64 813 läst ·
370 svar
65k läst
370 svar
Ett helt dagis leker på vår BRF innergård
Jo, man kräks på allt sånt som breder ut sig idag.Claes Sörmland skrev:
Det är väl bara att fråga om lov och visa hänsyn så är det få som säger nej. Det största hotet är väl den där medelklassrädslan som nu snabbt breder ut sig i samhället: "Nej, vi kan inte låta er förskola besöka vår lekplats för om ni skadar er så är vi i styrelsen ansvariga och vi har inte resurser att ha en värd för er."
Sunt förnuft verkar vara på utdöende
Bor ute på landet.
11 km till närmaste tätort med allt som erbjuds där. Bl a dagis och skolor.
Nu ska jag gå ut o slå en drill. Här finns ingen som blir störd.
Gräva lite mask i komposten inför öringsfisket nån kväll.
Sätta nån liljekonvalj, på graven till min hund, som gick bort för en månad sedan.
Så TS, som tydligen har stora problem, ta dig i kragen och flytta ut ifrån samhället.
Här finns det så mycket annat att göra än att bara titta ut genom fönstret på vad andra gör.
Helvete. Nu drog grannen igång motorsågen, och tidigare kom en husbil efter skogsbilvägen.
Men oftast är är riktigt lugnt.
11 km till närmaste tätort med allt som erbjuds där. Bl a dagis och skolor.
Nu ska jag gå ut o slå en drill. Här finns ingen som blir störd.
Gräva lite mask i komposten inför öringsfisket nån kväll.
Sätta nån liljekonvalj, på graven till min hund, som gick bort för en månad sedan.
Så TS, som tydligen har stora problem, ta dig i kragen och flytta ut ifrån samhället.
Här finns det så mycket annat att göra än att bara titta ut genom fönstret på vad andra gör.
Helvete. Nu drog grannen igång motorsågen, och tidigare kom en husbil efter skogsbilvägen.
Men oftast är är riktigt lugnt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "komposten"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Framförallt är det nog mod som saknas. D v s att man inte blir helt handlingsförlamad bara för att man vet om att man formellt bär ansvaret för någonting.Isakare skrev:
Att sen kanske gamla tiders mod att agera till del berodde på att man var okunnig gällande sitt ansvar kombinerat med en rejäl dos av manlig självöverskattning...
Som jag ser det vill TS ha forumets syn på rättsläget. TS skriver "Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt?"blackarrow skrev:
Det är väl en ganska naturligt att man undrar i vilken grad det är rimligt att de investeringar en BRF gör ska förbrukas av utomstående som inte är medlemmar av föreningen. Ser inte frågan som speciellt problemfylld eller kontroversiell.
Precis,Alfredo skrev:
Som jag ser det vill TS ha forumets syn på rättsläget. TS skriver "Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt?"
Det är väl en ganska naturligt att man undrar i vilken grad det är rimligt att de investeringar en BRF gör ska förbrukas av utomstående som inte är medlemmar av föreningen. Ser inte frågan som speciellt problemfylld eller kontroversiell.
hur svårt skall det vara att inse att TS antagligen vill veta vad som gäller IFALL det blir ett problem?
En stor andel av trådarna som handlar om "sociala problem" här i forumet startas ju för att folk vill veta hur saker kommer att uppfattas eller att de vill veta hur de skall agera om det blir bekymmer (långt innan bekymmer uppstått).
I detta frågan så handlar huvuddelen av inläggen om att folk tycker att andra inte skall leka i en privat lekpark, eller att folk anser att det är självklart att barnen skall få leka där. Vi har ingen aning om vad TS tycker i den frågan.
De flesta kan nog se att dagis kommer från daghem, alternativt barndaghem som det hette, att få förskola till dagis kräver att man är ordblind. Företrädelsevis i Stockholm snuttifierar man och sätter -is på allt, där blir förskola följaktligen föris men tex i Skåne har jag aldrig hört det användas annat än ironiskt.LasseLund skrev:
Här kan alla ha gått fel men andemeningen i inlägget är att det ses som ett problem, eftersom TS frågar om det verkligen kan vara tillåtet. Hade hen älskat läget antar jag att frågeställningen hade varit, -hur ska jag få fler dagis hit oftare?Alfredo skrev:
Som jag ser det vill TS ha forumets syn på rättsläget. TS skriver "Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt?"
Skulle det vara det sistnämnda som efterfrågades men inte uttrycktes får väl TS replikera med en rättelse och ett klargörande.