864 läst ·
16 svar
864 läst
16 svar
Mått Carport med förråd som Attefall?
Sida 1 av 2
Vi försöker komma fram till en lösning där vi bygger en carport med isolerat förråd som håller sig inom gränserna för attefallshus. Men det är ju lite meckigt med att få till måtten och att optimera dels så att inte carporten blir alldeles för liten och inte heller förrådet.
I och med att takutsprång och avvattning räknas med i totala m2 så undrar jag lite hur man brukar tänka med takutsprånget och hur litet/kort man kan bygga utan att det blir korkat.
Kanske någon som gått igenom samma eller som har någon idé?
I och med att takutsprång och avvattning räknas med i totala m2 så undrar jag lite hur man brukar tänka med takutsprånget och hur litet/kort man kan bygga utan att det blir korkat.
Kanske någon som gått igenom samma eller som har någon idé?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag har nyligen byggt garage med carport och takutsprånget på garagedelen räknas inte med om den är under 50 cm och det brukar man ju välja att hamna under. Men på carportdelen så räknas ju allt med, även det som är takutsprånget utanför pelarna för varje rimlig carport är ju mer än 50 cm lång.
OkejHemingway skrev:
Så det är olika regler för carport kontra förråd/garage? Det blir ju lite märkligt när man bygger ihop förråd med carport tänker jag?
Kan det vara olika regler mellan attefall och bygglovspliktigt som jag antar att ditt garage+carport är?
Nä, det är samma regler på garage samt carport. Men en carport är ju ett enda stort takutsprång så den är då med marginal över 50 cm så även delarna utanför pelarna räknas med, men på garaget blir delarna utanför väggarna inte med om man stannar på 49 cm.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Har du någon källa på den tolkningen? Jaga har uppfattat att man räknar carport stolparna som "yttervägg" . Så att man även på en caqrport får ha 50cm utsprång som inte räknas in i ytan.Hemingway skrev:
Jag fick gå tillbaka i mitt minne och erkänna att det är lite grumligt. Så jag letade upp dokumenten och då är ytan jag fyllt i för byggnaden det som är innanför väggar samt pelare, i mitt fall 90,42 m2. 51,48 m2 garage och 38,94 m2 carport. Så där är inte takutsprången medräknade i mitt bygglov. Men i mitt fall så får jag bygga 25% av tomten och det var i samband med frågor kring det som de hävdade att ytan på carporten räknas i sin helhet då inkl utsprång, medan utsprången på garagedelen inte räknas med. Så i det fallet räknas byggnaden som nästan 10 m2 större, dvs 100,42 m2.H hempularen skrev:
Men nej, jag har inga källor utan läste dokumenten och fick sedan ta det via telefon med bygglovshandläggaren. Försökte få till teamsmöten så jag kunde visa ritningar och undvika missförstånd men det gick av oklar anledning inte. Så visst kan det ha blivit missförstånd på vägen.
Nu har jag fått från kommunen att mitt befintliga förråd åtminstone inte nallar av Attefallsutrymmet i m2 så nu ligger tankarna i att enbart bygga en carport på under 30m2 som står på gjutna plintar.
Men jag hade gärna hittat någon befintlig konstruktionsritning att gå efter men det verkar vara svårt att hitta (gratis eller till en mindre kostnad) så jag vill ha sadeltak och takpannor för att det ska passa in i området och främst till vårt hus.
Svenskt trä har ju byggbeskrivningar men enbart till pulpettak...
Kanske någon som sitter inne med ett liknande bygge eller har några tips och idéer att dela med sig av?
Men jag hade gärna hittat någon befintlig konstruktionsritning att gå efter men det verkar vara svårt att hitta (gratis eller till en mindre kostnad) så jag vill ha sadeltak och takpannor för att det ska passa in i området och främst till vårt hus.
Svenskt trä har ju byggbeskrivningar men enbart till pulpettak...
Kanske någon som sitter inne med ett liknande bygge eller har några tips och idéer att dela med sig av?
