Jag tycker ni ska göra som den här BRF i Kviberg i Göteborg. Inget säger hemfrid som lite taggtråd för att hålla barnen borta. Det blir en nyttig livsläxa för barnen också; de på insidan lär sig värdet av att äga sin bostad och höghusbarnen får en morot att anstränga sig i skolan så de inte blir fattiga som sina föräldrar.

Stängsel med taggtråd framför en lekplats och höghus i Kviberg, Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu har jag visserligen aldrig bott direkt granne med en förskola. Men där jag har mitt nuvarande konsultuppdrag passerar jag en förskolegård dagligen morgon och eftermiddag.

Och även om där är något 20 tal barn ute på gården så är det inget större stojande. Det förekommer säkert korta perioder med högljudd lek.

Men att bli störd av det, obegripligt.
Nu är de ju lite annorlunda när det är en innesluten innergård. Bodde själv så och hade sovrumsfönster mot gården. O fast vi bodde överst (4vån) så kunde de eka ganska bra om folk satt o grilla osv.. nu hade vi inte lekplatsen på innergården som tur är.

S salkin85 skrev:
Det heter förskola. Inte dagis.
Ur SAOL:
dag·is [da´g‑] substantiv ~et; pl. ~ • ⟨vard.⟩ förskola

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Så härligt att vissa slår knut på sig själva för att hitta på positiva vinklar på att ett dagis ockuperar en lekplats på en privat innergård.

Förmodar att ni själva bor granne med förskolor - och njuter av ljudmattan när 40+ barn leker.
Förskolan lär ju inte heller spenderat en hel dag på innergården. Att stå ut med barnskratt och skrik i vadå, max 1 timma? Kom igen världen, så jävla farligt är det inte med småungar.

• Gilla
g.kraft och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som en detaljplan reglerar är stängsling mellan kvartersmark och allmän plats. Det vanliga är att det ställs krav på stängsling längs vissa sträckor mot allmän plats gata för att förhindra utfart eller utspringande folk, det är av trafiksäkerhetsskäl.

Den här gamla planen från 50-talet har ju motsatt reglering, planarkitekten och senare kommunen som antog planen önskade inte stängsel mot allmän plats. Varför? Ja det motiveras inte i planen men kanske för att planarkitekter ofta var väldigt klåfingriga på 50-talet - man ville styra hur folk bodde och det kändes säkert modernt med ljust och öppet och inte en massa gammalmodiga staket som folk av tradition satte upp. Kanske.

Men en sådan här prövning sker ju först när bygglov söks för något. Och t ex häckar, staket, trådstängsel kräver inte bygglov. Det står således bostadsrättsföreningen fritt att sätta upp dessa trots den gamla planregleringen. Är byggnadsnämndens tillsynsenhet stollig så kan den försöka hävda att det strider mot planen och förelägga bostadsrättsföreningen att gräva bort sin häck. Som jag förstår PBL utifrån vad Boverket skriver så kommer då byggnadsnämnden att förlora så fort det överklagas till länsstyrelsen. Det allmänna har inte den här möjligheten att styra över privat kvartersmark i dag, PBL innebar vissa liberaliseringar i bemärkelsen att byggnadsnämnden avfjädrades ganska mycket. Det skedde redan 1987.
Jo vi valde häck som insynsskydd pga att det var de enda som ger totalt skydd men som kommunen inte har massa åsikter på! Måste säga att jag anser staten har rent för mycket att säga till om vad man gör på sin egen mark.. 4.5m där o 1.8m där bla bla bla. Vf inte bara fastighetsgräns gäller o de som man gör på sin fastighet ska staten skita i sålänge det inter risk att det faller på grannens hus.
Alfredo Alfredo skrev:
Då TS ställer sin fråga i juridikdelforumet antog jag att TS var ute efter juridiska råd. Vill TS ha hjälp med moralfrågor finns det andra (del)forum som jag tror passar bättre.
Jag bara föll in i trådens anda... tycker det har varit 99% moral och 1% juridik om du läser tråden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Wow.. vi är alla annorlunda... vem kunde trott de?

Så när jag blir döv kan jag sätta upp en mistlur på tomten o när nå klagar så rycker jag på axlarna o säger.. va menar ni.. ja hör inget!

Poängen är att alla är inte som dig.. därför har vi lagar som försöker nå en kompromiss vi alla kan leva med.. därav TS fråga vad han LAGLIGEN kan göra för att komma tillrätta med vad som är ett problem för HONOM/HENNE!

Att svara.. ja men för mig är de inte ett problem känns lite meningslöst... va inte en röstning på hur många som anser det vara ett problem som efterfrågades.
Om det ses som ett jättestort problem kan TS ta upp det med styrelsen i föreningen. Själv kan hen inget göra. Jag har svårt att se att styrelsemedlemmarna skulle gå på TS linje.

LasseLund LasseLund skrev:
Ur SAOL:
dag·is [da´g‑] substantiv ~et; pl. ~ • ⟨vard.⟩ förskola
Menar saol att förskola är vardagligt tal för dagis... skulle väl snarare sagt de omvända.

• Gilla
Anneli Törnros och 1 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Om det ses som ett jättestort problem kan TS ta upp det med styrelsen i föreningen. Själv kan hen inget göra. Jag har svårt att se att styrelsemedlemmarna skulle gå på TS linje.
Och det är väl det man får anta att de planerar... man får väl anta att de efterfrågar om det öht finns nå laglig möjlighet för brf att göra nåt.
Lite meningslöst att lyfta frågan om inget kan göras ändå...

Alfredo Alfredo skrev:
Då TS ställer sin fråga i juridikdelforumet antog jag att TS var ute efter juridiska råd. Vill TS ha hjälp med moralfrågor finns det andra (del)forum som jag tror passar bättre.
Man får inte alltid det man vill, ibland får man det man behöver.

• Haha
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
tycker det har varit 99% moral och 1% juridik om du läser tråden.
Jag håller med och jag tycker det är fel. I juridikdelforumet bör råden vara av juridisk art. Annars riskerar vi att ge TS en björntjänst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Menar saol att förskola är vardagligt tal för dagis... skulle väl snarare sagt de omvända.
Nej SAOL menar som jag förstår det det omvända. Alltså att "dagis" är ett vardagligt ord som syftar på förskola.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med och jag tycker det är fel. I juridikdelforumet bör råden vara av juridisk art. Annars riskerar vi att ge TS en björntjänst.
Som tuvu sa.. Ibland får man det man behöver.

De kan ju vara så att detta är en engångsföreteelse och att TS gör för stor sak av de. Det är ju nåt bara TS kan avgöra bara..

Men om det är så kan det ju vara bra för TS att se hur många som tycker att det är en skitsak.. då kanske de släpper det istället för att gå vidare med nåt styrelsen bara kommer tycka e löjligt.

Så länge där även finns den juridiska biten med i tråden så... vilket jag tycker där vart.. verkar som de e fritt för brf att tex plantera häck el nåt annat för att "förfina" (förhindra). Även insynsskydd o liknande borde vara fritt fram sålänge de följer reglerna.. brukar vara 1.8m högt o de får bara täcka 50% (dvs varannan planka insyn) el liknande får man sätta utan bygglov. Tror de är så här iaf.

Har inte sett att nån hittar nå lagtext som säger att brf inte har samma rättigheter som vilken annan fastighet som helst i denna aspekten. Området är ju för nära hemfridszonen för att allemansrätten skulle komma på tal.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej SAOL menar som jag förstår det det omvända. Alltså att "dagis" är ett vardagligt ord som syftar på förskola.
Aha ok! Det låter mer logiskt, ja!

Unikt namn
torparavgrund torparavgrund skrev:
Att de går till lekplatsen behöver väl inte betyda att de går till sin förskola? Eller tänker du att alla barn har gångavstånd till sin förskola? Jag har en halvmil till närmsta.

Plumpt försök till personangrepp: "Din ilska mot barn som..." jo men visst, svara inte på frågan utan försök misstänkliggöra personen som ställer den - det klassiska greppet hos den som inte har något vettigt svar (och saknar grundläggande debatthyfs).

Även du borde förstå att själva barnen inte har något inflytande i besluten, det är den vuxna personalen på skolan (privat eller ej) som bestämmer sig för att ta sig rättigheter med andras egendom. Om vi vänder på det: det är ju inte tillåtet för barn som inte går på förskolan att gå in och leka på deras lekplats, skulle det dyka upp något främmande barn där skulle personalen raskt jaga bort dem, så varför ska inte den moralen gälla åt båda håll?
Jag menar att du bygger upp en halmgubbe och attackerar den istället för att göra en rimlig bedömning av den aktuella situationen.
När din halmgubbe ifrågasätts så tar du på dig offerkoftan istället och fortsätter fäkta med en tråkig nedlåtande ton.
Är det ett till exempel på "God debatt teknik" Owe? 👍

Oaktat detta. Förskolor och skolor byggs där det bor mycket folk.
De flesta föräldrarna väljer den närmsta förskolan eftersom det är praktiskt i livspuzzlet och barnen får kompisar som även bor i nära.

Här finns ju uppenbarligen en förskola i närheten, och TS bor ett stort flerfamiljshus där det inte sällan bir barnfamiljer. Detta ökar chansen att barn som bor i föreningen även går på den aktuella förskolan.

Vidare har alla de förskolor jag varit i närheten av haft gården öppen kvällstid så att vem som helst kan leka där då. Men under dagtid när verksamhet bedrivs och fröknarna är ansvariga för alla barn går, så det givetvis inte att ha massa spring i grindarna av andra barn och vuxna av många anledningar.

Det blir ett så tråkigt samhälle om alla Owar får sin vilja igenom och upprättar stängsel och murar.

Men för den så kallat goda tonens skull; Hur har du kommit fram till din bedömning att några barn medför ett oproportionerligt högt slitage på lekställningen och att det görs av en icke kommunal förskola?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
F FritzFram skrev:
Spännande spaning av den nyblivna passivt aggressiva polispappan!
Risken med staket är att det blir ännu bättre utflyktsmål, då barnen inte lika lätt springer ut i vägen.
Bästa sättet att hålla förskolor borta från innegårdar är att på ett trevligt sätt informera förskolepersonalen att lekparken ej är av godkänd EU-standard och att det vid eventuell kroppsskada kan innebära uteblivna försäkringspengar och andra tråkigheter.
Det funkade på mig när jag var ute och rastade min förskoleavdelning. Vi valde kommunala lekparker efter det.
Otroligt korkat förslag.
Om lekplatsen inte är säker kan styrelsen hållas ansvarig vid skada oavsett om det är ett barn från ett närliggande dagis på utflykt som skadas eller ett barn boende i föreningen som skadats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.