Hej!
Har anlitat hantverkare för bygge av ett nytt badrum på ca 5 m2. Tog in en besiktningsman för slutbesiktning som noterade att fallet i anslutning till duschgolvbrunnen är ca 37 mm ned mot brunnen (det får vara högst 30 cm enl branschregler).

Vet inte hur jag ska tolka detta riktigt. Bör jag be hantverkaren åtgärda felet och hur stor operation skulle det i så fall innebära?

Eftersom det var besiktningsmannen som upptäckte det så antar jag att du själv inte tycker det är något som märks/irriterar. Är det så skulle jag inte bry mig, otroligt mycket bättre med lite för mycket fall än för lite. Vattnet lär ju rinna bort bättre än annars. Någon expert har kanske något bra skäl till varför detta skulle vara ett större problem, men jag kan inte komma på något så länge det inte är problem/irriterande att röra sig på grund av lutningen..

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Fallet får inte vara för stort eftersom man kan halka då. Men det är ju inte bara lutningen som avgör hur stor halkrisk det är, utan även strukturen på ytskiktet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har blivit erbjuden åtgärd av hantverkare. Han planerar att knacka upp klinkers och justera fixen i duchområdet för att minska fallet. Är det värt detta eller tar man en onödig risk? Vill helst slippa skador på tätskikt vilket jag förstår innebär en betydligt större åtgärd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.