64 813 läst ·
370 svar
65k läst
370 svar
Ett helt dagis leker på vår BRF innergård
Det är olyckligt ifall din sambo upplever att hennes kollegor ser ner på henne.K KungFreddie skrev:Som jag sa tidigare så arbetstränar min sambo på ett dagis.. så har absolut inget emot de. Men det ger mig också en insyn i det. Högskoleutbildade pedagoger (det är dessa som blir sura när nån säger dagis) som ser ner på barnskötarna eftersom de ser sig som lite bättre.
Och när det gäller gender/genus .. du anser det alltså som en bra idé att förvirra barn ang begrepp som pojke o flicka? Du tror inte de kan växa upp o klura ut de på egen hand med hjälp av puberteten som vi gjort i miljoner år?
Om du varit mer insatt kanske du hade vetat vilket oerhört lidande detta lett till. Du kanske skulle läsa statens utredning som ledde till att man satte stopp för pubertetsblockerare etc.
Du kanske också kolla på statistiken över hur många barn som kallar sig trans/ickebinära de sista 20 åren. Och hur de hänger ihop med andra psykiatriska diagnoser.
Sen har du ju uppdrag granskning som granska allt detta tramset.
Nä låt barn vara barn... om de anser sig vara pojke/flicka/trans/gay/whatever listar de nog själva ut efter puberteten. Det är inget som vuxna som påverka på minsta sett... och att introducera liknande begrepp till dagisbarn är nåt så galet så bara en "pedagog" med 150 hp hade kommit på de. Dvs 150 hp indoktrinering in och 150 hp allmännvett ut...
Men då är vi i alla fall överens om att barn ska få vara barn och bemötas utfrån att de är individer, inte utifrån vilket kön de tillhör.
Jag har rätt bra koll på både psykisk ohälsa samt trans/ickebinär.
Tror den här diskussionen riskerar att glida rätt långt bort från trådens syfte.
Fascineras av inlägget, främst det stora intresset för att diskutera både ordval och uppfattningar om barn på min bakgård eller inte.
Intressanta ordval är förstås ”Dagis” som förstås måste förbjudas formellt för att utrotas om det är viktigt. Men också ”rasta sonen” borde väl f ngon att reagera. Jag rastar mina hundar men går ut och leker med barnbarnsbarnen.
Min främsta undran är vad som var upphovet till TS fråga? Personligen störd av ljud, skadegörelse eller irritation över brott mot synlig eller osynlig regel?
Intressanta ordval är förstås ”Dagis” som förstås måste förbjudas formellt för att utrotas om det är viktigt. Men också ”rasta sonen” borde väl f ngon att reagera. Jag rastar mina hundar men går ut och leker med barnbarnsbarnen.
Min främsta undran är vad som var upphovet till TS fråga? Personligen störd av ljud, skadegörelse eller irritation över brott mot synlig eller osynlig regel?
Förskollärare ÄR bättre utbildade än barnskötare för arbete i förskolan, och de har också ett utökat ansvar i förskolan. När du tänker i termer av att förskollärare bara "torkar ändor och leker lite" på jobbet så är det lika illa som att tänka i termer av att ingenjörer "ritar lite på jobbet" och datatekniker "trycker lite på tangenter och stirrar på en skärm". Det är både okunnigt och respektlöst att uttala sig nedvärderande om en hel yrkesgrupp utan att vare sig ha insyn i deras utbildning eller uppdrag. Och nej ... att få andrahandsinformation av en sambo som arbetstränar på en förskola är inte detsamma som att ha insyn och kunskap om förskolans inre arbete. Alla är lika mycket värda och allas insatser räknas, men frågan är om du t ex på ett sjukhus skulle vilja få prover tagna av en sjuksköterska eller ett vårdbiträde? För sjuksköterskor, de "plåstrar väl bara om lite folk"?K KungFreddie skrev:Nu vet vi ju inte om det är en privat förskola el kommunal. Och hur ofta det görs... om det är en vinstdrivande förskola som vill minska slitaget på sin egen utrustning för att slita på nån annans privata saker.. då får de fan betala för de. Om de är kommunalt förstår ja tänkandet (om de inte går till samma privata lekplats hela tiden).
Jag tror inte så många i tråden varit roade av om ett dagis lekt i vår trädgård dagligen.
Ja det är positivt att barnen får lite omväxling... men hur viktigt det är? De vette fan.. jag misstänker mer det är vuxna som "tycker" d är viktigt än de e de för barnen. Sålänge det finns e lekplats på dagiset tror jag barnen skiter fullständigt om de leker på den el nån annan. Ärligt talat tror jag mer de tycker det är jobbigt att gå till en annan lekplats att leka när de har en på stället. Känns lite som en sån sak som e så dum att man måste ha en högskole utbildning för att komma på de.
De känns som dagis.. oj förlåt.. de får man ju absolut inte säga.. då blir dagisfröknarna förnärmade.. det heter FÖRSKOLA.. har blivit rent för mycket trams sen man gjorde förskolepedagog till ett yrke som dagis måste ha.
Visst den utbildningen fanns kanske innan men då gällde de 6åringar.. de som gick på just förskola som de hette då.
Att ha en 3årig högskoleutbildning för att torka ungar i ändan o leka lite med dom.. och visst.. lära dom lite om vad träd heter osv.
För att inte tala om genustramset de håller på med. Sambon visa mej en bok de använda för 1-3åriga barn om "gender" trams.. visste inte om jag skulle skratta el gråta.
Sen tillför de onödiga konflikter på jobbet då de som gått högskola ser sig som bättre än de som gått barnskötar utb. Fast de i stort sett gör samma jobb. Enl sambo verkar "pedagogerna" anse sig nästan för bra för att ta hand om småbarn.. fast det är den utbildningen de valde.
Jaja.. lite off topic om olika intriger som verkar finnas på dagis.. förlåt.. förskolor.
men trots det så är personangreppen vanligt förekommande på byggahus efter inlägg7 i alla trådarLeif-Olof skrev:
många arbetslösa som bara sitter hemma 24/7 och trollar runt här
inte här i Skåne utan där i Malmö... rosengård är ju ett väl avgränsat områdeK KungFreddie skrev:I Malmö är det snarare regel än undantag att såna här innergårdar är inbyggda el har staket som förhindrar obehöriga tillträda.. gamla som nybyggda. Bodde i en brf som satt ihop med en annan, dvs blev som en stor rektangel.. o förutom varje brf hade låst till sin innergård så var det även en staket i mitten på innergården för att skilja brf åt. Verkar vara lite annat "tänk" här i Skåne.
Men när man sätter upp "staket" o liknande.. brukar man inte få göra det ganska fritt när det är under en viss höjd.. de behöver ju inte vara så högt för att förhindra att de ska komma in.
Sen förstår jag inte hur allemansrätten kommer in.. den gäller väl inte när det är nära boningshus.. är ju knappast 200m fr lekplats till lägenheterna. För e väl 200m som gäller. Jag menar är de speciella regler för brf? Vilket de iofs är om ja tänker efter.. för att inte folk ska gå o skälla på besökande till andra boende. Det kan ju vara rimligt.. men borde ju vara nå annan lag som går in istället för allemansrätten då det inte är samma syfte öht.
Det är rätt stor skillnad på de dagis som vi medelålders har vetskap om och den förskola som finns idag, idag ses den som en del av skolan och har bla en läroplan med mål, förutom alla andra uppdrag. Det är för det mesta inte ens uppenbart för den outbildade delen av personalen vad som pågår och att det bakom detta finns en plan.T TuVu skrev:Förskollärare ÄR bättre utbildade än barnskötare för arbete i förskolan, och de har också ett utökat ansvar i förskolan. När du tänker i termer av att förskollärare bara "torkar ändor och leker lite" på jobbet så är det lika illa som att tänka i termer av att ingenjörer "ritar lite på jobbet" och datatekniker "trycker lite på tangenter och stirrar på en skärm". Det är både okunnigt och respektlöst att uttala sig nedvärderande om en hel yrkesgrupp utan att vare sig ha insyn i deras utbildning eller uppdrag. Och nej ... att få andrahandsinformation av en sambo som arbetstränar på en förskola är inte detsamma som att ha insyn och kunskap om förskolans inre arbete. Alla är lika mycket värda och allas insatser räknas, men frågan är om du t ex på ett sjukhus skulle vilja få prover tagna av en sjuksköterska eller ett vårdbiträde? För sjuksköterskor, de "plåstrar väl bara om lite folk"?
Ja börjar man blanda in sådant som "psykisk ohälsa", "trans/icke-binär" och "förskollärares utbildning jämfört med barnskötares", kan man tydligen få en enkel juridisk diskussion om nyttjanderätten till ett fastighetstillbehör att i katastrofal takt glida iväg rätt mot https://www.familjeliv.se/ 🙄😱👎V vbg-1 skrev:
vad är det barnen lär sig i den svenska förskolan? här nere börjar barnen riktig skola vid 4 års åldern med riktigt lärande har svårt att se det i sverigeT TuVu skrev:Förskollärare ÄR bättre utbildade än barnskötare för arbete i förskolan, och de har också ett utökat ansvar i förskolan. När du tänker i termer av att förskollärare bara "torkar ändor och leker lite" på jobbet så är det lika illa som att tänka i termer av att ingenjörer "ritar lite på jobbet" och datatekniker "trycker lite på tangenter och stirrar på en skärm". Det är både okunnigt och respektlöst att uttala sig nedvärderande om en hel yrkesgrupp utan att vare sig ha insyn i deras utbildning eller uppdrag. Och nej ... att få andrahandsinformation av en sambo som arbetstränar på en förskola är inte detsamma som att ha insyn och kunskap om förskolans inre arbete. Alla är lika mycket värda och allas insatser räknas, men frågan är om du t ex på ett sjukhus skulle vilja få prover tagna av en sjuksköterska eller ett vårdbiträde? För sjuksköterskor, de "plåstrar väl bara om lite folk"?
Varför hatar du funktionsvariation och barn?Alfredo skrev:
Det är väl bara att fråga om lov och visa hänsyn så är det få som säger nej. Det största hotet är väl den där medelklassrädslan som nu snabbt breder ut sig i samhället: "Nej, vi kan inte låta er förskola besöka vår lekplats för om ni skadar er så är vi i styrelsen ansvariga och vi har inte resurser att ha en värd för er."Isakare skrev: