28 112 läst ·
141 svar
28k läst
141 svar
Ersättning för avstängt vatten?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
Men nu har det gått ett dygn så nu borde ts ha vatten igen så dom kan gå på muggen.
Men han hittar säkert snart något nytt att störa sig på hos grannen, så kommer väl ett nytt inlägg snart där han vill kräva ersättning
Men han hittar säkert snart något nytt att störa sig på hos grannen, så kommer väl ett nytt inlägg snart där han vill kräva ersättning
Knappast! Eftersom han inte fick förväntat gullande om hur synd det var om honom och hur dum grannen var, lär han söka tröst på annat håll.H Hallerudsbo skrev:
Staffan
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
R radioshack skrev:
Från lawline.se
https://lagen.nu/1991:614
Huvudregeln är att en bostadsrättshavare inte får använda lägenheten för något annat ändamål än det avsedda (7 kap. 6 § 1 st. BRL). Det avsedda ändamålet ska framgå av upplåtelseavtalet och är vanligtvis att bostadsrätten ska utnyttjas som bostad. Skulle lägenheten användas för annat ändamål än det överenskomna kan bostadsrätten förverkas (7 kap. 18 § 1 st. p 3). Föreningen får dock endast åberopa en avvikelse som är av avsevärd betydelse för föreningen eller någon annan medlem i föreningen (7 kap. 6 § 2 st.).
Bostadsrättslagen inrymmer inga bestämmelser som förbjuder en bostadsrätt från att utnyttjas som kontor. Närmare reglering om vad som gäller i just din bostadsrättsförening ska istället framgå av stadgarna. Skulle du vilja utnyttja bostaden som ett kontor bör det inte vara något problem så länge bostadsrättsföreningen ger sitt tillstånd till det.
Suck...R radioshack skrev:Min granne håller på och renoverar sitt badrum, igen. Nu ska de stänga av vattnet en hel dag. Vi är två som arbetar hemifrån pga corona här och vi är inte roade. Det är ju en sak om det är avstängt i två timmar, då kan man gå på toaletten innan de stänger och hälla upp en kanna vatten i kylskåpet, men under en hel dag så behöver man ju gå på toaletten ett par gånger, laga 1-2 måltider osv.
Kan man begära ersättning för detta?
Och mer allmänt, kan man begära ersättning för störningar. Vi sitter båda, som många andra i olika videomöten, hela dagarna, och då håller grannen på att bila i badrummet så att det emellanåt är omöjligt att delta i mötena och resten av tiden bara är väldigt störande.
Klart en renovering är tillåten i en brf. Och lämpligen sker den vardagar under dagtid.
När ska hantverkare annars jobba?
Och vad skulle du säga om renoveringen skulle ske efter kl 17:00 en vardag? Det blir ingen middag då.... Eller vila efter jobbet...
När man bor fler i samma byggnad då får man tåla renoveringar...
När tror du allmännyttan renoverar jag är säker på att det är dagtid och vardag...
Det brukar vara reglerat när det ska vara lugnt i ett hus. Här är det 21.00-06.00
Och det är väl tur så de flesta får sömn.
Men det finns även de som jobbar natt och sover på dagen... Dvs. det passar inte alla jämt... Så är det att bo i ett flerfamiljshus....
Här är det styrelsen som bestämmer när vattnet ska få vara avstängt, som medlem får man begära avstängning och styrelsen aviserar de drabbade en vecka i förväg. Avbrottstiden brukar vara 8.30-12.00 eller 13.00-15.30 ej hela dagen....
Lägg in en motion till styrelsen...
Lika så vid bilningsarbete det ska begäras 14-dagar i förväg bilningsarbete får ske mellan 8.00-12.00 och 13.00-17.00 max två dagar i följd samma vecka...
När ska hantverkare annars jobba?
Och vad skulle du säga om renoveringen skulle ske efter kl 17:00 en vardag? Det blir ingen middag då.... Eller vila efter jobbet...
När man bor fler i samma byggnad då får man tåla renoveringar...
När tror du allmännyttan renoverar jag är säker på att det är dagtid och vardag...
Det brukar vara reglerat när det ska vara lugnt i ett hus. Här är det 21.00-06.00
Och det är väl tur så de flesta får sömn.
Men det finns även de som jobbar natt och sover på dagen... Dvs. det passar inte alla jämt... Så är det att bo i ett flerfamiljshus....
Här är det styrelsen som bestämmer när vattnet ska få vara avstängt, som medlem får man begära avstängning och styrelsen aviserar de drabbade en vecka i förväg. Avbrottstiden brukar vara 8.30-12.00 eller 13.00-15.30 ej hela dagen....
Lägg in en motion till styrelsen...
Lika så vid bilningsarbete det ska begäras 14-dagar i förväg bilningsarbete får ske mellan 8.00-12.00 och 13.00-17.00 max två dagar i följd samma vecka...
Redigerat:
gnäll.....R radioshack skrev:Min granne håller på och renoverar sitt badrum, igen. Nu ska de stänga av vattnet en hel dag. Vi är två som arbetar hemifrån pga corona här och vi är inte roade. Det är ju en sak om det är avstängt i två timmar, då kan man gå på toaletten innan de stänger och hälla upp en kanna vatten i kylskåpet, men under en hel dag så behöver man ju gå på toaletten ett par gånger, laga 1-2 måltider osv.
Kan man begära ersättning för detta?
Och mer allmänt, kan man begära ersättning för störningar. Vi sitter båda, som många andra i olika videomöten, hela dagarna, och då håller grannen på att bila i badrummet så att det emellanåt är omöjligt att delta i mötena och resten av tiden bara är väldigt störande.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag vill ha ersättning för att jag behövde läsa sån klageri....
Min tid är värdefull... Sen har många andra blivit störda...
Men räkna men 100:- per post samt för alla som skrivit.
Va? Är inte det okej? De trodde jah
Min tid är värdefull... Sen har många andra blivit störda...
Men räkna men 100:- per post samt för alla som skrivit.
Va? Är inte det okej? De trodde jah
Det är orimligt att stänga en hel dag och tyder på nonchalans och dålig respekt för sin omgivning. Har ni ens blivit tillfrågade vilken dag som passar er bäst? Jag hade svarat grannen att jag behöver vattnet och att se får dela upp arbetet på fyra dagar med två timmar i taget. Jag hade sagt tider som passade mig. Hade han frågat först istället för att tala om så hade jag gärna planerat att vara borta just den dagen.
hur tänker du nu det är ju säkert inte bara 2 lägenheter i husetSkumpe skrev:
Det är orimligt att stänga e n hel dag och tyder på nonchalans och dålig respekt för sin omgivning. Har ni ens blivit tillfrågade vilken dag som passar er bäst? Jag hade svarat grannen att jag behöver vattnet och att se får dela upp arbetet på fyra dagar med två timmar i taget. Jag hade sagt tider som passade mig. Hade han frågat först istället för att tala om så hade jag gärna planerat att vara borta just den dagen.
Och vad skulle du gjort när vattnet likväl stängdes av?Skumpe skrev:
Det är orimligt att stänga en hel dag och tyder på nonchalans och dålig respekt för sin omgivning. Har ni ens blivit tillfrågade vilken dag som passar er bäst? Jag hade svarat grannen att jag behöver vattnet och att se får dela upp arbetet på fyra dagar med två timmar i taget. Jag hade sagt tider som passade mig. Hade han frågat först istället för att tala om så hade jag gärna planerat att vara borta just den dagen.
Staffan
Styrelsen i föreningen bör fatta beslut om avstängning som är en gemensam fråga för föreningen. Avstängningarna bör vara så korta som möjligt och det bör förvarnas i god tid. Samtidigt kan man inte hindra renoveringar i fastigheten. Normalt bör det räcka med några timmar för erforderligt arbete , så i detta fall gäller det ett extremt komplicerat arbete eller så säger man heldag för säkerhets skull men det tar bara några timmar i praktiken. Synpunkter på avstängning bör framföras till styrelsen.
Det hade också varit rimligt att ställa en vattentank utanför bostadshuset. De har de gjort när de stängde av vattnet hela dagar för att de bytte vattenledningar i gatan. Tycker du det med är orimligt att infrastrukturen stänger flera dagar per år för att hela systemet är eftersatt många år?Skumpe skrev:
En dag, den är förvarnad, jävla trams att gnälla på ett forum och inte gå direkt till grannen om man nu inte klarar sig en dag utan vatten trots förvarning.
Om hantverkare är inlejda så skiter de fullständigt i dina krav då de har annat att hitta på än att ditta hit och dutta dit. De informerar dig att denna dag så stänger vi av. Då kan du fixa nån dunk vatten.
Jag har varit med om när de renoverat och jävlats och jag hade varit själaglad om de bara stängt av vattnet en heldag istället för att stänga av flera dagar.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Hjälper du till och frågar alla vilken tid som passar bäst därefter planerar du efter det.Skumpe skrev:
Sen får du inte glömma att prata med grannen och stämma av. Eller så överlever du att vattnet är avstängt en viss tid.
Du verkar själv helt sakna respekt för din omgivning. Skaffa några hinkar o dunkar, de kostar väldigt lite, sedan har du ett problemfritt liv igen.Skumpe skrev: