P
sysmali sysmali skrev:
Så härligt att vissa slår knut på sig själva för att hitta på positiva vinklar på att ett dagis ockuperar en lekplats på en privat innergård.

Förmodar att ni själva bor granne med förskolor - och njuter av ljudmattan när 40+ barn leker.
Knutar behövs inte. Vad i hela friden skulle problemet vara med detta? Jag bor i stan med bilar överallt och under inflygningen till en flygplats. Barn finns överallt. Att det skulle vara ett problem om de lekte i min närhet har jag extremt svårt att se...

Vill jag vara för mig själv har jag en stuga på landet, närmare en mil från närmsta granne. Men usch vad fåglarna stör såhär på våren...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag visserligen aldrig bott direkt granne med en förskola. Men där jag har mitt nuvarande konsultuppdrag passerar jag en förskolegård dagligen morgon och eftermiddag.

Och även om där är något 20 tal barn ute på gården så är det inget större stojande. Det förekommer säkert korta perioder med högljudd lek.

Men att bli störd av det, obegripligt.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
T techno skrev:
Ja vad skall man säga? Ännu en surgubbe har gjort sin röst till höres. Är det så hemskt med några ungar som leker? Även om det är 20-30 stycken så spelar det väl ingen roll.
Om du blir så pass störd av deras lek under den stunden de var på lekplatsen så kan jag rekommendera dig att bosätta dig ute på vischan långt ifrån alla människor, men du blir väl istället fly förbannad på fåglarna som sjunger då.

Jag själv jobbar natt men inte fasen störs jag av ljudet utanför eller av grannarnas ungar som bor under mig och som leker högt under dagen. Det är barn och barn låter, vill man bo i lägenhet så får man acceptera oljud utifrån man vänjer sig.

Nej usch för surgubbar, stötte själv på en sådan igår, en som visade sig vara paragrafryttare och som visst sitter i styrelsen, men det är en annan historia.
Men nu var de ju inte du som bor där.. detta kanske e BRF SuraGubben. Jag antar att han efterfråga lagligheten i om det är möjligt att förhindra dem. Inte om ni tyckte om att de kom dit o lekte eller inte...
Det kanske e jättesura dagisfröknar som skriker åt han varje dag "försvinn från ditt köksfönster din äckliga gubbe, du får inte titta på barnen" när han sitter o dricker morgonkaffe.

Han hade en specifik sakfråga och om resten av brf inte är "sura gubbar" så lär det ju inte bli nåt av svaret han får här då jag antar att han inte är majoritetsägare i brf.

• Gilla
Kätting
  • Laddar…
D
N NCT skrev:
Sniknaste? Bidra till samhället? Angående sniket och bidra till samhället så bidrar säkert trådstartaren med väl tilltagen skatt...
Jag tycker snarare att det är omdömeslöst av småskolefröknarna att bara utgå från att privat anlagd anläggning bara är att använda utan att ens fråga.

Vem drog upp allemansrätten? Ska de verkligen lära de små barnen att de har rätt att vara överallt? Att allt tillhör dem? Ska vem som helst få sitta och grilla på brf innegård? Eller använda pool? Parkera på brf parkeringsplatser eller i deras garage? Eller på din tomt? Om sakerna ska hårddras så till den grad att allemansrätten dras in i sådana här frågor med dessa argument så borde den avvecklas med omedelbar verkan.
Du kanske har kört på "min" vägförenings gator, eller någon annans, antar att du bara kör på din egen eller allmänna vägar, i mitt område kommer man inte långt då, man behöver faktiskt ingen bil alls.

Lägger till några citat från privata förskolor i min stad, som inte har egna gårdar eller har alldeles för små gårdar:

"Förskolan har en mindre egen gård och har lådcyklar att utorska stadens parker och lekplatser" (Förskolan har "gård" en trappa upp på ett tak, inga naturliga växter eller liknande utan enbart kolstybb och asfalt)

"Inom promenadavstånd finns både koloniområde och parker, dit vi ofta gör utflykter tillsammans."

"Vi har en fin liten gård som vi vårdar likt en trädgård tillsammans. Vi har utevistelse dagligen på gården eller i någon av våra fina lekparker som vi har gott om här i XX" (Pytteliten asfaltsbelagd uteplats)

Osv. Det går utför för att ha förskolegård i städer.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
C Ceci skrev:
Jag bor granne med en förskola inget konstigt, lekplatsen vetter mot mot hus och jag jobbar hemifrån.
Wow.. vi är alla annorlunda... vem kunde trott de?

Så när jag blir döv kan jag sätta upp en mistlur på tomten o när nå klagar så rycker jag på axlarna o säger.. va menar ni.. ja hör inget!

Poängen är att alla är inte som dig.. därför har vi lagar som försöker nå en kompromiss vi alla kan leva med.. därav TS fråga vad han LAGLIGEN kan göra för att komma tillrätta med vad som är ett problem för HONOM/HENNE!

Att svara.. ja men för mig är de inte ett problem känns lite meningslöst... va inte en röstning på hur många som anser det vara ett problem som efterfrågades.

• Gilla
Kätting och 4 till
  • Laddar…
Oj här tog det skruv.

Jag verkligen avskyr den amerikaniserade synen på äganderätten där man kan köpa sig exklusiv tillgång till en obegränsad areal. Det är tydligt att det tänkandet sipprar in här med föreställning om att det är konservativt, men så har det inte sett ut i sverige. Jag är övertygad om att det gör sammhället sämre.

Jag älskar sveriges tradionella syn, där man äger rätten att bruka och bestämma men frånsett sin tomt och liknande, är det fritt för alla att röra sig på annans mark när så kan ske utan att det stör eller förstör.

Så har vår äganderätt alltid sett ut. När du köper mark och sätter upp en brygga utanför din tomt. Har det aldrig någonsin varit tal om att det inte innebär att andra inte få bada ifrån brygga. Du har såklart företräde. Men du har inte köpt dig rätten att köra bort andra männsiskor utan anledning.

Sen är det självklart så att man ska respektera andras egendom och om när ska barnen fostras i det om inte i våra förskolor och skolor?

Hade ts lyft att barnen försörde, skräpade ner eller hindrade andra från att använda parken, hade det såklart varit en annan sak men här lyfts att de vid ett tillfälle lekt på en lekplats.

Förskolor gör många utflykter vilket är något barnen tycker om, pratar om när de kommer hem och gör att de upptäcker nya saker. Sen är detta på dagtid när lekplatser ofta är tomma eller med enstaka föräldralediga småbarn. Då är det sällan ett problem.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Sanitetstekniker? Hur ofta sägs det? På mitt jobb så heter det ”lokalvårdare” och då är företaget ett av Sveriges största och en av de ledande inom lokalvård 🙂
Hur ofta sägs förskolefröken utanför ett dagis?

I normalt tal säger människor dagis o inte förskola. Om man inte är indoktrinerad av massa "förskolepedagoger" som tycker de minsann är för fina för att bli kallade dagisfröknar!

Jag menar de kan ju få små barn att tvivla på sitt kön och få dom att lida för livet! Om inte de kräver en fin titel så vet jag inte vad som gör de!

(Ja jag är bitter.. nä har inte barn själv men efter att sambon som praktiserar på dagis kom hem o visa vad de läste för barnen (1-3år) så kan man inte bli annat än bitter.)

Claes Sörmland
K KungFreddie skrev:
Men stängsel e ju stängsel.. man kan ju sätta plank/mur/plantera en häck.. etc.. såvida de inte finns definition i den att ordet stängsel även innefattar de övriga jag nämnde.
hos oss fick man bygga mur upp till 50cm utan bygglov.. dock ej dp utan öp.
Det som en detaljplan reglerar är stängsling mellan kvartersmark och allmän plats. Det vanliga är att det ställs krav på stängsling längs vissa sträckor mot allmän plats gata för att förhindra utfart eller utspringande folk, det är av trafiksäkerhetsskäl.

Den här gamla planen från 50-talet har ju motsatt reglering, planarkitekten och senare kommunen som antog planen önskade inte stängsel mot allmän plats. Varför? Ja det motiveras inte i planen men kanske för att planarkitekter ofta var väldigt klåfingriga på 50-talet - man ville styra hur folk bodde och det kändes säkert modernt med ljust och öppet och inte en massa gammalmodiga staket som folk av tradition satte upp. Kanske.

Men en sådan här prövning sker ju först när bygglov söks för något. Och t ex häckar, staket, trådstängsel kräver inte bygglov. Det står således bostadsrättsföreningen fritt att sätta upp dessa trots den gamla planregleringen. Är byggnadsnämndens tillsynsenhet stollig så kan den försöka hävda att det strider mot planen och förelägga bostadsrättsföreningen att gräva bort sin häck. Som jag förstår PBL utifrån vad Boverket skriver så kommer då byggnadsnämnden att förlora så fort det överklagas till länsstyrelsen. Det allmänna har inte den här möjligheten att styra över privat kvartersmark i dag, PBL innebar vissa liberaliseringar i bemärkelsen att byggnadsnämnden avfjädrades ganska mycket. Det skedde redan 1987.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N NCT skrev:
Sniknaste? Bidra till samhället? Angående sniket och bidra till samhället så bidrar säkert trådstartaren med väl tilltagen skatt...
Jag tycker snarare att det är omdömeslöst av småskolefröknarna att bara utgå från att privat anlagd anläggning bara är att använda utan att ens fråga.

Vem drog upp allemansrätten? Ska de verkligen lära de små barnen att de har rätt att vara överallt? Att allt tillhör dem? Ska vem som helst få sitta och grilla på brf innegård? Eller använda pool? Parkera på brf parkeringsplatser eller i deras garage? Eller på din tomt? Om sakerna ska hårddras så till den grad att allemansrätten dras in i sådana här frågor med dessa argument så borde den avvecklas med omedelbar verkan.
Allemansrätten drogs upp i förra tråden som denna knoppades av från ;)

Alfredo Alfredo skrev:
Påverkar det rättsläget det minsta? Har svårt att se det.
Inte rättsläget.. mer de moraliska.. tyckte jag förklara det om du läst några meningar till...

C citronskal skrev:
Idag får ju förskolor starta och bedriva verksamhets trots att de har för små/obefintliga gårdar, om de kan visa att barnens behov av rörelse och utomhusvistelse tillgodoses genom att besöka olika lekplatser varje dag. Det här fenomenet kommer inte minska, utan öka. Det är dyrt att ha stor förskolegård idag. Kan lägga till att det främst är privata förskolor som inte har tillräckligt stora gårdar, de kommunala tenderar att ha fastigheter anpassade efter behovet.

Med det sagt, självklart får de vara på TS brfs lekplats då och då!
AHA! Är det dehär som e mandelrosen på tårtan?

Riskkapital som startat förskolor med vad de som absolut minimum kan komma undan med?

Visste inte att man fick starta förskola utan att ha en lekplats. Undrar om de måste ange vilken lekplats de anser de kan använda.. El om de bara behöver antyda de.. vore ju konstigt om de hävda att de fick använda en privat lekplats.

Iofs tror jag inte detta är fallet i detta läget.. de hade nog varit där oftare då..

Finns det som kallades "dagmamma" kvar? När jag var liten så gick ja inte på dagis utan hade dagmamma.. vi var väl en 3-4 barn som passades av en tant. Vet inte hur de såg ut ekonomiskt o så.. om de bara var nå privat uppgörelse under bordet el om de va nåt som man gjorde då (70talet).

K KungFreddie skrev:
Inte rättsläget.. mer de moraliska.. tyckte jag förklara det om du läst några meningar till...
Då TS ställer sin fråga i juridikdelforumet antog jag att TS var ute efter juridiska råd. Vill TS ha hjälp med moralfrågor finns det andra (del)forum som jag tror passar bättre.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
sysmali sysmali skrev:
Härligt för dig! Här i området var ett hus svårsålt eftersom det gränsade till en förskola.
Undrar ifall det allmänt är så? Är verkligen hus nära förskolor svårsålda? Skulle vara intressant att veta.

S salkin85 skrev:
Det heter förskola. Inte dagis.
K KungFreddie skrev:
I Malmö är det snarare regel än undantag att såna här innergårdar är inbyggda el har staket som förhindrar obehöriga tillträda.. gamla som nybyggda. Bodde i en brf som satt ihop med en annan, dvs blev som en stor rektangel.. o förutom varje brf hade låst till sin innergård så var det även en staket i mitten på innergården för att skilja brf åt. Verkar vara lite annat "tänk" här i Skåne.

Men när man sätter upp "staket" o liknande.. brukar man inte få göra det ganska fritt när det är under en viss höjd.. de behöver ju inte vara så högt för att förhindra att de ska komma in.

Sen förstår jag inte hur allemansrätten kommer in.. den gäller väl inte när det är nära boningshus.. är ju knappast 200m fr lekplats till lägenheterna. För e väl 200m som gäller. Jag menar är de speciella regler för brf? Vilket de iofs är om ja tänker efter.. för att inte folk ska gå o skälla på besökande till andra boende. Det kan ju vara rimligt.. men borde ju vara nå annan lag som går in istället för allemansrätten då det inte är samma syfte öht.
Det är rätt vanligt med murar och höga stängsel i en del europeiska städer med hög brottslighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.