" d är viktigt än de e de för barnen. Sålänge det finns e lekplats på dagiset tror jag barnen skiter fullständigt om de leker på den el nån annan. Ärligt talat tror jag mer de tycker det är jobbigt att gå till en annan lekplats att leka när de har en på stället. Känns lite som en sån sak som e så dum att man måste ha en högskole utbildning för att komma på de.

De känns som dagis.. oj förlåt.. de får man ju absolut inte säga.. då blir dagisfröknarna förnärmade.. det heter FÖRSKOLA.. har blivit rent för mycket trams sen man gjorde förskolepedagog till ett yrke som dagis måste ha.

Visst den utbildningen fanns kanske innan men då gällde de 6åringar.. de som gick på just förskola som de hette då.

Att ha en 3årig högskoleutbildning för att torka ungar i ändan o leka lite med dom.. och visst.. lära dom lite om vad träd heter osv.

För att inte tala om genustramset de håller på med. Sambon visa mej en bok de använda för 1-3åriga barn om "gender" trams.. visste inte om jag skulle skratta el gråta.

Sen tillför de onödiga konflikter på jobbet då de som gått högskola ser sig som bättre än de som gått barnskötar utb. Fast de i stort sett gör samma jobb. Enl sambo verkar "pedagogerna" anse sig nästan för bra för att ta hand om småbarn.. fast det är den utbildningen de valde.

Jaja.. lite off topic om olika intriger som verkar finnas på dagis.. förlåt.. förskolor.
Vad är det som provocerar dig så otroligt mycket med ordet förskola?

Gender verkar också vara något du finner problematisk. Vad är det du upplever som felaktigt med att möta barnen som individer och vara medveten om att sättet barnen bemöts på formar hur de agerar?

Jag jobbar inte på förskola, har ingen i min närhet som gör det heller. Men jag har stor respekt för arbetet som förskolepersonalen utför.

Ditt sätt att uttrycka dig för att nedvärdera en yrkesgrupp visar tydligt på vilken makt som ligger i vilka ord som annvända. Den makten bör annvändas med respekt och försiktighet.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 8 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Nej, det är inte samma sak. Sedan 1998 hör förskolan till utbildningssystemet. Tidigare var Socialstyrelsen tillsynsmyndighet. Daghemmet var främst till för föräldrna, så att de hade någonstans att lämna sina barn medan de jobbade. Idag går barn i förskolan för sin egen skull, därför har också alla barn, oavsett om föräldrarna arbetar eller inte, rätt till att ta del av förskolans verksamhet 15 tim/vecka. Om du vill använda en förkortning så fungerar "föris", det brukar barnen säga. Begrepp och benämningar ändras i samband med större förändringar, annars skulle det fortfarande kallas "barnkrubbor".
Eller så kallar man det dagis då det inte är nån större förändring på vad som sker nu på dagis och vad som skedde 1990.
Språk ska förändras nerifrån upp, inte för att staten minsann tycker att de ska vara så.

Vf kallar barn det föris? Av egen vilja eller för att dagisfröknarna (speciellt pedagogerna) blir sura som ättika om nån unge skulle råka säga dagis.. kan tänka mig att de skulle låta den ungen gå med piss i blöjan hela dagen.

Om barn verkligen börjat kalla de föris så borde man kalla de indoktrineris istället.. närmre sanningen. Är väl därför staten la om de.. 1998, kommunister o miljötalibaner vid makten.. sounds about right! Få dom tidigt så man kan fostra nästa generations marxist-leninster (revolutionärer).

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Trevligt att dagispersonalen är angagerad och tar barnen på en liten utflykt! Det skulle fler ta efter!

• Gilla
citronskal och 1 till
  • Laddar…
M Markanten skrev:
Jag bor i en BRF med stor gård som är ostängslad ehuru ganska innesluten bland byggnader; man går inte bara in utan att märka att man är på en privat innergård.

På gården finns en liten lekplats som nu i morse när jag skulle rasta sonen var full eftersom två dagisfröknar tagit dit en hel klass med dagisbarn som lekte. Alla dagis brukar ju ha egna lekplatser så det känns väldigt konstigt att de hänger på en privat innergård.

Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt? Har sett någon enstaka lattemamma som gått hit ibland och det känns ju ok, men en hel dagisklass? Ska jag be dem gå iväg eller hur bär man sig åt?

Bifogar bild på gården, diskutera!
Jösses, lekande barn och du blir förbannad?

• Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Finns ju alla möjliga storlekar. Sonen gick på en förskola där de var 18 barn.
Och när var det? På 40-talet?

• Gilla
Markanten
  • Laddar…
V vbg-1 skrev:
Vad är det som provocerar dig så otroligt mycket med ordet förskola?

Gender verkar också vara något du finner problematisk. Vad är det du upplever som felaktigt med att möta barnen som individer och vara medveten om att sättet barnen bemöts på formar hur de agerar?

Jag jobbar inte på förskola, har ingen i min närhet som gör det heller. Men jag har stor respekt för arbetet som förskolepersonalen utför.

Ditt sätt att uttrycka dig för att nedvärdera en yrkesgrupp visar tydligt på vilken makt som ligger i vilka ord som annvända. Den makten bör annvändas med respekt och försiktighet.
Som jag sa tidigare så arbetstränar min sambo på ett dagis.. så har absolut inget emot de. Men det ger mig också en insyn i det. Högskoleutbildade pedagoger (det är dessa som blir sura när nån säger dagis) som ser ner på barnskötarna eftersom de ser sig som lite bättre.

Och när det gäller gender/genus .. du anser det alltså som en bra idé att förvirra barn ang begrepp som pojke o flicka? Du tror inte de kan växa upp o klura ut de på egen hand med hjälp av puberteten som vi gjort i miljoner år?

Om du varit mer insatt kanske du hade vetat vilket oerhört lidande detta lett till. Du kanske skulle läsa statens utredning som ledde till att man satte stopp för pubertetsblockerare etc.

Du kanske också kolla på statistiken över hur många barn som kallar sig trans/ickebinära de sista 20 åren. Och hur de hänger ihop med andra psykiatriska diagnoser.
Sen har du ju uppdrag granskning som granska allt detta tramset.

Nä låt barn vara barn... om de anser sig vara pojke/flicka/trans/gay/whatever listar de nog själva ut efter puberteten. Det är inget som vuxna som påverka på minsta sett... och att introducera liknande begrepp till dagisbarn är nåt så galet så bara en "pedagog" med 150 hp hade kommit på de. Dvs 150 hp indoktrinering in och 150 hp allmännvett ut...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Jösses, lekande barn och du blir förbannad?
Varför tror du TS är förbannad? För att han/hon vill diskutera en juridisk fråga? Det är väl det vi gör här?

• Gilla
  • Haha
sysmali och 3 till
  • Laddar…
G greenbay skrev:
Otroligt korkat förslag.
Om lekplatsen inte är säker kan styrelsen hållas ansvarig vid skada oavsett om det är ett barn från ett närliggande dagis på utflykt som skadas eller ett barn boende i föreningen som skadats.
Nu är de nästan 10 år sen jag läste skadeståndslagen.. men måste det inte vara uppenbart farligt för att de ska hållas ansvariga?

De är ju inte som usa att man kan bli betalningsskyldig bara för nån skadar sig på din mark. Det ska vara ganska uppenbart... typ att kedjan på gungan gått sönder o brf silvertejp fast den.

Att nåt bara går sönder av sig själv blir nog svårt att hållas ansvarig för.. möjligtvis om man kan bevisa att det inte varit nåt underhåll alls. Men då uppkommer ju också frågan varför dagiset låter barnen leka på en plats som är uppenbart olämplig.. så kan nog vara både dagis och brf som blir ansvariga.
Men brf har ju ingen ekonomisk vinning i o ta den risken..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.