30 538 läst ·
167 svar
31k läst
167 svar
Ersättning för avstängt vatten?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
R radioshack skrev:
Den dagen som vattenledningen i gatan brister och du är utan vatten i ett halvt dygn kommer du att uppskatta att det finns dunkar hemma så att du kan hämta vatten 500 m bort vid den tillfälliga vattenposten.R radioshack skrev:
TS. krisberedskap, såväl fysisk som mental, verkar ha en viss förbättringspotensial.BirgitS skrev:
Staffan
Att man anger "en hel dag" är ofta för att man inte vet NÄR under dagen exakt man stänger av. beror lite på hur det flyter på med jobbet gör hantverkarna under dagen. Vanligtvis behöver avstängningen bara göras under 1-3 timmar så det är nog sällan vattnet faktiskt är avstängt kl 8-17. Hantverkarna gör nog oftast så gott de kan för att undvika störningar/klagomål också.
Ett par vatten i någon kastrull, hink, flaska så löser det sig nog.
Tror för övrigt det är få som "okynnes-renoverar" badrum med täta intervall på ett par år bara. De har nog sina skäl och det är för övrigt helt upp till de hur ofta/när de vill göra det också.
Vill man ha "fullständig kontroll" på allt som sker i ens bostad är det nog egen fristående villa och helst på landet som gäller. Bor man i lägenhet får man helt enkelt räkna med att man påverkas av grannarnas liv på olika sätt.
Att kräva "ersättning" för den typen av normal störning lär knappast vara en framkomlig väg för en hyreshusägare, lagstiftning eller regler hos en enskild bostadsrättsföreningar.
Ett par vatten i någon kastrull, hink, flaska så löser det sig nog.
Tror för övrigt det är få som "okynnes-renoverar" badrum med täta intervall på ett par år bara. De har nog sina skäl och det är för övrigt helt upp till de hur ofta/när de vill göra det också.
Vill man ha "fullständig kontroll" på allt som sker i ens bostad är det nog egen fristående villa och helst på landet som gäller. Bor man i lägenhet får man helt enkelt räkna med att man påverkas av grannarnas liv på olika sätt.
Att kräva "ersättning" för den typen av normal störning lär knappast vara en framkomlig väg för en hyreshusägare, lagstiftning eller regler hos en enskild bostadsrättsföreningar.
Fast frågan är om du hade haft juridiska möjligheter att begära mer.Karlia skrev:
Jag är övertygad om att man kan bila på sätt som stör olika mycket. Allt från val av verktyg och maskiner till ljudisolering eller bara schemalägga det så att grannar vet exakt när de kommer bli störda. Men allt detta fördyrar förmodligen för den som renoverar och så länge renoveraren inte har incitament för detta - tex att tvingas betala för störningar - så kommer denne inte vidta sådana åtgärder.
Eller så går jag till något av de sex Clas Ohlson som finns innanför tullarna och köper dunkar när behovet uppstår. Det är inte som att hela stan kommer drabbas av samma vattenläcka samtidigt.BirgitS skrev:
Vad hade du tänkt att ersättningen skulle bestå av? Ekonomisk ersättning i kontanter för att ni ska få en hotellvistelse med restaurangbesök?R radioshack skrev:
Det tror jag blir svårt. Det är ju inte fråga om en månad ni får vattnet avstängt, bara en dag.
Som man redan tipsat om tidigare i tråden, skaffa några dunkar och fyll med vatten och beställ en pizza för hemkörning. Det bör ni klara er på.
Eller knacka på hos grannen och begär ersättning av byggjobbarna. Antagligen ger de samma tips om vattendunkarna eller så ordnar de fram en potta och ett par matlådor.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Ja jävlar.
Förstår att de har problem med bosättningarna på Västbanken .
huvudledningen brast i kommunen för ett par år sedan.
Utan vatten i 3 dagar, vem ska jag kräva på pengar?
enda jag kan säga att när det stod x antal i kö på biltema för att köpa dunkat som var slut sen länge.
Då var jag glad att jag hade liggandes.
Förstår att de har problem med bosättningarna på Västbanken .
huvudledningen brast i kommunen för ett par år sedan.
Utan vatten i 3 dagar, vem ska jag kräva på pengar?
enda jag kan säga att när det stod x antal i kö på biltema för att köpa dunkat som var slut sen länge.
Då var jag glad att jag hade liggandes.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Om det inte är en lördag kväll som när vattenledningen en bit härifrån brast. Det tar ett tag att få grävmaskin och annat på plats då.R radioshack skrev:
Det är faktiskt inte mitt problem. Anta att de i dagsläget dag 1 behöver förbereda saker okänt antal timmar och sedan stänga av vattnet 2 timmar samma dag, så har de alternativet att göra klart förberedelserna dag 1 men sedan stänga av dag 2.S skogstomten skrev:Att man anger "en hel dag" är ofta för att man inte vet NÄR under dagen exakt man stänger av. beror lite på hur det flyter på med jobbet gör hantverkarna under dagen. Vanligtvis behöver avstängningen bara göras under 1-3 timmar så det är nog sällan vattnet faktiskt är avstängt kl 8-17. Hantverkarna gör nog oftast så gott de kan för att undvika störningar/klagomål också.
Detta kommer förmodligen kosta mer än att göra allt dag 1 men det stör omgivningen mindre.
Typisk negativ externalitet där den som orsakar problemet inte betalar tillräckligt utan låter omgivningen stå för en del av kostnaden (precis som vilken miljöförstörare som helst).
Varför ska man acceptera okända skäl?
Hyresgäster kan definitivt kräva ersättning och lagstiftningen är i många fall snarlik mellan BR och HR i detta avseende. Som BR-innehavare har man tex rätt att kräva sänkt avgift om man inte kan nyttja sin bostad till fullo. Oftast brukar det ju däremot vara lika för alla (tex vid ett stambyte) och eftersom man som BR-innehavare är både boende och motpart blir det meningslöst att kräva ersättning men i fall där bara enstaka BR-innehavare drabbas finns det skäl att få saken prövad. Frågan är om samma princip gäller gentemot en granne? Vore ju kul om någon som faktiskt visste vad de pratade om svarade i den här tråden.
Jag har nog tio dygnet runt öppna 7-Eleven på gångavstånd. Bör nog gå att hitta en PET-flaska mineralvatten någonstans, oavsett tid på dygnet.BirgitS skrev:
Varför tror alla på det här forumet att man bor mitt i skogen, långt från alla former av service?
Kanske 100-1000:-/h, beroende på störningens karaktär. Missar jag en timmes arbete pga bilande då är det (minst) en tusenlapp i utebliven fakturering. Behöver jag gå ut och äta lunch pga avstängt vatten kostar det 100:-.Keiller skrev:
Det finns utan tvekan adekvat kausalitet mellan händelsen och kostnaden, och då träder skadeståndslagstiftningen in.
Jag är ingen gubbe som tycker min rätt att störa omgivningen är gudagiven.Staffan2000 skrev:
Exakt varför kan inte byggarbetare planera sitt arbete?
Och skulle efterfrågan på tystare verktyg uppkomma så skulle marknaden garanterat möta denna efterfrågan. Jämför dammsugare, men de används förstås mestadels av ödmjuka kvinnor snarare än självrättfärdigande gubbar - de har blivit mycket tystare (och suger samtidigt mycket bättre) genom åren.