28 110 läst ·
141 svar
28k läst
141 svar
Ersättning för avstängt vatten?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Du har aldrig suttit i en styrelse?K klimt skrev:Styrelsen i föreningen bör fatta beslut om avstängning som är en gemensam fråga för föreningen. Avstängningarna bör vara så korta som möjligt och det bör förvarnas i god tid. Samtidigt kan man inte hindra renoveringar i fastigheten. Normalt bör det räcka med några timmar för erforderligt arbete , så i detta fall gäller det ett extremt komplicerat arbete eller så säger man heldag för säkerhets skull men det tar bara några timmar i praktiken. Synpunkter på avstängning bör framföras till styrelsen.
Självklart så har en styrelse inget annat för sig.
Jag deltar i en styrelse och för oss är det en självklarhet att enskilda inte kan besluta om avstängning, till exempel för att begränsa störningar. Vi är en rätt liten förening och det är inte så ofta. Vi har även verksamheter så vi vill helst att det görs mellan 8 och 10. Sen bör man som någon redan sagt kräva att avstängningar installeras lokaltB Byggdjuret skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Då har ni inte mycket att göra om ni ska lägga er i varje avstängning. Däremot kan man kräva att fastigsskötaren ska vara med.K klimt skrev:Jag deltar i en styrelse och för oss är det en självklarhet att enskilda inte kan besluta om avstängning, till exempel för att begränsa störningar. Vi är en rätt liten förening och det är inte så ofta. Vi har även verksamheter så vi vill helst att det görs mellan 8 och 10. Sen bör man som någon redan sagt kräva att avstängningar installeras lokalt
Efter att ha läst samtliga inlägg, hittills 111 st., i denna tråd börjar jag tappa tilltron till mänskligheten och vår problemlösningsförmåga.TotalControl skrev:
Hoppas vid Gud att denna kverulans inte är representativ för befolkningen i gemen - även om historien talar sitt tydliga språk ex.vis på https://m.imdb.com/title/tt1366316/
Jag stänger av ditt vatten imorn, ska bara renovera lite. Kanske lördag också om vi inte blir klara, får seS Sista spiken skrev:
Med en beredvillighet att acceptera förändringar i tillvaron, både temporära och bestående, blir utmaningar på livets stig lättare att hantera. De olägenheter som avhandlas i denna tråd är väl i ett större perspektiv att jämföra med en fis i rymden?Skumpe skrev:
Ett långt liv har lärt mig att välja vad som verkligen är värt att kämpa för och lägga energi på.
Vill med detta önska er alla trådläsare en förnöjsam avrundning på denna skärtorsdag.
Jag har också levt länge men lärde mig redan som barn att man respekterar sina medmänniskor och grannar. Aldrig för sent att lära sig! Glad påsk!S Sista spiken skrev:Med en beredvillighet att acceptera förändringar i tillvaron, både temporära och bestående, blir utmaningar på livets stig lättare att hantera. De olägenheter som avhandlas i denna tråd är väl i ett större perspektiv att jämföra med en fis i rymden?
Ett långt liv har lärt mig att välja vad som verkligen är värt att kämpa för och lägga energi på.
Vill med detta önska er alla trådläsare en förnöjsam avrundning på denna skärtorsdag.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Alla går säkert med på att man stänger av vattnet. Bara man tar hänsyn. Till deras önskemål. Då har vi de som lämnar kl 7 och kommer hem 17. De kommer tycka att stänga av vattnet är perfekt på dagtid... Men då dyker den föräldralediga och pensionären upp och mitt på dan fungerar inte. Sent på kvällen kan fungera då kommer de som jobbar kvällspass och kommer hem sent.Skumpe skrev:
Sen har vi han som bränner hemma. Han vill inte ha vattnet avstängt alls...
Problemet om man ska försöks göra alla glada.
Hantverkaren jobbar 7-16 ...
R radioshack skrev:Jag är ingen gubbe som tycker min rätt att störa omgivningen är gudagiven.
Exakt varför kan inte byggarbetare planera sitt arbete?
Och skulle efterfrågan på tystare verktyg uppkomma så skulle marknaden garanterat möta denna efterfrågan. Jämför dammsugare, men de används förstås mestadels av ödmjuka kvinnor snarare än självrättfärdigande gubbar - de har blivit mycket tystare (och suger samtidigt mycket bättre) genom åren.
Klart hantverkare kan planera, det gäller bara att beställare kan specificera och sanktionera. När Domstolarna i Uppsala renoverades var det låga-decibel som gällde 09-12 samt 13-16.30.
Alla människor och yrkesgrupper förmår visa hänsyn och arbeta enligt tabell, det är dock få som mäktar med att få in dem i ledet eller betala vad det kostar.
Vad du säger är alltså att trådstartaren har försökt höra efter när det passar men har både pensionärer, förvärvsarbetande och föräldralediga som oundvikligen berörs och därför spelar det ingen roll när han/hon stänger av vattnet? Eller är sanningen att du har ingen aning om detta och trådstartaren har heller inte ens tänkt tanken att höra efter?B Byggdjuret skrev:Alla går säkert med på att man stänger av vattnet. Bara man tar hänsyn. Till deras önskemål. Då har vi de som lämnar kl 7 och kommer hem 17. De kommer tycka att stänga av vattnet är perfekt på dagtid... Men då dyker den föräldralediga och pensionären upp och mitt på dan fungerar inte. Sent på kvällen kan fungera då kommer de som jobbar kvällspass och kommer hem sent.
Sen har vi han som bränner hemma. Han vill inte ha vattnet avstängt alls...
Problemet om man ska försöks göra alla glada.
Hantverkaren jobbar 7-16 ...
Till alla er som tycker det är er rätt att stänga av andras vatten för att renovera när det passar er: hör efter med era grannar där det passar dem. Välj en tid när så få som möjligt drabbas. Be om ursäkt för olägenheten och gå över med en vinflaska till de som till sist blir mest drabbade.
Tänk att man kan renovera badrum för 150k men man klarar inte av att lägga hundra spänn på en gest till sin granne. Så jävla ouppfostrat.
Skaffa en sån där stor blå plast tunna och fyll med vatten samt köp peltors hörselkåpor med radio i så slipper du höra grannens oväsen. Problem löstR radioshack skrev:Min granne håller på och renoverar sitt badrum, igen. Nu ska de stänga av vattnet en hel dag. Vi är två som arbetar hemifrån pga corona här och vi är inte roade. Det är ju en sak om det är avstängt i två timmar, då kan man gå på toaletten innan de stänger och hälla upp en kanna vatten i kylskåpet, men under en hel dag så behöver man ju gå på toaletten ett par gånger, laga 1-2 måltider osv.
Kan man begära ersättning för detta?
Och mer allmänt, kan man begära ersättning för störningar. Vi sitter båda, som många andra i olika videomöten, hela dagarna, och då håller grannen på att bila i badrummet så att det emellanåt är omöjligt att delta i mötena och resten av tiden bara är väldigt störande.