C
Kvackatore Kvackatore skrev:
Slutsats
Min slutsats är att man inte på långa vägar får ett batteri installerat och klart för ~1 250 kr/kWh.

Nu har jag ingen jättekonkret uppfattning om dagspriset, men i min värld ligger snarare priset på kanske 7 000 kr/kWh efter installation och grönt avdrag(?)

På ämnet får jag som sagt inte ihop kalkylen med att tidsskifta hela dagsförbrukningen året runt ens om det innebär att elen skulle bli helt gratis. Så vi kan tills vidare släppa biten med var förtjänsten kommer ifrån.

Kan ju också på ämnet nämna att jag i nuläget gått från förlorare till vinnare på effektavgiften efter att Mälarenergi flera gånger stöpt om sin prismodell totalt. Trots att jag i princip torde vara en väldigt "dyr" kund nätmässigt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Min slutsats är att man inte på långa vägar får ett batteri installerat och klart för ~1 250 kr/kWh.

Nu har jag ingen jättekonkret uppfattning om dagspriset, men i min värld ligger snarare priset på kanske 7 000 kr/kWh efter installation och grönt avdrag(?)

På ämnet får jag som sagt inte ihop kalkylen med att tidsskifta hela dagsförbrukningen året runt ens om det innebär att elen skulle bli helt gratis. Så vi kan tills vidare släppa biten med var förtjänsten kommer ifrån.

Kan ju också på ämnet nämna att jag i nuläget gått från förlorare till vinnare på effektavgiften efter att Mälarenergi flera gånger stöpt om sin prismodell totalt. Trots att jag i princip torde vara en väldigt "dyr" kund nätmässigt.
Jag vet inte var du får dina batteripriser ifrån men de ligger nog alltid lägre än vad du skriver, sen beror det lite på vad du räknar in, ska växelriktaren räknas som batteri etc.

C cpalm skrev:

Vårt batteri med lagringskapacitet på 40 kWh inkl. växelriktare kostade totalt 50,000 kr efter avdrag för grön teknik, så jo det får man.

Solceller är jag som sagt lite ouppdaterad på men för 100-125,000 kr lär du får minst lika stor anläggning som vi har som producerar ca 9000 kWh om året eftersom det var vad vi betalade 7 år sedan. (Bidragsupplägget ser annorlunda ut idag än då)

Vårt batteri med lagringskapacitet på 40 kWh inkl. växelriktare kostade totalt 50,000 kr efter avdrag för grön teknik, så jo det får man.

Solceller är jag som sagt lite ouppdaterad på men för 100-125,000 kr lär du får minst lika stor anläggning som vi har som producerar ca 9000 kWh om året eftersom det var vad vi betalade 7 år sedan. (Bidragsupplägget ser annorlunda ut idag än då)
Var hittade du det? och när?
40kW ink växelriktare för 50k är ju riktigt intressant ... speciellt om växelriktaren klarar "peak shaveing"

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C
D djac skrev:
Jag vet inte var du får dina batteripriser ifrån men de ligger nog alltid lägre än vad du skriver, sen beror det lite på vad du räknar in, ska växelriktaren räknas som batteri etc.
Ja, jag kan vara ute och cykla med priserna, men det är ungefär de priser jag hittar bland de som säljer paket och öppet redovisar sin prislista, samt i diverse kalkylunderlag.

Konkreta tips uppskattas var man hittar vettiga batterier för i storleksordningen 1 000 kr/kWh inklusive installation, gärna som skalar uppåt 200 kWh. Det skulle så klart börja bli riktigt intressant. De priser jag hittat inkluderar nog inte växelriktare, men krasst sett är den ju en nödvändig del av anläggningen vare sig man redan har en eller inte.

M MrDizzy skrev:
Var hittade du det? och när?
40kW ink växelriktare för 50k är ju riktigt intressant ... speciellt om växelriktaren klarar "peak shaveing"
Västsverige av hyffsat lokal firma, Wattnord.
Beställde hösten 2024

Solis växelriktare och Dyness batterier.

Tror jag kollade runt bland 10-talet firmor innan, allt från drakarna till lite mindre. Överlag fick jag större förtroende för de mindre firmorna. Finns ju en uppsjö av kringtjänster med, allt sånt valde jag bort. AI'n är ganska dålig men den använder jag mig inte av ändå utan lagt in ett eget schema.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Ja, jag kan vara ute och cykla med priserna, men det är ungefär de priser jag hittar bland de som säljer paket och öppet redovisar sin prislista, samt i diverse kalkylunderlag.

Konkreta tips uppskattas var man hittar vettiga batterier för i storleksordningen 1 000 kr/kWh inklusive installation, gärna som skalar uppåt 200 kWh. Det skulle så klart börja bli riktigt intressant. De priser jag hittat inkluderar nog inte växelriktare, men krasst sett är den ju en nödvändig del av anläggningen vare sig man redan har en eller inte.
Ja men det har jag inte sett, det låter billigt och väldigt stort.

Jag har släppt detta lite eftersom jag har köpt men det verkar som att Sigenergy är rätt bra positionerade nu, finns kanske någon hake men finns i bekantskapskretsen och de verkar iaf funka till belåtenhet.

C cpalm skrev:
Konkreta tips uppskattas var man hittar vettiga batterier för i storleksordningen 1 000 kr/kWh inklusive installation, gärna som skalar uppåt 200 kWh.
Jag vet att Dyness batterier som vi har teoretiskt går att bygga på upp till 900 kWh.

Men generellt borde det bli billigare desto större man köper eftersom en stor andel är arbete och eldragning. Själva batteriet är bara moduler som man bygger på i moduler liknande pallkragar.

Vit modulär batteribank från Dyness staplad i flera enheter, liknande pallkragar, mot en ljus vägg.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C
D djac skrev:
det verkar som att Sigenergy är rätt bra positionerade nu
Det är möjligt, men frågan är vad de kostar rent konkret?

C
Men generellt borde det bli billigare desto större man köper
Det som stökar till det är så klart taket på det gröna avdraget på 50 000 per gubbe, och då måste ju en solanläggning med i paketet också. Man kanske kan splitta det på två år och få dubbla avdrag? Kanske till och med kan bygga upp anläggningen i etapper och få avdrag varje år?

Har ingen användning av en solanläggning som matchar 200 kWh batteri tyvärr...
Hur fick du ihop det? Hur mycket soleffekt har du installerad?

C cpalm skrev:
Det som stökar till det är så klart taket på det gröna avdraget på 50 000 per gubbe, och då måste ju en solanläggning med i paketet också. Man kanske kan splitta det på två år och få dubbla avdrag?
Jag tror solceller är en förutsättning för att få grönt avdrag för batterier utan att veta säkert. Men du kan absolut dela det på två år och ta solceller år 1 och batterier år 2. Vi fick ju grönt avdrag för enbart batterierna och inte som paket så det går absolut.

janwide
M MagHam skrev:
Huvudet på spiken!
Det är så få mätvärden att det är omöjligt att inte samla på sig dom tre "minuspoängen"
Sedan kan man ju strunta i vad man gör resten av månaden!
Sensmoral:
Antalet mätvärden är för lågt för att ha rätt styreffekt på beteende.
Julafton kl. 11-12:00
Teven, alla spisplattor, ugnen och micron går och ungarna kör datorspel. Har kollat statistik och har en effektpik där varje år. Hoppas att EON inte kommer att ta ut avgiften på helgdagar. Annars är december förlorat 😂

janwide janwide skrev:
Julafton kl. 11-12:00
Teven, alla spisplattor, ugnen och micron går och ungarna kör datorspel. Har kollat statistik och har en effektpik där varje år. Hoppas att EON inte kommer att ta ut avgiften på helgdagar. Annars är december förlorat 😂
Jodå men bara "dag tid" (ej specat vad dagtid är än) och ett medel för alla dagar i månaden alla vintermånader (ej specat vilka som är vintermånader än)

Så julafton är då bara en 1/31 som du "tappar"

janwide
M MrDizzy skrev:
Jodå men bara "dag tid" (ej specat vad dagtid är än) och ett medel för alla dagar i månaden alla vintermånader (ej specat vilka som är vintermånader än)

Så julafton är då bara en 1/31 som du "tappar"
Har EON gått ut med info om att även helger räknas? Och ett snitt för varje dags effekttopp? Isf avvikande från vad jag hört om andra bolags debiteringsmodeller.

janwide janwide skrev:
Har EON gått ut med info om att även helger räknas? Och ett snitt för varje dags effekttopp? Isf avvikande från vad jag hört om andra bolags debiteringsmodeller.
E-on skriver än så länge så här:

Vad gäller för E.ONs elnätsavgift?​

Vi kommer att införa den nya prismodellen med en effektavgift för säkringskunder från 16 till 63 ampere den 1 september 2026. Effektavgiften bygger på den timmen du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten. Du som är kund hos oss får mer information under februari månad 2026.

Så detaljerna har dom inte gått ut med...

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.