39 738 läst ·
219 svar
40k läst
219 svar
Ersättare till IVT 495 twin
Det är väl du som är ute och cyklar i så fall. Jag har aldrig någonsin påstått att frånluftsflödet ändras.J Josth skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Att den har högre verkningsgrad är en kombination av minimerade förluster (som är litet) och att den effektivare plockar ur energi ur hålet i relation till tillförd energi.Nissens skrev:
Min sista mening syftar på att en värmepump kan inte skapa energi, bara flytta den.
Sen är väl luften kallare när den blåses ut på nyare pumpar, dvs de är effektivare på att ta tillvara energin?J Josth skrev:Du är totalt ute och cyklar @Nissens. Läs inlägg #122 och #123!
Frånluftsflödet ändras inte för att man byter värmepump. Det beror endast på husets storlek och planlösning. I båda fall låter man luftflödet värma brine i en värmeväxlare. Ökar man uttagen effekt sjunker temperaturen på brine och verkningsgraden minskar. Värmeväxlaren får inte bli igenfrusen för då kan luftflödet upphöra.
Inlägget tidigare handlade i första hand om att jämföra IVT 495 Twin med NIBE S1255 + FLM.
Den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar som Comfortzone och NIBE F730/F750 jobbar helt riktigt med betydligt lägre avluftstemperatur för att kunna få ut en högre effekt ur frånluften. De måste stanna och avfrosta regelbundet men man tjänar ändå på det totalt sett.
Den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar som Comfortzone och NIBE F730/F750 jobbar helt riktigt med betydligt lägre avluftstemperatur för att kunna få ut en högre effekt ur frånluften. De måste stanna och avfrosta regelbundet men man tjänar ändå på det totalt sett.
Vad är normal avluftstemperatur med FLM respektive 495'an? Jag gissar att båda ligger runt några enstaka plusgrader (om man har hyfsat kall brine) och därmed plockar ut i stort sett lika mycket energi ur frånluften?
Sen blir troligen den totala verkningsgraden bättre med en modern bergvärmepump+FLM än en 20 år gammal lösning. Men det är inte så förvånande.
Sen blir troligen den totala verkningsgraden bättre med en modern bergvärmepump+FLM än en 20 år gammal lösning. Men det är inte så förvånande.
Jag ska höra med en lokal installatör vad de kan rekommendera, jag skulle helst vilja använda min befintliga markslang och om den räcker för en S1255 med frånluftsmodul så känns det som den smakligaste lösningen, eller tänker jag fel här?useless skrev:
Vad är normal avluftstemperatur med FLM respektive 495'an? Jag gissar att båda ligger runt några enstaka plusgrader (om man har hyfsat kall brine) och därmed plockar ut i stort sett lika mycket energi ur frånluften?
Jag tycker du ska ringa Nibe och be dom räkna på vilken årsförbrukning du får med olika lösningarna. Bara genom att byta till en S735 lär du sänka årsförbrukningen rejält mot idag.
räkna in också vad en lösning med en S1255 + FLM med installation vad det kostar och jämför med en S735.
I mitt fall skippar jag nog befintligt borrhål (65m) och kör på S735.
räkna in också vad en lösning med en S1255 + FLM med installation vad det kostar och jämför med en S735.
I mitt fall skippar jag nog befintligt borrhål (65m) och kör på S735.
Lite grovt kan man säga att 350 m jordslinga motsvarar en tredjedel borra, alltså ca 117 m djup. FLM ger sedan ca 30 m ytterligare djup. Totalt alltså motsvarande runt 147 m borra. Sedan beror det på husets effekt- och energibehov om det räcker.D djac skrev:
Känns ju positivt med tanke på att jag i princip klarar mig på en 495a idag, den ger ju ungefär 4kW. När jag säger princip så är det nästan alltid, på de kalla dagarna kickar spetsen in kortare perioder, speciellt när det krävs varmvatten samtidigt. Sen är ju tendensen att vintrarna blir allt varmare och kortare, här nere har den metereologiska vintern, i dagar, mer än halverats sen 70-talet och senast vi hade kallt, mer än några minusgrader, var 2010..J Josth skrev:
Det är den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT för respektive ort/plats man dimensionerar utifrån. Boverkets tabell utgår från temperaturstatistiken 1981-2010. Vissa vintrar kan bli rejält kalla och man vill utgå ifrån en tillräckligt lång period. Var bor du? Storlek på huset? 1½-plan? Byggår? Har du sparat värmeritningen ska det stå vilket värmebehov det är och vilken DUT den uppgiften avser.
Redigerat:
Söder om Malmö, 200m2, 1-plans, byggt 2007!J Josth skrev:Det är den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT för respektive ort/plats man dimensionerar utifrån. Boverkets tabell utgår från temperaturstatistiken 1981-2010. Vissa vintrar kan bli rejält kalla och man vill utgå ifrån en tillräckligt lång period. Var bor du? Storlek på huset? 1½-plan? Byggår? Har du sparat värmeritningen ska det stå vilket värmebehov det är och vilken DUT den uppgiften avser.
Ok. Dimensionerande vinterutetempertaur DVUT för Malmö är -10,2°. Jag uppskattar att huset då behöver ca 7,7 kW värme vid DVUT för att hålla 21° inne. Om man antar att marken är fast lerjord ger NIBE VPDIM att det behövs 336 m ytjord-slinga till F1255-6 och det ger en energitäckningsgrad på 99%. FLM alltså inte absolut nödvändig men bra att ha då man ändå ska köra frånluft. F1255-6 går också att låsa upp effekten på så den ger uppåt 7,5 kW vid max men med ökad ljudnivå. Då krävs FLM för att jordslingan inte ska bli överbelastad.
Tack så mycket, det var snällt av dig att kika på det. Det låter ju som att jag kan fortsätta hoppas på den maskinen då, har fått uppfattningen att det är en bra pump i grunden och att den är väldigt uppkopplad.J Josth skrev:Ok. Dimensionerande vinterutetempertaur DVUT för Malmö är -10,2°. Jag uppskattar att huset då behöver ca 7,7 kW värme vid DVUT för att hålla 21° inne. Om man antar att marken är fast lerjord ger NIBE VPDIM att det behövs 336 m ytjord-slinga till F1255-6 och det ger en energitäckningsgrad på 99%. FLM alltså inte absolut nödvändig men bra att ha då man ändå ska köra frånluft. F1255-6 går också att låsa upp effekten på så den ger uppåt 7,5 kW vid max men med ökad ljudnivå. Då krävs FLM för att jordslingan inte ska bli överbelastad.
Ja nya S1255-6 verkar riktigt fin med uppdaterat styrsystem och bl.a. styrning på el-priset om man vill och har timavtal. Priset har dock hoppat upp ett pinnhål. Undrar hur det är med leveranstiden i tider som dessa(?)