BirgitS
R radioshack skrev:
Har du någon källa för detta?
Det här är ett forum och det bygger på att man vidarebefordrar sina erfarenheter. Om du vill vara säker på att du får ett korrekt juridiskt svar är det bäst att du vänder dig till en fastighetsjurist.

Men jag håller med Karlia, jag har bott mer än 20 år i BRF i mitt liv, tre olika föreningar, och aldrig hört talas om någon ersättning. Skulle någon medlem vara tvungen att betala en massa pengar är det väl risk för att behövliga renoveringar inte blir gjorda och det drabbar föreningen, inkl. dig, med höga kostnader när det blir vattenskador i stället.

Det kan mycket väl vara nödvändigt att renovera ett badrum efter tre år därför att det blev något fel vid den första så att tätskiktet inte håller tätt och det är på gång att bli eller redan har blivit en vattenskada.
 
  • Gilla
SouthEast och 2 till
  • Laddar…
R
T tanaris skrev:
Jag tror inte du bor mitt i skogen. Men du kanske borde?

Seriöst, den här tråden är inte på riktigt, va?
Självklart är den det. Negativa externaliteter bör prissättas så att de som drabbas kompenseras. Det är liksom grunden för alla miljöavgifter och liknande.
 
BirgitS
R radioshack skrev:
Du bortsåg från schemaläggning, ljudisolering mm. Det är Tegnell-nivå på din argumentation. Bara för att en åtgärd inte löser alla problem så ska den inte vidtas, trots att den förbättrar situationen.

Skulle störningar som dessa kosta störaren pengar så skulle saker hända.
Man kan inte ljudisolera en bit av ett betonggolv från resten av huset.

När det gäller schemaläggning etc. får du väl skriva en motion till årsmötet eller gå med i styrelsen om att det behövs sådana regler för renoveringar.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
S
R radioshack skrev:
LOL. Vi har väl gjort något med våra liv som gör att vi är eftertraktade på arbetsrmarknaden. Du borde prova själv.
lustigt hur du automatiskt antar att jag inte har möjligheten att jobba hemifrån. snygg översittarattityd.

var tacksam för det du har och låt grannen renovera, eller så flyttar du ut i skogen där du hör hemma :)
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 9 till
  • Laddar…
T
R radioshack skrev:
Självklart är den det. Negativa externaliteter bör prissättas så att de som drabbas kompenseras. Det är liksom grunden för alla miljöavgifter och liknande.
Du ser inte att du själv har något ansvar, det är ju trots allt du som valt att bosätta dig där och inte i någon mindre störningsbenägen bostad? Du låter lite som de som köper ett hus under inflygningen till BMA och sedan klagar på att det låter om flygplanen.

Var glad istället att de tar till rejält med tid för vattenavstängningen och inte tvärtom. Jag gjorde det misstaget själv, rörmokaren sa att det tog en kvart att byta ventilen så jag informerade grannarna om att det kunde ta uppemot en timme. Det tog fyra...
 
  • Gilla
Sndrus och 3 till
  • Laddar…
R
R radioshack skrev:
Självklart är den det. Negativa externaliteter bör prissättas så att de som drabbas kompenseras. Det är liksom grunden för alla miljöavgifter och liknande.
Tragisk
 
S SueCia skrev:
...eller så flyttar du ut i skogen där du hör hemma :)
Nej för fan! Vi vill inte ha hit honom. Och han hör definitivt inte hemma här :D:D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
quattro1 och 23 till
  • Laddar…
R radioshack skrev:
Eller så går jag till något av de sex Clas Ohlson som finns innanför tullarna och köper dunkar när behovet uppstår. Det är inte som att hela stan kommer drabbas av samma vattenläcka samtidigt.
...var har du varit nånstans under ett år? :p

För två år sen hade man lätt kunna sagt detta om toapapper (som också kan vara bra att ha hemma)
"...går jag till något av de hundratals ICA som finns innanför tullarna och köper toapapperet när behovet uppstår. Det är inte som att hela stan kommer drabbas av skitnödighet och göra slut på allt toapapper"."
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 9 till
  • Laddar…
P
En skälig ersättning som jag kan tycka är att du får några dunkar vatten. Varken mer eller mindre. Säg 7st 20 litersdunkar med vatten så har du mer än dagsbehovet. Du behöver inte duscha och du klarar dig på att skita ett par ggr och laga mat med 140 liter.

Lite får man väl ställa upp för grannarna om de behöver renovera. De flesta brukar dessutom inte jobba hemifrån =)
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
R radioshack skrev:
Jag bor 10 minuter från Mälaren. Jag kan hämta vatten där och sila genom ett kaffefilter om det skulle behövas. Det betyder inte att jag ägnar mig åt sådant till vardags.
Kaffefilter? Jag rekommenderar att du läser på mer om vattenrening om du tänker preppa på riktigt, annars kan det sluta illa.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
R radioshack skrev:
LOL. Vi har väl gjort något med våra liv som gör att vi är eftertraktade på arbetsrmarknaden. Du borde prova själv.
MultiMan MultiMan skrev:
Kaffefilter? Jag rekommenderar att du läser på mer om vattenrening om du tänker preppa på riktigt, annars kan det sluta illa.
Det kan bli mycket magsjuka av det och då gäller det att ha regält med rent vatten hemma. Rent obegripligt att vuxna människor inte kan ta hand om sig själva.

Staffan
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
R radioshack skrev:
Det är skillnad på nödvändighet mellan ett badrum som renoverades för tre år sedan och ett kommunal vattenledning som är utsliten.
det är väl trevligt med folk som tar hand om sitt boende.
 
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
R radioshack skrev:
Händer det tre på natten är inte tusen personer vaknar. Händer det nio på morgonen så finns det dussintals med livsmedelsbutiker öppna som har förmodligen hundratals PET-flaskor i lager.

Tänka innan du postar är inte din grej va?
Verkar inte vara din grej heller.
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Humor
Snart popcorn
 
  • Gilla
  • Haha
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.