Hej!
En liten fundering vad kostar det när kommunen gör en detaljplan över min mark och då ett större område dryga 10ha.
Planansökan för ca 160 boendeformer är inlämnad av mig och betald (25000:-)
Men sen vad kan det tänkas kosta med olika inventeringar och allt annat som ska göras innan detaljplanen vinner lagakraft.
Är alltså bara nyfiken på kostnaden att ta fram detaljplanen och inte att sen genomföra den.

J
I de fall jag varit med och tagit fram detaljplaner så handlar det om miljoner. Och det tar flera år.
Det finns dessutom en risk att det trots många och dyra utredningar inte blir något, då kan du inte begära tillbaka pengarna.

• Gilla
robban_78
  • Laddar…
J Jönas skrev:
I de fall jag varit med och tagit fram detaljplaner så handlar det om miljoner. Och det tar flera år.
Det finns dessutom en risk att det trots många och dyra utredningar inte blir något, då kan du inte begära tillbaka pengarna.
Förstår att det tar tid då det är mer regel än undantag att det överklagas men svårt att säga men jag förstår också att det rör sig om miljoner frågan är bara hur många.

J
Om det rör sig om bostäder, 160 st, så är det en mer krävande process än en frimärksplan i tätort med motsvarande syfte. Tänker på att det är hela utredningenspaketet som måste fram.

Killgissar på tre miljoner. Med det svåraste måste väl ändå vara den höga risken att det inte blir nått alls, eller har du löst ut den risken på nått sätt?

J Jönas skrev:
Om det rör sig om bostäder, 160 st, så är det en mer krävande process än en frimärksplan i tätort med motsvarande syfte. Tänker på att det är hela utredningenspaketet som måste fram.

Killgissar på tre miljoner. Med det svåraste måste väl ändå vara den höga risken att det inte blir nått alls, eller har du löst ut den risken på nått sätt?
Ja problemet är risken om det inte blir något men enligt översiktsplanen som gjorts har kommunen pekat ut området som lämpligt så det får bli en kalkylerad risk.

J
Du ska få ett bra råd: skaffa en bra rådgivare, tidigt!

• Gilla
robban_78
  • Laddar…
Jag har rätt dålig koll på sådana kostnader. Men jag tror jag har sett en uppgift om att en normal detaljplan för ett mindre område (som 160 bostäder nog är) kostar ofta 3 - 5 milj. Men det verkar finnas fall där det kostar 10 - 20 milj också.

En risk du i någon mån kan inventera själv i förväg. Är om det finns någon verksamhet i området eller nära som kan sätta käppar i hjulet. Har det historiskt funnits industriiverksamhet där, så verkar det vara mer regel än undantag att man hittar föroreningar som måste saneras. Vet ett fall där ett större område skulle detaljplaneras, men en av fastighetsägarna drabbades av att det fanns stallverksamhet som gjorde att just hans mark blev olämplig, den låg för nära stallet. Och de försökte få stallet stängt med diverse fula metoder.

• Gilla
robban_78
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.