B Bo Berglund skrev:
Min har tydligen fastnat i Malmö. Kom till Sverige men inte till Södertälje.
Är fortfarande där. :mad::mad:
Otroligt, den är fortfarande inte framme i Södertälje!!! Skrev ovanstående den 21 april. Beställde i september 2019.
Och då antydde man att den skulle kunna levereras före jul (2019)....
:mad::cry:
 
A Avemo skrev:
Med undantag för krånglande laddsladd så är ju allt det sådant man kan oroa sig för på vilken bil som helst. Hoppas du blir nöjd. Jag är det själv.
Sedan köper jag bilen också, till skillnad från alla här som kör den som leasingbil. Jag är medveten om att den nog är förmånligare som leasingbil än som privatägd och att bilen när den är 10 år är värd kanske 40000. Dock slipper jag åtminstone första värdeminskningssmällen då bilmodellen uppenbarligen tappar 50 % i värde första 2 åren. Men hur man än räknar på det är det nog en usel affär jämfört med att köra vidare med en gammal bensinare. Å andra sidan är det en ännu mer usel affär att köpa en någorlunda ny och stor icke-miljöbil, för då får man betala en fordonsskatt som inte är rolig.
 
Får man fråga vad du gav för den? Det är väl för det mesta billigare med en gammal bil. Men det finns ju andra aspekter också.
 
A Avemo skrev:
Får man fråga vad du gav för den? Det är väl för det mesta billigare med en gammal bil. Men det finns ju andra aspekter också.
Du har PM, även om det inte är precis hemligt :)
 
Några funderingar; hur ställer man egentligen in timerläget för laddningen, dvs vid vilken tid den ska ladda? Om man saknar inbyggd navigator på en 2018; finns det så mycket mer man kan göra för bränsleförbrukningen än att ställa in hybridläge och köra någorlunda lugnt? Tänker att bilen inte har någon möjlighet att planera batterianvändningen då det är oklart vart och hur lång körsträckan blir?!
När det gäller laddarkabeln; om man verkar kunna ladda med 220 voltuttaget på förrådet utan att säkringar går; finns det någon nersida förutom att laddningstiden blir längre jämfört med laddstolpe?
 
Man kan välja hur hög laddströmmen ska vara (5, 10, 13 eller 16 A) och ivägkörningstid. Om man väljer nattläge kommer den att ladda under natten innan tiden för ivägkörningstid. Mer exakt än så går det inte att välja vilken tid den ska ladda.

Titta bakåt i tråden så gav jag några tips för att optimera förbrukningen.

Det finns en viss risk med att ladda med hög ström genom schukouttag. Konstant uttag med 16A kan överhetta uttaget. Men normalt är vanliga uttag säkrade 10A så då går det ju ändå inte att göra. 10A ska inte vara ett problem i ett felfritt uttag.
 
  • Gilla
carler
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Man kan välja hur hög laddströmmen ska vara (5, 10, 13 eller 16 A) och ivägkörningstid. Om man väljer nattläge kommer den att ladda under natten innan tiden för ivägkörningstid. Mer exakt än så går det inte att välja vilken tid den ska ladda.

Titta bakåt i tråden så gav jag några tips för att optimera förbrukningen.

Det finns en viss risk med att ladda med hög ström genom schukouttag. Konstant uttag med 16A kan överhetta uttaget. Men normalt är vanliga uttag säkrade 10A så då går det ju ändå inte att göra. 10A ska inte vara ett problem i ett felfritt uttag.
Då ska jag kolla bakåt efter dina tips angående förbrukning!
 
Annars kan jag väl konstatera som säkert många andra att bortsett från att det inte lär gå att hämta hem värdeminskningen med något billigare mil och lägre fordonsskatt är det iallafall en riktigt trevlig bil att åka med. Rymlig och modern kupe, supertyst i låga hastighet och vetskapen att bilen inte släpper ut avgaser vid eldrift. Vi har solpaneler på taket också, så det är inte smutsig el som bilen laddas med. Det värsta, förutom vetskapen hur mycket 2 år gamla bilar sjunker i värde, är att man helt plötsligt blir nervös för biltjuvar och att lacken ska bli repad. Den oron känner man inte för gamla bilar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
C carler skrev:
När det gäller laddarkabeln; om man verkar kunna ladda med 220 voltuttaget på förrådet utan att säkringar går; finns det någon nersida förutom att laddningstiden blir längre jämfört med laddstolpe?
Det finns många spaltmeter skrivet om detta. Och alla är inte överens. Det man kan säga är följande:
1. Att säkringen håller är absolut inte en garanti för att det är riskfritt.
2. Om anläggningen är i bra skick är det inte en risk att ladda med vare sig 10A eller 16A i ett vanligt uttag.
3. Att ladda en hybridbil är en långvarig stor last som man inte så ofta har annars i ett hem. Risken är att anläggningen sedan länge är i dåligt skick utan att man vet om det eftersom man aldrig tidigare belastat den på det viset.

Så vad skall man då göra?
1. Om möjligt kontrollera skicket på anläggningen. Finns det skarvar i dosor som inte ser bra ut? Är uttaget man använder slitet?
2. Använd inte skarvsladdar, grenuttag, timers eller liknande mellan uttaget och laddkabeln.
3. Koppla in laddningen. Kom tillbaka efter någon halvtimme och känn på kopplingsdosor och uttag. Är det varmt någonstans?

Medföljande laddare sägs ha en inbyggt temperatursensor i stickproppen så att den stänger av sig om det blir varmt i uttaget. Dessutom kan den inte ladda med mer än 10A. Var inte rädd för att ladda i ett vanligt uttag. Men var observant och försiktig varje gång du kopplar in dig på laddning i ett uttag där du inte laddat tidigare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hur många av er använder körläge B? Jag använder det i princip hela tiden, även som färdbroms. Nu måste jag erkänna att jag inte läst manualen om just detta men är det avsett att man ska kunna göra så?

Ett exempel:

Jag närmar mig en rondell i läge D. Jag släpper gasen och istället för att bromsa med pedalen lägger jag i god tid i läge B. Bilen saktar in och när jag når rätt fart för att ta mig igenom rondellen lägger jag i D och rullar igenom.

Jag tycker detta funkar kanon och kommit på mig själv vilja använda spaken på samma sätt i vår andra bil (diesel automat) och jag saknar funktionen.

Är det fler som använder B som jag, och är det så som man avsett?
 
Kör aldrig på B, det ger ju samma effekt att trycka på bromsen då den genererar ju så mycket det går.
 
Jag växlar, ofta kör jag i D och släpper farthållaren i god tid så att jag inte ens behöver regenerera.
Men i vissa miljöer när man vill bromsa häftigare kör jag B.

Fördelen med B är att man regenererar maximalt utan att råka koppla in bromsarna.
 
Så får du byta bromsok och skivor pga du bromsat för lite, inte ovanligt på moderna bilar
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag växlar, ofta kör jag i D och släpper farthållaren i god tid så att jag inte ens behöver regenerera.
Men i vissa miljöer när man vill bromsa häftigare kör jag B.

Fördelen med B är att man regenererar maximalt utan att råka koppla in bromsarna.
 
A Avemo skrev:
Det finns många spaltmeter skrivet om detta. Och alla är inte överens. Det man kan säga är följande:
1. Att säkringen håller är absolut inte en garanti för att det är riskfritt.
2. Om anläggningen är i bra skick är det inte en risk att ladda med vare sig 10A eller 16A i ett vanligt uttag.
3. Att ladda en hybridbil är en långvarig stor last som man inte så ofta har annars i ett hem. Risken är att anläggningen sedan länge är i dåligt skick utan att man vet om det eftersom man aldrig tidigare belastat den på det viset.

Så vad skall man då göra?
1. Om möjligt kontrollera skicket på anläggningen. Finns det skarvar i dosor som inte ser bra ut? Är uttaget man använder slitet?
2. Använd inte skarvsladdar, grenuttag, timers eller liknande mellan uttaget och laddkabeln.
3. Koppla in laddningen. Kom tillbaka efter någon halvtimme och känn på kopplingsdosor och uttag. Är det varmt någonstans?

Medföljande laddare sägs ha en inbyggt temperatursensor i stickproppen så att den stänger av sig om det blir varmt i uttaget. Dessutom kan den inte ladda med mer än 10A. Var inte rädd för att ladda i ett vanligt uttag. Men var observant och försiktig varje gång du kopplar in dig på laddning i ett uttag där du inte laddat tidigare.
Det enda jag kan konstatera är att uttaget är fräscht och installerat för inte så länge sen av elektriker och stickkontakten var max ljummen när jag kände efter under laddningen.
 
Icewing1 Icewing1 skrev:
Så får du byta bromsok och skivor pga du bromsat för lite, inte ovanligt på moderna bilar
Det är lugnt, det är nämligen inte bara jag som kör bilen.
Dessutom verkar de ha programmerat in så att en del inbromsningar görs med skivorna, jag skulle gissa av just denna anledning.
 
  • Gilla
Icewing1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.