Nu hart jag lagat styrenheten på min IVT värmepump som "Etnoy" gav tips om i en tidigare tråd. Mycket tack för det Etnoy. Men det finns ju en ivt Power supply 12V+15V SMPS som trilskas när strömmen gått och pumpen/displayen går inte att starta igen. Någon som försökt sig på att laga den och lyckats?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Börja med att kolla om topparna på kondensatorerna börjat svälla.
Kondensatorerna är de svarta och bruna cylindrarna med en grå rand på.
Kondensatorerna är de svarta och bruna cylindrarna med en grå rand på.
P peter bryngelsson skrev:
Ok. Kollar13th Marine skrev:
Den lilla ellytaren högst upp på bilden skulle jag byta först - har bytt ett flertal av dessa i olika produkter där det är mycket rippelström genom dessa och dessa svullnar inte utan snarare att det blir äppelskrutt av spolhärvan inuti burken när de torkar ihop för att all lösningsmedel har hittat ut till slut av den med högre resistansen och av det all högre värmen..
överlag - titta på de minsta elektrytkondensatorer först och speciellt där man kan misstänka att det går hög rippelström genom dessa i anslutning till där switchare arbetar och kondingarna arbetar som filter för att glätta strömmen. De större burkkondingarna har mer vätskereserv i sig och torkar ut långsammare, så har de inte uppenbart läckt eller svullnat så byter man dessa först i slutet av felsökningen.
överlag - titta på de minsta elektrytkondensatorer först och speciellt där man kan misstänka att det går hög rippelström genom dessa i anslutning till där switchare arbetar och kondingarna arbetar som filter för att glätta strömmen. De större burkkondingarna har mer vätskereserv i sig och torkar ut långsammare, så har de inte uppenbart läckt eller svullnat så byter man dessa först i slutet av felsökningen.
Suveränt. Tack. Byter den o testar. Du menar denna lilla svarta?X xxargs skrev:Den lilla ellytaren högst upp på bilden skulle jag byta först - har bytt ett flertal av dessa i olika produkter där det är mycket rippelström genom dessa och dessa svullnar inte utan snarare att det blir äppelskrutt av spolhärvan inuti burken när de torkar ihop för att all lösningsmedel har hittat ut till slut av den med högre resistansen och av det all högre värmen..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara