30 536 läst ·
167 svar
31k läst
167 svar
Ersättning för avstängt vatten?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Du tror möjligtvis inte att alla de andra i de 1000 drabbade lägenheterna får samma tanke?R radioshack skrev:
1,5 l vatten räcker inte långt när det är dags för toabesök. Ska du klara både kvällens och morgonens besök så är det väl mer 15 l du behöver.
Det kanske faller på din BR är en bostad och inte ett kontor? Ja inte i praktiken, men på pappret alltså.R radioshack skrev:Kanske 100-1000:-/h, beroende på störningens karaktär. Missar jag en timmes arbete pga bilande då är det (minst) en tusenlapp i utebliven fakturering. Behöver jag gå ut och äta lunch pga avstängt vatten kostar det 100:-.
Det finns utan tvekan adekvat kausalitet mellan händelsen och kostnaden, och då träder skadeståndslagstiftningen in.
Nej, vi tror inte att du bor mitt i skogen för då hade vi tipsat om att du kan gå runt husknuten och pissa om vattenklosetten är ur funktion.R radioshack skrev:
Men bor du så pass mitt i smeten att du har tio 7-11-butiker i grannskapet har du med allra största säkerhet minst en offentlig toalett på gångavstånd som du kan uppsöka vid behov.
Du har ingen juridisk rätt till ersättning. Grannen har rätt att renovera dagtid. Din bästa möjlighet är att prata med grannen att hen kanske kan begränsa tiderna för vatten avstängning osv.
Att bo i flerbostadshus innebär att det blir störningar, det går inte att komma ifrån. Absolut tystnad, då är det landet som gäller.
Jag försökte skoja till det med anekdoten om min grannes renovering, sanningen är att vi går ut ibland och äter så "ersättningen" var inget utöver det vanliga.
Att bo i flerbostadshus innebär att det blir störningar, det går inte att komma ifrån. Absolut tystnad, då är det landet som gäller.
Jag försökte skoja till det med anekdoten om min grannes renovering, sanningen är att vi går ut ibland och äter så "ersättningen" var inget utöver det vanliga.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
tänk om grannen klagar på att det drivs företag i lägenheten, är det lov i en brf?R radioshack skrev:Kanske 100-1000:-/h, beroende på störningens karaktär. Missar jag en timmes arbete pga bilande då är det (minst) en tusenlapp i utebliven fakturering. Behöver jag gå ut och äta lunch pga avstängt vatten kostar det 100:-.
Det finns utan tvekan adekvat kausalitet mellan händelsen och kostnaden, och då träder skadeståndslagstiftningen in.
Som sagt var. Du är uppenbarligen inte i byggbranschen. Uppfinner du en bilmaskin som krossar betong på ett tyst, varsamt och milt sätt, kommer du definitivt att tjäna storkovan.R radioshack skrev:Jag är ingen gubbe som tycker min rätt att störa omgivningen är gudagiven.
Exakt varför kan inte byggarbetare planera sitt arbete?
Och skulle efterfrågan på tystare verktyg uppkomma så skulle marknaden garanterat möta denna efterfrågan. Jämför dammsugare, men de används förstås mestadels av ödmjuka kvinnor snarare än självrättfärdigande gubbar - de har blivit mycket tystare (och suger samtidigt mycket bättre) genom åren.
Staffan
Förmodar att du halvt skämtar men skämtet blir inte så roligt när det bygger på en felaktig premiss. Naturligtvis har man rätt att arbeta hemifrån så länge det inte medför olägenheter för grannarna och vilket "kontorsjobb" som helst är ju helt omärkligt för omgivningen.H Hallerudsbo skrev:
Du bortsåg från schemaläggning, ljudisolering mm. Det är Tegnell-nivå på din argumentation. Bara för att en åtgärd inte löser alla problem så ska den inte vidtas, trots att den förbättrar situationen.Staffan2000 skrev:
Skulle störningar som dessa kosta störaren pengar så skulle saker hända.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
det stora ilandsproblemet är att du och din sambo har lyxen att kunna bibehålla full lön medans ni sitter hemma och jobbar medans andra blivit arbetslösa, och så har ni mage att gnälla på en granne som renoverar och ska stänga av vatten en enda dag...R radioshack skrev:
Händer det tre på natten är inte tusen personer vaknar. Händer det nio på morgonen så finns det dussintals med livsmedelsbutiker öppna som har förmodligen hundratals PET-flaskor i lager.BirgitS skrev:
Tänka innan du postar är inte din grej va?
LOL. Vi har väl gjort något med våra liv som gör att vi är eftertraktade på arbetsrmarknaden. Du borde prova själv.S SueCia skrev:
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Men skärp dig.R radioshack skrev:Min granne håller på och renoverar sitt badrum, igen. Nu ska de stänga av vattnet en hel dag. Vi är två som arbetar hemifrån pga corona här och vi är inte roade. Det är ju en sak om det är avstängt i två timmar, då kan man gå på toaletten innan de stänger och hälla upp en kanna vatten i kylskåpet, men under en hel dag så behöver man ju gå på toaletten ett par gånger, laga 1-2 måltider osv.
Kan man begära ersättning för detta?
Och mer allmänt, kan man begära ersättning för störningar. Vi sitter båda, som många andra i olika videomöten, hela dagarna, och då håller grannen på att bila i badrummet så att det emellanåt är omöjligt att delta i mötena och resten av tiden bara är väldigt störande.
Tappa upp lite vatten o slappna av. Nästa gång är det din tur !