Hej,

Vintern närmar sig:)

Ville mest kolla om det är några som genomfört ett byte från IVT495 och hur det gick samt vad resultatet blev? Sitter i samma sits naturligtvis.

K Kalleknx skrev:
Hej,

Vintern närmar sig:)

Ville mest kolla om det är några som genomfört ett byte från IVT495 och hur det gick samt vad resultatet blev? Sitter i samma sits naturligtvis.
Nej men jag är i samma sits, och sitter med en IVT495 som strular. Ska byta kondensator (och kanske cirkluationspump).

Det som det nog får bli i mitt fall är en IVT AirX Luft/Vatten då Nibe inte får ur tummen och släpper sin S735, skulle släppts våren 2022 och nu våren 2023 men det kan man nog inte lita på.

U
Beställde en IVT AirX 9kw sista januari och jag väntar fortfarande….

U Utsliten och utdömd skrev:
Beställde en IVT AirX 9kw sista januari och jag väntar fortfarande….
Ojj det är helt galet !

M M@ZE skrev:
Nej men jag är i samma sits, och sitter med en IVT495 som strular. Ska byta kondensator (och kanske cirkluationspump).

Det som det nog får bli i mitt fall är en IVT AirX Luft/Vatten då Nibe inte får ur tummen och släpper sin S735, skulle släppts våren 2022 och nu våren 2023 men det kan man nog inte lita på.

Ok, så du ser inte 730 som ett alternativ?

K Kalleknx skrev:
Ok, så du ser inte 730 som ett alternativ?
Så surt att behöva köpa en ”gammal” modell med sämre kompressor än i den kommande S735.

M M@ZE skrev:
Så surt att behöva köpa en ”gammal” modell med sämre kompressor än i den kommande S735.
Japp, håller helt med! Men gällande energieffektivitet så verkar ju AirX vara kanon, har inte tänkt på luft/vatten förut. Har du koll på spec 735 jmf med AirX, är 735 i samma nivå?

Väntar offert på thermia atlas bergvärme. Ska tydligen mer än halvera min förbrukning jag har med min ivt495 idag.

Det har jag svårt att tro på, att vanlig bergvärme skulle halvera förbrukningen jämfört med IVT 495 Twin. Måste vara ett enormt stort hus i så fall så 495 var alldeles på tok för liten redan från början.

Ja han sa att den var underdimensionerad. 201kvm med 4 m takhöjd. Nibe centralt fick fram liknande siffror. Tror de 2009,när huset byggdes, tänkte att det inte var så dyrt att köra elpatron lite då och då på vintern.

J Josth skrev:
Det har jag svårt att tro på, att vanlig bergvärme skulle halvera förbrukningen jämfört med IVT 495 Twin. Måste vara ett enormt stort hus i så fall så 495 var alldeles på tok för liten redan från början.
Enligt vad jag har fått fram i förbrukningsdata så ska min IVT 495 Twin förbruka ca 12.000 kWh om året. En IVT Air har jag fått beräkningar på för ca 5900kwh per år. Vi har en total förbrukning på 17.000kwh för 212kvm i 2 plan. Så helt otänkbart är det nog inte .. 17år gammal panna, lär ha hänt en del sen dess.

Hur djupa borrhål har ni med twin 495?

V Viktorbyggahus skrev:
65-70m tyvärr .. det ångrar jag djupt än idag, speciellt nu när man ska byta pump ..

M M@ZE skrev:
Enligt vad jag har fått fram i förbrukningsdata så ska min IVT 495 Twin förbruka ca 12.000 kWh om året. En IVT Air har jag fått beräkningar på för ca 5900kwh per år. Vi har en total förbrukning på 17.000kwh för 212kvm i 2 plan. Så helt otänkbart är det nog inte .. 17år gammal panna, lär ha hänt en del sen dess.
Om du mer än halverar med IVT AIR så är det väl rimligt att det blir än bättre med bergvärme. Känns som IVT AIR ligger väldigt nära bergvärme då?!

V Viktorbyggahus skrev:
Kör i en gammal brunn, så oklart. Inte jag som byggt huset. Men blir det bergvärme lär jag få borra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.