janwide
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
E-on skriver än så länge så här:

Vad gäller för E.ONs elnätsavgift?​

Vi kommer att införa den nya prismodellen med en effektavgift för säkringskunder från 16 till 63 ampere den 1 september 2026. Effektavgiften bygger på den timmen du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten. Du som är kund hos oss får mer information under februari månad 2026.

Så detaljerna har dom inte gått ut med...
Då har vi råd med ett bastubad till gröten också!

janwide
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
E-on skriver än så länge så här:

Vad gäller för E.ONs elnätsavgift?​

Vi kommer att införa den nya prismodellen med en effektavgift för säkringskunder från 16 till 63 ampere den 1 september 2026. Effektavgiften bygger på den timmen du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten. Du som är kund hos oss får mer information under februari månad 2026.

Så detaljerna har dom inte gått ut med...
Om de tar ut effektavgiften på ett genomsnitt av månadens alla dagstoppar så kommer det inte påverka oss så mycket. Vi har några få toppar varje månad och ligger i övrigt ganska lågt.
De elkonsumenter "man vill komma åt" är alltså de som dagligen har höga toppar. Där blir vinsterna för elnätet störst, om de lyckas sprida belastningen.
En ganska rimlig modell kan jag tycka. Den straffar inte kunder med relativt låg belastning men som ändå har någon topp här och där.

Redigerat:
janwide janwide skrev:
Om de tar ut effektavgiften på ett genomsnitt av månadens alla dagstoppar så kommer det inte påverka oss så mycket. Vi har några få toppar varje månad och ligger i övrigt ganska lågt.
De elkonsumenter "man vill komma åt" är alltså de som dagligen har höga toppar. Där blir vinsterna för elnätet störst, om de lyckas sprida belastningen.
En ganska rimlig modell kan jag tycka. Den straffar inte kunder med relativt låg belastning men som ändå har någon topp här och där.
Ja kanske; Förstår inte hur dom kommer applicera den dock
Säg att jag har 5 toppar på en månad som är dubbelt så höga som normalen, tar dom då medelvärdet av alla månadens dagar och det är det som är beräkningsgrundande ?

I så fall håller jag med om att det är en rätt ok modell: Då kan man råka toppa någon extra gång utan att bli alltför straffad för det så länge man håller nere effekten i övrigt.

I testet Eon körde hade dom dessutom undantag för Helger och nätter (00-06) - vi får se hur det blir med det då och vilka definitioner dom sätter.

janwide janwide skrev:
Om de tar ut effektavgiften på ett genomsnitt av månadens alla dagstoppar så kommer det inte påverka oss så mycket.
Som jag fattar det kommer man få betala varje dag utifrån senaste dygnets topp. Så en lägre taxa per kW jämfört med andra bolag, men 30 taxor i månaden...

• Wow
cpalm
  • Laddar…
janwide
useless useless skrev:
Som jag fattar det kommer man få betala varje dag utifrån senaste dygnets topp. Så en lägre taxa per kW jämfört med andra bolag, men 30 taxor i månaden...
Det blir väl samma som att man tar medelvärdet av alla dagarna?
(Men, som du säger, med en lägre taxa.)

useless useless skrev:
Inte 30 olika taxor som jag förstått det.

exempel:
de tar X kr /kW per topp per dag under en månad under dagtid
1a i månaden är den högsta 5.1kW i effekt topp , dvs du betalar 5.1 * X kr
2a 4.2 kW du betalar 4.2 * X
3e 4.7 kW du betalar 4.7 * X
osv

vilket är exakt det samma som medeltoppen * X * antalet dagar i den månaden

M MrDizzy skrev:
Inte 30 olika taxor som jag förstått det.

exempel:
de tar X kr /kW per topp per dag under en månad under dagtid
1a i månaden är den högsta 5.1kW i effekt topp , dvs du betalar 5.1 * X kr
2a 4.2 kW du betalar 4.2 * X
3e 4.7 kW du betalar 4.7 * X
osv

vilket är exakt det samma som medeltoppen * X * antalet dagar i den månaden
Ja, det blir såklart inte 30 separata kostnader. "30 taxor" var för att illustrera att effekttaxan en dag inte har något beroende till tidigare effekttoppar under månaden.
Med andra beräkningsmodeller kan man ha några toppar på t ex 10 kW tidigt i månaden så blir det i princip "gratis" att toppa 10 kW varje dag resten av månaden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det blir såklart inte 30 separata kostnader. "30 taxor" var för att illustrera att effekttaxan en dag inte har något beroende till tidigare effekttoppar under månaden.
Med andra beräkningsmodeller kan man ha några toppar på t ex 10 kW tidigt i månaden så blir det i princip "gratis" att toppa 10 kW varje dag resten av månaden.
Ah du tänkte så.
Mjo men skulle tro att de valt denna modell för att dels det ska vara enkelt och dels för att komma åt alla som slentrian elbilsladdar under då de kommer hem. Med detta "tvingar" de mer eller mindre folk att tänka på när de laddar elbilen.
Men det är som sagt en gissning.

De själva motiverade det ju med "Missar du en dag eller två så är inte hela månaden körd"

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
U
Fast då hade det ju lika gärna kunnat ha hög överföringssvgift istället. Om det bara medelförbrukningen de vill sänka?

U Utsliten och utdömd skrev:
Fast då hade det ju lika gärna kunnat ha hög överföringssvgift istället. Om det bara medelförbrukningen de vill sänka?
Då uppfyller de inte EI's kommande krav...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
U
useless useless skrev:
Då uppfyller de inte EI's kommande krav...
Jag trodde det var mer luddigt formulerat om att begränsa effektpeakarna i sin helhet, va kostnadsneutralt mm.
Inte reglerat på att det måste va just en peakavgift.

Att ta en låg kostnad för varje dags peak vs en överföringsavgift med låg/hög tidstariff kommer i princip slå lika i förbrukningsmönster. Bara det är tidstariff har vi haft förut i tiden och är lätt för konsumenterna att förstå.

Ni märker ju själva av diskussionen här ovanför (”det är bra modell för då straffas man inte av lite höga peakar” osv.) att det kanske inte heller är en modell som isf kommer göra större skillnad (och klarar EI eller EU krav)
Tex Varma dagar kommer alla ha låg effektförbrukning och kalla dagar när reglering av nätet behövs kommer ingen bry sig för man har redan haft så många billiga dagar tidigare i månaden så det gör inget att man förbrukar mer. Men det är då belastningen är som högst i nätet…

Ett litet inspel till alla Effekttopps-lovers

EcoDataCenter har tilldelats en anslutningseffekt på 246MW på sin nya site och beräknar 60-70% utilization...

Lyssna gärna på en jäkligt intressant och hissnande Podd om AI och datacenter

https://poddtoppen.se/podcast/1506552126/energistrategipodden

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ett litet inspel till alla Effekttopps-lovers

EcoDataCenter har tilldelats en anslutningseffekt på 246MW på sin nya site och beräknar 60-70% utilization...

Lyssna gärna på en jäkligt intressant och hissnande Podd om AI och datacenter

[länk]
Det är drygt hälften av vad O1:an kunde leverera, eller ca en tredjedel av vad O2:an kunde leverera, eller ca en femtedel av vad O3:an kan leverera.

• Gilla
PurreP
  • Laddar…
janwide
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är inte medelförbrukningen man vill åt. Iden är att sprida förbrukningen jämnare. D.v.s. ta bort topparna. Att "straffa" enstaka toppar är troligen inte så effektivt. Det är antagligen bättre att "straffa" de som har många toppar. Eller uttryckt på ett annat sätt: Belöna de som har få toppar.
Sedan blir det såklart inte effektivt, oavsett metod, om konsumenten inte förstår upplägget.

janwide janwide skrev:
Isåfal skulle man ju inte inte utgå från de 3 högsta topparna per månad. De som kör samma varje dag lär ju inte ändra nåt nu.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.