J jawen skrev:
Jag garanterar dig att det ALLTID funnits kalkylerade "överskott", som isig skulle täcka både underhåll & viss expansion. & att du ens tror att näten varit "billiga" pga "lågt underhållsbehov", det förstår jag inte ens.
Företagen har tagit ut de pengar de får från oss konsumenter. Staten har bestämt hur mycket de får ta. Är det någon som har misslyckats så är det staten. Att tro att ett privat monopol bolag skall göra något för den som betalar är naivt.

Så det kan ha tagits ut för mycket pengar, men det är inte det som är huvudfrågan, huvudfrågan är i så fall varför staten inte haft bättre kontroll.

Men näten har trots detta varit billiga, modellen där man inte får ta ut mer pengar än man behöver just nu har missgynnar långsiktig planering.

• Gilla
solhej och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
I Sverige så får man inte ta in pengar för framtida behov.
Men nu tycker jag att du emotsäger dig själv, det är ju just vad vi gör.
Ökar inkomster till energibolagen för en eventuell framtida utbyggnad och underhåll.
Hur ska du ha det?

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Men nu tycker jag att du emotsäger dig själv, det är ju just vad vi gör.
Ökar inkomster till energibolagen för en eventuell framtida utbyggnad och underhåll.
Hur ska du ha det?
Jag uttryckte mig nog lite för luddigt. Företagen får inte ta betalt av kunderna för att fonderna dessa pengar för framtida kostnader. Det går att priset på elnätsabonnemanget aldrig kan inbegripa framförhållning i bygget av elnät. Det blir då att nätet "blir för billigt". Det innebär samtidigt att när underhåll eller utbyggnad behövs så måste nätbolagen höja kostnaderna. När då stora delar av nätet måste uppgraderas pga ålder, då får man en prispuckel.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, vi byter inte ut det som fungerar...
Det stämmer inte. Har pratat mkt med en på Vattenfall. Man bytte tex nyligen en del trafos som kom på plats efter Gudrun. De hade någon egenhet som bedömdes lite farlig och hade valts pga det inte gick att få tag på andra då.
Enligt elnätsbolagen själva så byter de även löpande sånt som faller för åldersstrecket.

K karlmb skrev:
Det stämmer inte. Har pratat mkt med en på Vattenfall. Man bytte tex nyligen en del trafos som kom på plats efter Gudrun. De hade någon egenhet som bedömdes lite farlig och hade valts pga det inte gick att få tag på andra då.
Enligt elnätsbolagen själva så byter de även löpande sånt som faller för åldersstrecket.
Det var väl inte att byta sådant som fungerade? De ansågs ju farliga.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det var väl inte att byta sådant som fungerade? De ansågs ju farliga.
Jo.
Du svarade inte på den andra delen. Man byter löpande det som är för gammalt eller för klent.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men näten har trots detta varit billiga, modellen där man inte får ta ut mer pengar än man behöver just nu har missgynnar långsiktig planering.
Du påstår alltså att de stora utbyggnaderna av elnätet tex när alla skulle gå över till direktverkande el från olja resp i alla nya villamattor 1970-1990, det gjordes på en höft och bara precis så att man klarade det för stunden?
Man lade ingenting extra 1973 som man trodde kunde behövas 1983?
Är det korrekt uppfattat?

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du påstår alltså att de stora utbyggnaderna av elnätet tex när alla skulle gå över till direktverkande el från olja resp i alla nya villamattor 1970-1990, det gjordes på en höft och bara precis så att man klarade det för stunden?
Man lade ingenting extra 1973 som man trodde kunde behövas 1983?
Är det korrekt uppfattat?
Nej, det är inte det jag säger. Det jag säger är att man inte fick bygga mer kapacitet än vad som då flyttade in.

Man har dessutom mer pengar när nätet skall expanderas än när det renoveras. Det gör att man måste höja avgifterna när det skall renoveras. När man bygger nytt tar man till stor del anslutningsavgifter för att betala för utbyggnaden till fastigheterna.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är inte det jag säger. Det jag säger är att man inte fick bygga mer kapacitet än vad som då flyttade in.

Man har dessutom mer pengar när nätet skall expanderas än när det renoveras. Det gör att man måste höja avgifterna när det skall renoveras. När man bygger nytt tar man till stor del anslutningsavgifter för att betala för utbyggnaden till fastigheterna.
Men det du beskriver är väl hur det varit sista 10 åren. Till skillnad från i USA så underhölls ju iaf näten fram tills de omreglerade elnäten?

K karlmb skrev:
Men det du beskriver är väl hur det varit sista 10 åren. Till skillnad från i USA så underhölls ju iaf näten fram tills de omreglerade elnäten?
Underhåll på vilket sätt?

Så länge stolparna står stadigt och ledningarna hänger bra, så har man ju inget behov av att underhålla. I mitt område så bytte man luftledningar på slutet av 80-talet, de gamla stolparna började ruttna bort och för många sommarstugor hade blivit åretruntboende, så de befintliga installationerna behövde uppdateras. Man valde då att förbättra kraftigt. Man bytte då samtidigt bort stolptransformatorerna till transformatorhus på marken. Man hade inget val.

Så här ser det ofta ut, men samtidigt så finns det bostadsområden som inte har haft någon expansion där elnätet är exakt detsamma som på 60-talet, eller ännu tidigare. Visst, man kan ha bytt transformatorstation på 60/70-talet, men det har varit så liten förtätning och förändring i användandet så att man klarat sig utan förändringar.

Det finns nu plötsligt ett stort behov av att bygga om nätet med den ökning av effekttoppar som sker och med omvänd strömriktning. Det kommer att kosta pengar, pengar som inte operatörerna har fått fondera, vilket innebär att de kommer att leda till kostnader för kunderna, dvs vi som äger husen.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vid fritidshus/gård kom elen 1974 och till 13 fastigheter, vi fick för 2-3 år sedan den tredje trafon, en markplacerad, sedan gjordes en stolpinventering förra året och 5-10 st byttes (röta och hackspett).
Men idag är elnätet mycket stabilare, speciellt när åskan mullrar. Tror första trafon tog skada efter åska och därför byttes och de var stolpplacerade.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns nu plötsligt ett stort behov av att bygga om nätet med den ökning av effekttoppar som sker och med omvänd strömriktning. Det kommer att kosta pengar, pengar som inte operatörerna har fått fondera, vilket innebär att de kommer att leda till kostnader för kunderna, dvs vi som äger husen.
Men det finns fortfarande inga kvantifieringar ens på hög nivå över hur mkt detta handlar om. 1 miljard eller 30?

K karlmb skrev:
Men det finns fortfarande inga kvantifieringar ens på hög nivå över hur mkt detta handlar om. 1 miljard eller 30?
Nej. Jag tror inte att någon riktigt vet. Titta bara på osäkerheten i Norrbotten runt Hybrit, Stegra och SSAB. Antingen så har man tidvis underskott av el, eller så har man även fortsättningsvis överskott - om än mindre än idag.

Och skulle Hybrit fas 2 och Stegra fas 2 bli av, då har vi ett enormt underskott av el i SE1...

Edit: Jag vet att detta är konsumtion och inte nät, men jag ville bara använda det som exempel på osäkerheten.

Vi har väl en hönan och ägget problematik.
Utan kraftigt ökad elproduktion har vi inte el till industrins elektrifiering , men ny produktion byggs inte för än efterfrågan finns.

Kanske vore det trots allt bättre att investera i (över)produktion än att backa in i framtiden med minskad elkonsumtion och utan tillräcklig ny produktionskapacitet.

Det skulle då vara ett energislag som har lönsamhet med varierat effektuttag, så skulle inte effekttopparna. Då skulle priset inte så mycket som vid brist på billig elproduktion.

Annars fungerar gröna övergången bättre om man har kolkraft att lägga ner som man kan fortsätta köpte lite till när den behövs.

NyT: "Professor sågar effektavgifter: ”Inte en chans att det kommer fungera”
De nya effektavgifterna får svidande kritik av energiekonom Magnus Söderberg. Elkunderna kommer inte alls att flytta sin elanvändning, menar han, och hävdar att Energimarknadsinspektionen ignorerar decennier av forskning."

Låst artikel: https://www.nyteknik.se/energi/prof...-inte-en-chans-att-det-kommer-fungera/4431938

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej. Jag tror inte att någon riktigt vet. Titta bara på osäkerheten i Norrbotten runt Hybrit, Stegra och SSAB. Antingen så har man tidvis underskott av el, eller så har man även fortsättningsvis överskott - om än mindre än idag.

Och skulle Hybrit fas 2 och Stegra fas 2 bli av, då har vi ett enormt underskott av el i SE1...

Edit: Jag vet att detta är konsumtion och inte nät, men jag ville bara använda det som exempel på osäkerheten.
Det är ju rejält lättare att visa upp ett lokalnät med typ 100 villor och göra en statistisk prognos på vad som händer ifall 3/4 smäller upp solceller o lika många skaffar elbil etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.