R radioshack skrev:
Nu ska de stänga av vattnet en hel dag.
Istället för att sura över avstängningen ska du glädjas över att grannen har fått tag på en hantverkare som dyker upp på avtalad dag.

• Gilla
  • Haha
guggen och 4 till
  • Laddar…
Ersättning brukar väl främst komma i fråga när kommunen el trafikverket har stora arbeten på gång som ska pågå länge typ slussenbygget, sprängningar för förbifarten, etc och då brukar de som anses drabbas värst erbjudas annat boende ingen ekonomisk kompensation vad jag vet.

Du kan väl lägga en motion till din BRF eller gå med i styrelsen och se om ni kan reglera detta i era stadgar om dina grannar tycker lika som du (vilket kanske är tveksamt).

• Gilla
videopac
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Du ser inte att du själv har något ansvar, det är ju trots allt du som valt att bosätta dig där och inte i någon mindre störningsbenägen bostad? Du låter lite som de som köper ett hus under inflygningen till BMA och sedan klagar på att det låter om flygplanen.
Ja, TS borde verkligen ha kollat upp att det skulle förekomma badrumsrevovering i grannlägenheten innan han köpte sin BR.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
Om renoveringsgrannen hade haft lite social kompetens, och tänkt på att det skulle medföra vissa olägenheter för grannarna att stänga av vattnet en hel dag så hade han låtit installera en avstängningskran på inkommande vattenledning. Det borde ha tagit max en timme för en kompetent rörmokare.

Sen kunde renoveringsgrannen ha låtit sina reonveringsarbetare arbeta hur oplanerat som helst.

(Men TS hade nog hittat något att klaga på ändå).

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om det stämmer att grannen renoverar ett tre år gammalt felfritt badrum så är det bara att polisanmäla för ofredande och förmodligen miljöbrott.

När jag bodde i bostadsrätt och grannarna renoverade så var det i stort sett bara resa bort som gällde. Sitta hemma och jobba (faktiskt få något gjort) hade varit helt omöjligt. Finns inga öronproppar/hörlurar som kan dämpa bort de ljuden och vibrationerna.

När jag renoverade grabbens badrum så köpte jag 2 5l dunkar och 6st 1.5l bubbelvatten, toa och dusch så använde vi föreningens gemensamma utrymmen.

Men en 10-12.000 tycker jag du borde få av grannen för störningen iaf, det känns väl rimligt?

• Haha
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Utan att ha några källor så kan jag säga att rätten att renovera sin lägenhet för en bostadsrättsinnehavare är stark. Detta har prövats av domstol. Så för att man skall kunna renovera (eg underhålla lägenheten i gott skick) så behöver man tillfälle för att kunna göra det. I många fall så behöver man anlita hantverkare för detta underhåll. Ett rimligt antagande är då att de utför detta under normal arbetstid. Säg minimum 09-15 på vardagar. Det oljud som en hantverkare då orsakar kommer inte att i juridisk mening att klassas som störning om det utförs under den tiden.

Man kan alltid diskutera omfattningen av ett arbete men om man drar det till sin spets så tror jag att allt fackmannamässigt arbete skulle falla inom vad man som boende i en BRF rimligen måste tåla. Och vidare utav detta så finns heller ingen grund för skadestånd/ersättning eller dylikt.

Men som förening kan man ju styra så att störningarna för grannarna minimeras. Att stänga av vattnet hela dagen låter lite väl omotiverat.

Nissens
R radioshack skrev:
Det är faktiskt inte mitt problem. Anta att de i dagsläget dag 1 behöver förbereda saker okänt antal timmar och sedan stänga av vattnet 2 timmar samma dag, så har de alternativet att göra klart förberedelserna dag 1 men sedan stänga av dag 2.

Detta kommer förmodligen kosta mer än att göra allt dag 1 men det stör omgivningen mindre.

Typisk negativ externalitet där den som orsakar problemet inte betalar tillräckligt utan låter omgivningen stå för en del av kostnaden (precis som vilken miljöförstörare som helst).

Varför ska man acceptera okända skäl?

Hyresgäster kan definitivt kräva ersättning och lagstiftningen är i många fall snarlik mellan BR och HR i detta avseende. Som BR-innehavare har man tex rätt att kräva sänkt avgift om man inte kan nyttja sin bostad till fullo. Oftast brukar det ju däremot vara lika för alla (tex vid ett stambyte) och eftersom man som BR-innehavare är både boende och motpart blir det meningslöst att kräva ersättning men i fall där bara enstaka BR-innehavare drabbas finns det skäl att få saken prövad. Frågan är om samma princip gäller gentemot en granne? Vore ju kul om någon som faktiskt visste vad de pratade om svarade i den här tråden.
Jösses, bara det faktum att du skriver här visar ju att det är ditt problem.
Du måste verkligen leva ett bekvämt problemfritt liv om du tycker att detta ens är ett problem.
Ett tips: skaffa ALDRIG villa. :) :)

• Gilla
  • Haha
videopac och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ett tips: skaffa ALDRIG villa.
Eller ansvar, i största allmänhet.

Staffan

• Gilla
  • Haha
videopac och 5 till
  • Laddar…
C
S skogstomten skrev:
Att man anger "en hel dag" är ofta för att man inte vet NÄR under dagen exakt man stänger av. beror lite på hur det flyter på med jobbet gör hantverkarna under dagen.
Exakt. Skall de inte ge sig på några stamledningar finns det ingen anledning att stänga av någon längre tid. Men får skilja på "kommer att stängas av under dagen" och "kommer att vara avstängt hela dagen". Beroende på hur stamledningarna är sektionerade kanske det inte påverkar TS lägenhet alls.

Påminner mig om när jag blev utskälld när elektrikern skulle byta huvudledning till min lägenhet. 10 minuter efter att han hade brutet strömmen så ringde min telefon. En granne skäller ut mig och drar hela valsen om hur detta inte är acceptabelt och att hon är hemma med småbarn och barnet måste äta varm mat, osv. för att till slut fråga när vi tänkte stänga av?
- OK, du har ström nu?
- Ja
- Då kommer du inte påverkas, vi har redan stängt av det som skall stängas av och elektrikern är för övrigt färdig om en kvart.
- Okej, bra. Hejdå. Klick.
:thinking:

• Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Stänga av vattnet en hel dag är ju knappast ok. Granen får köpa en ballofix och ta hjälp av en rörmokare som sätter dit den på under 20 min.

Kan hålla med ts om att det känns länge att stänga av vattnet en hel dag pga renovering, men jag förstår inte hur man inte skulle klara av att hantera det i praktiken? Man kanske inte behöver koka 30 l soppa just den dagen, har du hört talas om matlåda, ts? Som de flesta har med sig till arbetet, de flesta kokar inte lunchen på plats.

Angående störningsmomentet så kan jag inte se hur ts granne hade kunnat göra annorlunda? Hade det varit bättre att bila på natten? Vänd på steken ts, när det är dags för dig att bila bort ditt gamla badrum, kommer du då ta hänsyn till den nattarbetande ensamstående mamman som kommer hem kl 7 på morgonen och ska sova preciiiis när du sätter kontakten i väggen och drar igång? Kom igen nu, skärpning. Och ett tips: jobba i bilen, i en kompis källare, tält i skogen just den dagen. Lycka till!

• Gilla
videopac och 9 till
  • Laddar…
R radioshack skrev:
Det är inte som att hela stan kommer drabbas av samma vattenläcka samtidigt.
Så tänkte säkert någon om en pandemi för drygt ett år sedan, om nu ens någon tänkte på det alls... ;)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
R radioshack skrev:
Min granne håller på och renoverar sitt badrum, igen. Nu ska de stänga av vattnet en hel dag. Vi är två som arbetar hemifrån pga corona här och vi är inte roade. Det är ju en sak om det är avstängt i två timmar, då kan man gå på toaletten innan de stänger och hälla upp en kanna vatten i kylskåpet, men under en hel dag så behöver man ju gå på toaletten ett par gånger, laga 1-2 måltider osv.

Kan man begära ersättning för detta?

Och mer allmänt, kan man begära ersättning för störningar. Vi sitter båda, som många andra i olika videomöten, hela dagarna, och då håller grannen på att bila i badrummet så att det emellanåt är omöjligt att delta i mötena och resten av tiden bara är väldigt störande.
Prata med grannen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.