Unikt namn
torparavgrund torparavgrund skrev:
Men om det är en fråga om att lokala skolor (i synnerhet om det är vinstdrivande!) utnyttjar BRF:ens resurser utan att ta något ansvar för dem, hur tänker ni då?
Jag tänket att barnen går till lekparken. Antagligen bor de flesta i området, vissa kanske till och med i den aktuella brfen.

Din ilska mot barn som går på privata skolor känns lite.... malplacerad?

• Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tänket att barnen går till lekparken. Antagligen bor de flesta i området, vissa kanske till och med i den aktuella brfen.

Din ilska mot barn som går på privata skolor känns lite.... malplacerad?
Att de går till lekplatsen behöver väl inte betyda att de går till sin förskola? Eller tänker du att alla barn har gångavstånd till sin förskola? Jag har en halvmil till närmsta.

Plumpt försök till personangrepp: "Din ilska mot barn som..." jo men visst, svara inte på frågan utan försök misstänkliggöra personen som ställer den - det klassiska greppet hos den som inte har något vettigt svar (och saknar grundläggande debatthyfs).

Även du borde förstå att själva barnen inte har något inflytande i besluten, det är den vuxna personalen på skolan (privat eller ej) som bestämmer sig för att ta sig rättigheter med andras egendom. Om vi vänder på det: det är ju inte tillåtet för barn som inte går på förskolan att gå in och leka på deras lekplats, skulle det dyka upp något främmande barn där skulle personalen raskt jaga bort dem, så varför ska inte den moralen gälla åt båda håll?

• Gilla
  • Haha
Kätting och 9 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Detta har alltså nu hänt en gång?
Då bär man sig åt så att man inte gör något alls.
Eventuellt kan du klart se om sonen kan vara med och leka med någon där.
Ber de dig då att flytta på dig kan du fråga hur de tänkte.

Skillnad om de kommer de dit dag efter dag.
Ja tjo och tjim och skrik mm på innergården är ju inte önskvärt. Särskilt om man jobbar natt ich sover dagtid !! Gården ser klart avgränsad ut och är privat mark, jämförbart med en trödgård. Då gäller inte allemansrätten !! Den gäller ute i skog och mark, med respektfullt avstånd till ev byggnader. I stan finns ingen allemansrätt på innergårdar !! Men jag kan förstå att det är bekvämt för personalen, så avstängt, mycket löttare ha uppsikt. Men det får d3 ha någon annan stans !
S Staffan-N skrev:
Jag tycker nog att det är olämpligt att ta dit en hel förskola oavsett om den är vinstdrivande eller ej. Ring och be dem styra om sina utflykter.

Tillbaka till en tidigare punkt i tråden: om allemansrätten skulle gälla på en innergård, är det då även olagligt att stängsla in och skylta med syfte att stänga ute allmänheten? Det är det ju på andra ställen där allemansrätten gäller....

• Gilla
  • Haha
Kätting och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, det var väl ungefär det svar man kunde vänta från någon som dig. Det äe väl bara du som är dum nog för att börja leta lagar och paragrafer som kan hjälpa en tråkmåns som TS i detta läge. Tänk om du någon gång kunde se vad som är "rätt och fel" istället för det som är rätt och fel.
Personangrepp känns inte riktigt som det hör hemma på detta forum. Som jag ser det är det värdefullt med så mycket input som möjligt från olika ingångsvinklar sedan får man själv bilda sig en uppfattning.

• Gilla
Skyscraper och 9 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Stängsel får inte anordnas? Men dom BRFer som är inhägnade då? Finns då ett par jag passerar till jobbet varje d
C cotillion skrev:
C cotillion skrev:
De har förmodligen inte en detaljplan som förbjuder stängsel.
Det finns detaljplaner där området inte är sk allmän platsmark utan kvartersmark. Det innebär att det är föreningen själv som ansvarar för skötseln. Har det dessutom getts möjlighet att inhägna området så regleras det också i detaljplanen. Det blir gated communities. Mycket olyckligt tycker jag. Sen ska alla skolr och förskolor ha tillgång till utevistelse i omedelbar närhet så besöken borde endast vara tillfälliga.

Det känns som att det läggs mer kraft och tid på att hitta fel istället för att se vilken glädje saker och ting ger dagens barn och ungdomar.
Jag brukar själv stanna med cykeln om barnen tjuter av glädje när dom ser en gunga som vi passerar på cykelturen. Det skänker en enorm.glädje för barnen även om vi har gungor och stor tomt hemma.
Jag tycker det är trångsynt att inte låta barn få vara barn och bara tänka på sig själv. Men där är vi olika.

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Ja, det var väl ungefär det svar man kunde vänta från någon som dig. Det äe väl bara du som är dum nog för att börja leta lagar och paragrafer som kan hjälpa en tråkmåns som TS i detta läge. Tänk om du någon gång kunde se vad som är "rätt och fel" istället för det som är rätt och fel.
Att ta andras egendom i bruk utan att fråga först är ju fel. Det är också fel att försöka grumla vår fina allemansrätt som ger oss tillgång till naturen och felaktigt hävda att den också omfattar att ta andras tomter och anläggningar i bruk i tätorter utan att fråga först.

I trådens fall har vi ingen större koll på vad som har hänt så finns ingen anledning att dra iväg där som en lynchmobb och tycka en massa. Bättre att utreda vad de juridiska och sociala förutsättningarna är för liknande situationer så får tråden lite värde och vi kan öka förståelsen av vår omvärld.

Vi vet inte vad BRFen har för syn på sin lekplats, t ex om de tänker sig att den ska användas som allmän lekplats av privata förskolor eller inte. Vi vet inte om förskolans medarbetare kanske har fått lov att använda den, kanske emailade någon i förväg? Vi vet inte om något barn har "bjudit in" barngruppen som någon skribent föreslog som är en social övning som tydligen arrangeras på förskolor. O s v.

• Gilla
skogaliten och 13 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Dagis brukar ha utflykter.

Hade ni 60-100 ungar på gården? Låter osannolikt att ett helt dagis går ut. Småbarnen brukar inte direkt åka ut =)
Sambo praktiserar på dagis som arbetsträning.. hon har yngsta gruppen.. upp till 2.5-3 år eller va de är... och de går ut på utflykt ganska ofta. Iofs lite lyxigare förskola då den ligger i relativt dyrt villaområde. Tror inte de förskolor som ligger inne i stan är lika flitiga.
Men det brukar ju inte vara så länge.. skulle iofs förstå att de skulle vara lite irriterande om det var varje dag och de var där under typ 3-4 tim. Mer för oljudet kanske.

Annars får du väl betala nån olustig gubbe med skåpbil o stå utanför ingången till lekplatsen o följa med dem in o titta med lustfyllda ögon medan de leker.. då slutar de nog komma.
De där var ett skämt alltså.. följ INTE det rådet!

• Haha
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag känner till en förening här i Stockholm, nybyggd med skapligt stor pool på innergården. De förbjöds att sätta staket. Men har nyligen fått göra det. men de hade problem med att folk använde poolen som toalett under nätterna. Jag tyckte det var märkligt, det borde ju vara obligatoriskt med staket runt själva poolen för att undvika barnolyckor. Har ingen detaljkunskap, hörde det från min son som har en kompis med lägenhet i föreningen.
I Malmö är det snarare regel än undantag att såna här innergårdar är inbyggda el har staket som förhindrar obehöriga tillträda.. gamla som nybyggda. Bodde i en brf som satt ihop med en annan, dvs blev som en stor rektangel.. o förutom varje brf hade låst till sin innergård så var det även en staket i mitten på innergården för att skilja brf åt. Verkar vara lite annat "tänk" här i Skåne.

Men när man sätter upp "staket" o liknande.. brukar man inte få göra det ganska fritt när det är under en viss höjd.. de behöver ju inte vara så högt för att förhindra att de ska komma in.

Sen förstår jag inte hur allemansrätten kommer in.. den gäller väl inte när det är nära boningshus.. är ju knappast 200m fr lekplats till lägenheterna. För e väl 200m som gäller. Jag menar är de speciella regler för brf? Vilket de iofs är om ja tänker efter.. för att inte folk ska gå o skälla på besökande till andra boende. Det kan ju vara rimligt.. men borde ju vara nå annan lag som går in istället för allemansrätten då det inte är samma syfte öht.

D djac skrev:
Jag bor i tättbebyggt område och får regelbundet acceptera större störningar än så, för mindre behjärtansvärda ändamål. Vill man inte vara del av samhället så får man bo ganska avsides, ett samhälle där alla tillåts, födas, vara barn, gå igenom livet, bli gammal och dö.

Ser du några negativa vinklar i att barn tillfälligt får lite omväxling och glädje, du får slå knut på dig om du inte kommer på något omedelbart?
Nu vet vi ju inte om det är en privat förskola el kommunal. Och hur ofta det görs... om det är en vinstdrivande förskola som vill minska slitaget på sin egen utrustning för att slita på nån annans privata saker.. då får de fan betala för de. Om de är kommunalt förstår ja tänkandet (om de inte går till samma privata lekplats hela tiden).
Jag tror inte så många i tråden varit roade av om ett dagis lekt i vår trädgård dagligen.

Ja det är positivt att barnen får lite omväxling... men hur viktigt det är? De vette fan.. jag misstänker mer det är vuxna som "tycker" d är viktigt än de e de för barnen. Sålänge det finns e lekplats på dagiset tror jag barnen skiter fullständigt om de leker på den el nån annan. Ärligt talat tror jag mer de tycker det är jobbigt att gå till en annan lekplats att leka när de har en på stället. Känns lite som en sån sak som e så dum att man måste ha en högskole utbildning för att komma på de.

De känns som dagis.. oj förlåt.. de får man ju absolut inte säga.. då blir dagisfröknarna förnärmade.. det heter FÖRSKOLA.. har blivit rent för mycket trams sen man gjorde förskolepedagog till ett yrke som dagis måste ha.

Visst den utbildningen fanns kanske innan men då gällde de 6åringar.. de som gick på just förskola som de hette då.

Att ha en 3årig högskoleutbildning för att torka ungar i ändan o leka lite med dom.. och visst.. lära dom lite om vad träd heter osv.

För att inte tala om genustramset de håller på med. Sambon visa mej en bok de använda för 1-3åriga barn om "gender" trams.. visste inte om jag skulle skratta el gråta.

Sen tillför de onödiga konflikter på jobbet då de som gått högskola ser sig som bättre än de som gått barnskötar utb. Fast de i stort sett gör samma jobb. Enl sambo verkar "pedagogerna" anse sig nästan för bra för att ta hand om småbarn.. fast det är den utbildningen de valde.

Jaja.. lite off topic om olika intriger som verkar finnas på dagis.. förlåt.. förskolor.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Nu vet vi ju inte om det är en privat förskola el kommunal.
Påverkar det rättsläget det minsta? Har svårt att se det.

• Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den gamla detaljplanen från 50-talet har en brett förbud mot mot att anordna stängsel:

[bild]

Dock måste ju den gamla planen tolkas som en detaljplan utifrån PBLs ram vad en sådan reglerar och det verkar vara så att denna bestämmelse bara är aktuell vid en bygglovsprövning om man läser Boverket. D v s sätter föreningen upp stängsel så här efter att tomten har bebyggts, en åtgärd som alltså inte kräver bygglov, så kan byggnadsnämnden inte agera mot det inom ramen för tillsynen.
Men stängsel e ju stängsel.. man kan ju sätta plank/mur/plantera en häck.. etc.. såvida de inte finns definition i den att ordet stängsel även innefattar de övriga jag nämnde.
hos oss fick man bygga mur upp till 50cm utan bygglov.. dock ej dp utan öp.

D djac skrev:
Det var nog det sniknaste jag läst, om man inte, utan att lyfta ett finger, ens kan tänka sig att bidra till samhället genom att tillåta de minsta barnen en stunds omväxling.. ja, då är det riktigt illa ställt
Sniknaste? Bidra till samhället? Angående sniket och bidra till samhället så bidrar säkert trådstartaren med väl tilltagen skatt...
Jag tycker snarare att det är omdömeslöst av småskolefröknarna att bara utgå från att privat anlagd anläggning bara är att använda utan att ens fråga.

Vem drog upp allemansrätten? Ska de verkligen lära de små barnen att de har rätt att vara överallt? Att allt tillhör dem? Ska vem som helst få sitta och grilla på brf innegård? Eller använda pool? Parkera på brf parkeringsplatser eller i deras garage? Eller på din tomt? Om sakerna ska hårddras så till den grad att allemansrätten dras in i sådana här frågor med dessa argument så borde den avvecklas med omedelbar verkan.

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Idag får ju förskolor starta och bedriva verksamhets trots att de har för små/obefintliga gårdar, om de kan visa att barnens behov av rörelse och utomhusvistelse tillgodoses genom att besöka olika lekplatser varje dag. Det här fenomenet kommer inte minska, utan öka. Det är dyrt att ha stor förskolegård idag. Kan lägga till att det främst är privata förskolor som inte har tillräckligt stora gårdar, de kommunala tenderar att ha fastigheter anpassade efter behovet.

Med det sagt, självklart får de vara på TS brfs lekplats då och då!

• Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
F FritzFram skrev:
Spännande spaning av den nyblivna passivt aggressiva polispappan!
Risken med staket är att det blir ännu bättre utflyktsmål, då barnen inte lika lätt springer ut i vägen.
Bästa sättet att hålla förskolor borta från innegårdar är att på ett trevligt sätt informera förskolepersonalen att lekparken ej är av godkänd EU-standard och att det vid eventuell kroppsskada kan innebära uteblivna försäkringspengar och andra tråkigheter.
Det funkade på mig när jag var ute och rastade min förskoleavdelning. Vi valde kommunala lekparker efter det.
Hur skulle de komma in om där en stängsel ellernåt annat hinder? Jag antar att portarna har kodlås el liknande.

Hade jag bott i brf o haft barn skulle jag uppskattat om där fanns ett stängsel som gjorde innergården helt innesluten. Då kan man släppa ut ungen o leka där utan att behöva sitta med själv därute. Misstänker detta är en av anledningarna till att man ofta byggde hus på detta sätt förr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.