39 743 läst ·
219 svar
40k läst
219 svar
Ersättare till IVT 495 twin
Ojj 250k är inga småpengar direkt. Det var därför jag gick på Luft/vatten spåret för att slippa borra osv osv. Och är rejäl skillnad i investering 113.000 mot 250.000 och väldigt lika i årsförbrukning.M Marlin11 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
fast innan vi beställde IVT’n så fick jag offert på 180’ på en ctc luftvatten. Nu när det är brist så vet dom hur dom ska ta betalt :OM M@ZE skrev:
Den andra är ju kraftigare och som jag förstått så är den 3-fas vilket jämnar ut belastningen på huvudsäkringarna i huset. Men jag funderar på prisskillnad och typ om det är något negativt med att överdimensionera utöver att inköpspriset blir högre.M M@ZE skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
har du kollat dimensioner på en airx 413? Den är väldigt mycket större än 409, så jag skulle inte vilja överdimensioner bara för ”säkerhetsskull”. Utomhusdelen tar tillräckligt med plats ändå :OK Kalleknx skrev:
30cm bredare och 30cm högre blir rätt mycket för det visuella.
Ja jag köpte IVT istället för CTC, en airx 407S som vi dock fortfarande väntar på (beställdes 31/1).M M@ZE skrev:
Vi betalar 124’ men då vi har lågt i tak i källaren så blir installationen lite dyrare. Åkte på att köpa en AirBox inomhusdel och vattenmantlad vvb med växelventil.
Ah, ok, inte kollat, blev bara positiv till 3-fas, men får kolla lite närmare på d, jag är rätt tidigt i min process och har alla dörrar öppna i nuläget. Tack för info!U Utsliten och utdömd skrev:har du kollat dimensioner på en airx 413? Den är väldigt mycket större än 409, så jag skulle inte vilja överdimensioner bara för ”säkerhetsskull”. Utomhusdelen tar tillräckligt med plats ändå :O
Ja jag köpte IVT istället för CTC, en airx 407S som vi dock fortfarande väntar på (beställdes 31/1).
Vi betalar 124’ men då vi har lågt i tak i källaren så blir installationen lite dyrare. Åkte på att köpa en AirBox inomhusdel och vattenmantlad vvb med växelventil.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
okej, men för alla 5-9kw pumpar är utomhusdelen identisk till utseendet. Så blir du rekommenderad en 407 kan du överdimensionera till en 409 utan några större nackdelar. Men då får du fortfarande 1-fas.K Kalleknx skrev:
De nackdelar du kan åka på med större pump är väll att de kräver större arbetsvolym, kostar mer och fler start och stop (som troligen inte blir så stor skillnad eftersom de är variabel kompressor). Ljudnivån är också högre för de större, men vet inte hur det är om de går på lägre last.
Jämfört med en 495 twin så är det rätt stor skillnad med en AirX 409 när det kommer till kompressorstorlek. Men jag är ingen expert på detta området ska sägas.U Utsliten och utdömd skrev:okej, men för alla 5-9kw pumpar är utomhusdelen identisk till utseendet. Så blir du rekommenderad en 407 kan du överdimensionera till en 409 utan några större nackdelar. Men då får du fortfarande 1-fas.
De nackdelar du kan åka på med större pump är väll att de kräver större arbetsvolym, kostar mer och fler start och stop (som troligen inte blir så stor skillnad eftersom de är variabel kompressor). Ljudnivån är också högre för de större, men vet inte hur det är om de går på lägre last.
Ok, tack! Hur ser du på IVT Air jämfört med alternativa fabrikat på typ 9kw. Jag menar pris/prestanda/kvalitet. Har du koll? Är det nått annat fabrikat man ska jämföra extra med?U Utsliten och utdömd skrev:okej, men för alla 5-9kw pumpar är utomhusdelen identisk till utseendet. Så blir du rekommenderad en 407 kan du överdimensionera till en 409 utan några större nackdelar. Men då får du fortfarande 1-fas.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
jag skulle säga att det är ganska likvärdigt mellan alla de större svenska tillverkarnaK Kalleknx skrev:
CTC och Thermia har väll lite högre effektivitet på sina LV medans IVT har bättre garantier och Nibe har bra kundservice. Så de alla har sina starka sidor
Generellt är ju lvp inte jämförbart med en kombinerad flvp/bvp. Bergvärme är betydligt bättre om det blir en kall vinter. Har man lvp då går den på direktel om det blir kallt, och sannolikt kommer elen att vara snordyr i det läget…U Utsliten och utdömd skrev: