K KungFreddie skrev:
Eller så kallar man det dagis då det inte är nån större förändring på vad som sker nu på dagis och vad som skedde 1990.
Språk ska förändras nerifrån upp, inte för att staten minsann tycker att de ska vara så.

Vf kallar barn det föris? Av egen vilja eller för att dagisfröknarna (speciellt pedagogerna) blir sura som ättika om nån unge skulle råka säga dagis.. kan tänka mig att de skulle låta den ungen gå med piss i blöjan hela dagen.

Om barn verkligen börjat kalla de föris så borde man kalla de indoktrineris istället.. närmre sanningen. Är väl därför staten la om de.. 1998, kommunister o miljötalibaner vid makten.. sounds about right! Få dom tidigt så man kan fostra nästa generations marxist-leninster (revolutionärer).
Men herre jösses, språket HAR ändrats nerifrån och upp (även om du uppenbarligen inte har varit en del rörelsen!). Barn kallar förskolan FÖRis på samma sätt som de kallade daghemmet DAGis - de förkortar. Det låter som att du håller hårt i patriarkala föreställningar om att barnen endast behövet "passas", och då helst av underbetalda, eller gratisarbetande kvinnor. Kvinnor ska dessutom helst hålla tyst för allt de säger riskerar att "indokrinera" barnen, och maktmedelet kvinnor har till buds är att kontrollera sina vårdande egenskaper och neka barnet omsorg. Välkommen till 2024, där även små barn får delta i utbildande insatser av professionella förskollärare. De har ett viktigt yrke där de ofta får slå knut på sig själva för att få verksamheten att fungera p g a underbemanning och vinsthungriga ägare. Förskolepersonalen var också samhällsbärande under pandemin. Spotta gärna åt något annat håll!

• Gilla
  • Älska
  • Arg
ivp och 8 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
E de så? I vilket prejudikat alt lag framgår det?
Isf skulle man ju få tälta i trädgården precis utanför ett hus som har två lägenheter. Verkar konstigt att man skulle skilja på det så...
Lagen ger dig rätt att passera innergården
Kan en bostadsrättsförening förbjuda någon att använda grillplatsen? Nej. Allemansrätten gäller.

Allemansrätten är ingen lag som är definierad och rättsfallen är få, därför gör det saken lite extra komplicerad att räta ut.

Nils Hallberg är miljörättsjurist på Naturvårdsverket och Maria Rolf är friluftssamordnare på Länsstyrelsen i Södermanland och kan bena ut.

Allemansrätten säger att du får vara på en fastighet utan tillstånd. Du får passera om det inte är en industritomt eller åkermark eller en villatomt, som är avgränsad av staket eller buskar.

Men hemfridszonen gäller, det vill säga är tomten inhägnad så krävs tillstånd av fastighetsägaren.

Men hur gäller hemfridszonen för bostadsrätter och flerbostadshus, som sällan är inhägnade? Och gäller allemansrätten även i tätort?

Ja, du får till exempel passera gående eller cyklande en innergård mellan två gator, förklarar Nils Hallberg. Du får spela kubb på en gräsyta intill ett flerbostadshus, men anser fastighetsägaren att du stör får du flytta på dig.

– Du får även tillfälligt använda till exempel en grillplats på en innergård, säger Nils Hallberg.

Hemfridszonen för en lägenhet är nämligen väldigt "tight" och sträcker sig bara till fasaden och balkongräcket, menar Nils Hallberg.

Om någon i kvarteret anser att personen som är på fastigheten stör ska den polisanmäla.

En bostadsrättsförening kan inte polisanmäla utan det ska enskild göra, säger Nils Hallberg.
https://sn.se/nyheter/sormland/arti...-anvanda-grillplatsen-pa-innergarden/rmxgk1nj

Byt ut ordet "grillplats" mot "lekplats" så klarnar det.

• Gilla
  • Haha
Kätting och 2 till
  • Laddar…
Man behöver inte gå upp i varv för att någon säger dagis som slang (inte förkortning) om förskola. På samma sätt som att många säger plugget, lumpen, tricken och liknande. Skilj på slang och förkortning.

Att kalla en förskolelärare/pedagog för dagisfröken är inte ok om den personen inte uttryckligen sagt att det är ok. Fast själva förskolan blir inte kränkt för att någon använder ett slanguttryck.

Att säga daghem om förskolan är lika fel som att säga barnträdgård, men det är en helt annan sak än att använda ett vedertaget slangord, som inte har något nedvärderande i sig.

Att kräva att någon ska säga föris är att försöka förändra språket uppifrån. Jag har aldrig hört barn säga föris, men dagis användes desto oftare. Mina barn slutade på dagis för två år sedan, så jag sitter inte och är nostalgisk. Att det låter som en bra förkortning på förhud gör inte saken bättre.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M Markanten skrev:
Jag bor i en BRF med stor gård som är ostängslad ehuru ganska innesluten bland byggnader; man går inte bara in utan att märka att man är på en privat innergård.

På gården finns en liten lekplats som nu i morse när jag skulle rasta sonen var full eftersom två dagisfröknar tagit dit en hel klass med dagisbarn som lekte. Alla dagis brukar ju ha egna lekplatser så det känns väldigt konstigt att de hänger på en privat innergård.

Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt? Har sett någon enstaka lattemamma som gått hit ibland och det känns ju ok, men en hel dagisklass? Ska jag be dem gå iväg eller hur bär man sig åt?

Bifogar bild på gården, diskutera!
Är det synd om dig eller varför tar du upp en sådan grej i detta forum?

S Staffan-N skrev:
Då finns det ju bara ett sätt att få reda på vad som verkligen gäller: envist utöva allemansrätt med allt vad det innebär hos någon resursstark och trångsynt BRF som är villig att driva frågan rättsligt
torparavgrund torparavgrund skrev:
Nu tycker jag @Markanten får förklara sig lite tydligare.

Är detta en engångsföreteelse eller händer det varje dag? Är det enstaka besök av en grupp om 10-15 barn eller går hela skolan i omgångar och är där hela dagen?

Det är väldigt lätt att bara säga "äh sluta va sån sur gubbe" och tycka det är fint att barnen får lite variation på sina lekplatser. Men om det är en fråga om att lokala skolor (i synnerhet om det är vinstdrivande!) utnyttjar BRF:ens resurser utan att ta något ansvar för dem, hur tänker ni då?

Lekplatsen är väl sannolikt tänkt att i första hand finnas till för barnen som bor i föreningen, och då vill jag tillföra två frågor:

1) Låt oss anta småbarn som är hemma med föräldraledig föräldrar (är man t.ex föräldraledig med ett mindre syskon är det sällan tillåtet att ha äldre barnet på förskola mer än kanske 15 timmar i veckan). Hur tänker forumets lekplatskommunister om att dessa barn inte får plats på föreningens lekplats för att de ockuperas av hela barngrupper från lokala skolor?

2) Utrustningen kommer med tiden slitas ut och det avsevärt snabbare om den systematiskt används av hela barngrupper som är där ofta. Vem betalar för att ersätta dessa när något pajar? Jo just det föreningsmedlemmarna. Det finns inget lättare (och svenskare?) än att anklaga alla andra för att bara vara själviska när det inte är en själv som betalar kalaset.
Det är också styrelsen som ställs till ansvar om någon skadar sig på föreningens lekutrustning.

D Dilato skrev:
Du får spela kubb på en gräsyta intill ett flerbostadshus, men anser fastighetsägaren att du stör får du flytta på dig.
Vilket svammel! Du "får" alltså tills någon säger att du "inte får"...
D Dilato skrev:
Du får även tillfälligt använda till exempel en grillplats på en innergård, säger Nils Hallberg.
Det där skulle jag vilja se lagstöd för. Det förefaller helt orimligt! En Brf kan ha ordningsregler som föreskriver hur/när medlemmarna får använda grillplatsen men skulle alltså tvingas acceptera att grillplatsen används av utomstående närsomhelst.

• Gilla
Kätting och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där skulle jag vilja se lagstöd för. Det förefaller helt orimligt! En Brf kan ha ordningsregler som föreskriver hur/när medlemmarna får använda grillplatsen men skulle alltså tvingas acceptera att grillplatsen används av utomstående närsomhelst.
Jag har skickat frågan till Naturvårdsverket 😇

Hej!
I en artikel
https://sn.se/nyheter/sormland/arti...-anvanda-grillplatsen-pa-innergarden/rmxgk1nj

står det så här:

– Du får även tillfälligt använda till exempel en grillplats på en innergård, säger Nils Hallberg.

Hemfridszonen för en lägenhet är nämligen väldigt "tight" och sträcker sig bara till fasaden och balkongräcket, menar Nils Hallberg.

En vän till mig säger då så här:

Så, hur är det, stämmer artikeln eller vad är det som gäller i detta fall?

• Gilla
  • Älska
Kätting och 4 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
[länk]

Stängsel får inte annordnas. Det gör att föreningen inte kan hindra utomstående från att vistas på deras kvartersmark. Förskolor går på utflyter till olika platser för att göra barnens dag mindre tråkig.
Rent generellt frågat, om man får sätta upp stängsel men inte har gjort det, innebär det att gården omfattas av allemansrätten?

Vad gäller i innerstadskvarter om man har olåst port till innergård?

Claes Sörmland
K KungFreddie skrev:
E de så? I vilket prejudikat alt lag framgår det?
Isf skulle man ju få tälta i trädgården precis utanför ett hus som har två lägenheter. Verkar konstigt att man skulle skilja på det så...
Jag tänkte mer utifrån brottsbalkens reglering av hemfrid.

Det är ju inte så att allemansrätten gäller på all mark som inte omfattas av hemfrid. Det finns gott om annan mark som inte är allemansrättsligt tillgänglig. Och som sagt, allemansrätten gäller tillgången till naturen - inte kvartersmark i tätorter.

D
jarlh jarlh skrev:
Rent generellt frågat, om man får sätta upp stängsel men inte har gjort det, innebär det att gården omfattas av allemansrätten?

Det blir ju svårt för förbipasserande att se det virtuella stängslet och därför orimligt att förvänta sig att de, som en mimare i en sketch, fysiskt förhåller sig till det.

Claes Sörmland
jarlh jarlh skrev:
Nej, traditionellt gör den inte det eftersom det är kvartersmark inte är natur vilket allemansrätten ger tillgång till. Men du får röra dig där utan risk att straffas för det. Om det har gjorts tydligt att du inte ska röra dig där så får du anpassa dig efter det. Det kan ju göras tydligt med t ex stängsling och kodlås, en skylt eller en företrädare för markägaren som berättar det för dig.
jarlh jarlh skrev:
Det vanliga: Har du ärende dit så går du dit. Har du inte det så visar du respekt och hänger inte där.

Allemansrätten har inget med denna fråga att göra.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det blir ju svårt för förbipasserande att se det virtuella stängslet och därför orimligt att förvänta sig att de, som en mimare i en sketch, fysiskt förhåller sig till det.
Det förstår jag, men om man nu störs av tonårsgäng som skränar, stora dagisgrupper, tränande fotbollslag etc har man rätt att köra bort dem?

D
jarlh jarlh skrev:
Det förstår jag, men om man nu störs av tonårsgäng som skränar, stora dagisgrupper, tränande fotbollslag etc har man rätt att köra bort dem?
Det har man nog alltid om någon stör.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag menar att du bygger upp en halmgubbe och attackerar den istället för att göra en rimlig bedömning av den aktuella situationen.
När din halmgubbe ifrågasätts så tar du på dig offerkoftan istället och fortsätter fäkta med en tråkig nedlåtande ton.
Är det ett till exempel på "God debatt teknik" Owe? 👍

Oaktat detta. Förskolor och skolor byggs där det bor mycket folk.
De flesta föräldrarna väljer den närmsta förskolan eftersom det är praktiskt i livspuzzlet och barnen får kompisar som även bor i nära.

Här finns ju uppenbarligen en förskola i närheten, och TS bor ett stort flerfamiljshus där det inte sällan bir barnfamiljer. Detta ökar chansen att barn som bor i föreningen även går på den aktuella förskolan.

Vidare har alla de förskolor jag varit i närheten av haft gården öppen kvällstid så att vem som helst kan leka där då. Men under dagtid när verksamhet bedrivs och fröknarna är ansvariga för alla barn går, så det givetvis inte att ha massa spring i grindarna av andra barn och vuxna av många anledningar.

Det blir ett så tråkigt samhälle om alla Owar får sin vilja igenom och upprättar stängsel och murar.

Men för den så kallat goda tonens skull; Hur har du kommit fram till din bedömning att några barn medför ett oproportionerligt högt slitage på lekställningen och att det görs av en icke kommunal förskola?
Jomenvisst, ett till klassiskt grepp: allt jag inte tycker om är en halmgubbe, och alla som inte håller med är ett surkart eller ett troll, därför behöver jag fortfarande inte svara på någon av ställda frågor.

Jag väntar fortfarande på att TS ska förtydliga hur mycket spring det är tal om. Är det enstaka grupper då och då, fine, lek vidare, men om skolan har satt i system att använda innergården som en förlängning av den egna skolgården är det något helt annat. Anledningen att jag lyfter fram privatskolorna särskilt är för att till skillnad från offentliga skolor så skulle deras nyttjande av BRF:ens resurser innebära att de på BRF:ens bekostnad gör något som kan öka deras egen vinst (de får ju betalt per barn, och att t.ex lyfta fram att man ofta går på utflykter till t.ex andra lekplatser är ett säljargument för att locka till sig fler kunder/föräldrar).

Som en fortsättning på gränssättningsfrågan: javisst, kvällstid hindrar förskolan ingen från att leka på deras egen lekplats, men dagtid så hindrar de alltså andra barn från att leka på sin egen lekplats genom att den helt enkelt är full. Om det finns för få offentliga lekplatser för förskolorna att gå till är det en politisk fråga, och lösningen på den frågan är inte att privatpersoner (BRF:en) ska offra resurser (dessutom utan att tillfrågas) för att kompensera för den bristen. Ett privat bolag ska dessutom av principskäl aldrig tillåtas göra vinst på andras resurser.

Stängsel och grindar existerar bara i miljöer där folk gör stängsel och grindar nödvändiga.

• Gilla
Markanten och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja. Det är precis så det fungerar i Sverige.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.