P
Jag har tänkt mycket på detta:

Hur gör folk med plant fall och linjeavlopp (tex unidrain) i det fall som det inte är väggar på båda sidor? Med den lilla kilen som bildas och som inte är belagd med klinker. Se pil i bifogad bild. Jag anar en konspiration, denna är aldrig med i säljmaterialet.

• Modernt badrum, grå kakel, marmordetalj, duschhörna, glasvägg, orange pil på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Alla länder har inte samma krav på fall som Sverige. Om det inte går att göra fallet bra med ett linjeavlopp i ett visst badrum så kan man ju välja t.ex. ett hörnavlopp i stället.

P
Jag tänker att detta uppstår även i Sverige i det fall en vill ha stora plattor, det är ju trots allt en av anledningarna till att ha linjeavlopp öht. Ovan bild är från skandinavisk leverantör, Unidrain som är populära i Sverige.

P
Den där tråden höll sig under min radar, tack för tips. Inte skitenkla snygga lösningar kanske, lite synd.

Håller med om att det gör sig bäst med väggar åt båda håll.

Då gillar jag nog en kvadratisk brunn med "kuvertfall" bättre, men klart klurigare att göra bra själv. Dock snällare mot plånkan men en simpel purusbrunn.

BirgitS
yoloboi skrev:
Jag tänker att detta uppstår även i Sverige i det fall en vill ha stora plattor, det är ju trots allt en av anledningarna till att ha linjeavlopp öht. Ovan bild är från skandinavisk leverantör, Unidrain som är populära i Sverige.
Absolut att problemet uppstår om man väljer ett avlopp som inte passar till badrummets form, duschlösning och plattstorlek. Linjeavloppet togs fram för 20 år sen när stora plattor inte förekom. Hörnavlopp fungerar normalt bättre om inte duschen inte har tre väggar.

P
I mitt huvud blir det ändå rejält med fogsprång med hörnavlopp och stora plattor.

Ett plant fall går inte att få till utan ett steg, om inte väggar finns på tre sidor.

Eller tänker jag fel?

För några år sen var jag på ett nybyggt hotell i tyskland där badrummet var riktigt coolt byggt. Badrummet hade inte räta vinklar och man hade anpassat glasväggarna efter skärningarna i klinkersen så att man dolde några skärningar. Jag la upp lite bilder tidigare i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckert-badrum.436813/

Det är förvisso inte ett helt "linjeavlopp" men väl ett väggavlopp.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
Vilken omsorg!!! Tack för inspiration. 🙏

yoloboi skrev:
Vilken omsorg!!! Tack för inspiration. 🙏
Om du tänker på det tyska badrummet jag länkade till så är jag väldigt nyfiken på hur det är gjort. Jag är där emellanåt med jobbet och har bott i tre olika rum som har likadana badrum. Jag är helt övertygad om att det inte är något som måttas in på plats utan det måste vara planerat i förväg. Man skulle ju vilja veta hur det görs och vilka badrumsplaneringsprogram som används.

P
Ja det är någon som fått tänka till lite där. Jag hade löst det med en CAD-mjukvara, vet inte hur vanligt det är i atkitekt/byggsvängen dock.

Sitter glaset bara med silikon? Ser inga beslag någonstans.

yoloboi skrev:
Ja det är någon som fått tänka till lite där. Jag hade löst det med en CAD-mjukvara, vet inte hur vanligt det är i atkitekt/byggsvängen dock.

Sitter glaset bara med silikon? Ser inga beslag någonstans.
Inga beslag förutom gångjärnet till dörren då. Har för mig att glaset känns väldigt stabilt, möjligen att det skulle kunna vara nån mm tjockare än vad som är vanligt här med beslag. Sen är det väldigt genomtänkt med silikon i olika färger beroende på färgen på kakelplattan som glaset ansluter mot.

• Gilla
freka859 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.