774 700 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Det verkar ju inte vara ett speciellt svårt jobb om man har rätt verktyg och tex Obd11 för VAG-bilar. DSG-lådorna verkar vara känsliga för lådan. Kostar det 1411 plus 6 liter olja för säg 200 kr litern (om man på billigast möjliga ATF-olja) så blir det ju strax över 2500kr, bytte de verkligen motorolja på din service, eller var den inspektion (den lilla, okulära)+ dessa arbeten? Svårt att se att en verkstad kan hålla sådana låga priser med tanke på vad ATF-oljor kostar.M Markarbetaren skrev:Jag har DQ250 i min Golf Alltrack och betalade 5850kr för 6000mils-servicen när dom bytte oljan i växellådan och bromsvätskeservice. Arbetskostnaden var 1411kr för enbart byte av oljan (6L) i växellådan. Det var därför jag reagerade lite på siffran 12,000kr. Och då lämnade jag ändå in min bil på VW Göteborg som kanske inte är den billigaste verkstaden..
https://www.autodoc.se/vag/13562474...tSMG8I-xf0dvJelkV63MkpPyEEmHV80EaAowaEALw_wcB
Där kostar 1 liter ATF för DSG-lådan ca 600kr litern.
Jag vill minnas att för mig, som personalbil, skulle passaten bli lite dyrare än en välutrustad golf GT SC (nästan billigare om man räknade bränslekostnader), då passaten hade mkt som standard som saknades på golfen. Men tillvalen blev dyra då man antingen fick ta nåt paket som innehöll mkt men var dyrt eller köpa sak för sak som blev ännu dyrare. Jag tog min helt utan tillval.
Jag skulle inte köpa en passat gte begagnad, min känsla är att service och reparationer kommer överstiga ev besparing. Vet inte hur mkt dyrare tex en id4 blir, eller skippa vw och köpa tesla eller kia hel el.
De verkar väl fått lite mera ordning på GTEns app, men mig drev den till vansinne. Inget funkade.
Jag skulle inte köpa en passat gte begagnad, min känsla är att service och reparationer kommer överstiga ev besparing. Vet inte hur mkt dyrare tex en id4 blir, eller skippa vw och köpa tesla eller kia hel el.
De verkar väl fått lite mera ordning på GTEns app, men mig drev den till vansinne. Inget funkade.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag tänkte mera på dessa ruggiga servicepriser man läser om, jag har aldrig betalat mer än 6000kr för en service hos VW Göteborg, haft bilen sedan ny, i princip. Då har jag ändå dom dyra servicesakerna som haldex och dsg6. Aldrig gjort mer än en service eller insp. om året.lsoderlund skrev:
Det verkar ju inte vara ett speciellt svårt jobb om man har rätt verktyg och tex Obd11 för VAG-bilar. DSG-lådorna verkar vara känsliga för lådan. Kostar det 1411 plus 6 liter olja för säg 200 kr litern (om man på billigast möjliga ATF-olja) så blir det ju strax över 2500kr, bytte de verkligen motorolja på din service, eller var den inspektion (den lilla, okulära)+ dessa arbeten? Svårt att se att en verkstad kan hålla sådana låga priser med tanke på vad ATF-oljor kostar.
[länk]
Där kostar 1 liter ATF för DSG-lådan ca 600kr litern.
Växellådsoljan tog dom 277kr/lit inkl. moms. För 5800kr så var det inspektion med bromsvätskebyte och växellådsoljebyte då också.
Ok, då verkar du hittat en bra verkstad. För där jag bor, så tar verkstäderna rejält mycket mer än de pengarna för vanlig service med bromsvätska enbart.M Markarbetaren skrev:Jag tänkte mera på dessa ruggiga servicepriser man läser om, jag har aldrig betalat mer än 6000kr för en service hos VW Göteborg, haft bilen sedan ny, i princip. Då har jag ändå dom dyra servicesakerna som haldex och dsg6. Aldrig gjort mer än en service eller insp. om året.
Växellådsoljan tog dom 277kr/lit inkl. moms. För 5800kr så var det inspektion med bromsvätskebyte och växellådsoljebyte då också.
Nu tänker jag väl göra service hos en VAG-specialist som är obunden, om jag köper en VAG-produkt igen. Vilket det troligen kommer bli. Ska försöka bege mig ut och provköra lite under ledigheten.
En reflektion med tanke på hur miltal servicehistorik kan förfalskas är att kvitton och papper på gjord service viktigare och viktigare vid köp av begagnad bil. Även en egen check med OBD i bilens egna diagnostik för att säkerställa miltalet är korrekt.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Min GTE MY 20 blev 3 år i maj och då försvann serviceavtalet som funkat fint sedan start (99:-/mån) och gjorts på en verkstad nära vår bostad.
Kollade om förlängning men det fanns inte utan man måste köpa ett nytt serviceavtal för 360+/mån och då måste man dessutom använda VW-verkstan i Akalla 10 km bort. Avtalet funkar inte på den VW-auktoriserade verkstan på promenadavstånd från vårt hus! Konstigt att en auktoriserad verkstad som kan köra de första 3 årens avtal inte får serva på ett nytt dyrare avtal därefter!
Så jag tog inget avtal...
Kollade om förlängning men det fanns inte utan man måste köpa ett nytt serviceavtal för 360+/mån och då måste man dessutom använda VW-verkstan i Akalla 10 km bort. Avtalet funkar inte på den VW-auktoriserade verkstan på promenadavstånd från vårt hus! Konstigt att en auktoriserad verkstad som kan köra de första 3 årens avtal inte får serva på ett nytt dyrare avtal därefter!
Så jag tog inget avtal...
Trist, men serva bilen fortsätter du väl ändå med antar jag?B Bo Berglund skrev:Min GTE MY 20 blev 3 år i maj och då försvann serviceavtalet som funkat fint sedan start (99:-/mån) och gjorts på en verkstad nära vår bostad.
Kollade om förlängning men det fanns inte utan man måste köpa ett nytt serviceavtal för 360+/mån och då måste man dessutom använda VW-verkstan i Akalla 10 km bort. Avtalet funkar inte på den VW-auktoriserade verkstan på promenadavstånd från vårt hus! Konstigt att en auktoriserad verkstad som kan köra de första 3 årens avtal inte får serva på ett nytt dyrare avtal därefter!
Så jag tog inget avtal...
329:-/mån betalar vi. Känns väldigt prisvärt med 11844:- för tre års service.
Att vi behöver köra 15 km till verkstaden hinner vi en gång per år.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Kolla på elbil istället. Du kommer spara massor om du kör så pass mycket som 3000 mil/år.lsoderlund skrev:
Lånar tråden lite dels för att jag går i tankarna på en Passat GTE.
Kommer från en dieseldriven Audi A6 som vi kört 16.000 problemfria och bekväma mil med. Nu har vår försäkring meddelar att maskinskada ej längre gäller, och bilen står inom kort för större servicereparartioner såsom kamrem, vattenpump, hjullager bak och service. Vi blev även påkörda härom vintern bakifrån, och vissa problem har börjat komma med sensorer, dörrar och liknande sedan krocken. Reparationen av verkstaden blev sådär, så är inte nöjd med reparationen.
Hur som, vi tittar på bilar i likande storleksklass, och mer eller mindre sållat ut tre VAG-produkter.
* Audi A6 40 TDI (typ samma vi har fast nyare generation) mildhybrid
* Skoda Superb IV
* Passat GTE
Vi kör en del lokalt, men de stora milen som slukas är på långfärd 30-35 mil i stöpet.
Totalt sett rullar vi nog en 2700-3200 mil årligen.
Ämnar ej köpa helt ny bil, utan nybegagnad.
Vad en dieselaudi drar på långfärd vet jag, men vad tar plug-in-hybrid-syskonen GTE och Superb på långfärd, vintertid i 100-120km/h
Vad ligger service-kostanden på? Problem med laddluckor och laddning? Problem med DSG? Vad kostar servicen på den?
Vi tittar väl på modeller kring 2020-2021.
Personligen tycker jag passaten känns gammal. Ser mer eller mindre likadan ut som min fars förra från 2012 invändigt. Det kan man kanske leva med. Men är förbrukningen 0,69 på långkörning är äter det ju upp eventuell vinning på kortare resor för min del. Gillar förövrigt diesels låga varv och massiva vrid på låga varv.
Stockholm-Mors klarar du utan laddstopp sommarhalvåret. Vintertid borde Borlänge var ett lämpligt laddstopp.
En elbil i samma storleksklass som en passat till priset av en begagnad GTE finns inte vad jag vet. Om storleken är ett hårt krav är det svårt, det finns knappt öht.S sinuslinus skrev:
På tal om servicekostnader, mellan 11-14k pendlade offerterna på byte av bromsbelägg och skivor runt om på vår Passat (förvisso alltrack men det lär väl inte skilja sig) nu för ett par veckor sedan. Det är ju helt hutlöst. Enbart byte av beläggen var strax under 7000
Jag har betalt 75:-/månad för avtal i 3år, totalt 2700:- det är prisvärt!Peter2400 skrev:
Nu kunde man förlänga för 299:-/månad vilket är rena rånet för lite olja vartannat år och att de kollar samma saker som besiktningen tar 400:- för.
Ja, rånad blir man hur man än gör.mnils skrev:
Men om man har en VW som man tänker fortsätta serva hos VW så är det otroligt förmånligt
med serviceavtal jämfört med att betala 6 - 12 000 för varje årsservice.
En GTE ska servas årligen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 680 inlägg
Jag bytte bak, Boschskivor och klossar på autodoc för 1500kr och sedan 1500kr för arbetet, och då passade de på att byta till vinterdäck. Men detta var givetvis en lokal liten mek.Storsockret skrev:
En elbil i samma storleksklass som en passat till priset av en begagnad GTE finns inte vad jag vet. Om storleken är ett hårt krav är det svårt, det finns knappt öht.
På tal om servicekostnader, mellan 11-14k pendlade offerterna på byte av bromsbelägg och skivor runt om på vår Passat (förvisso alltrack men det lär väl inte skilja sig) nu för ett par veckor sedan. Det är ju helt hutlöst. Enbart byte av beläggen var strax under 7000![]()
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Varför gör du det inte själv?Storsockret skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 680 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Då har vi svaret på varför det kostar som det gör! Tyvärr ser vi samma linje i dom flesta kostnadstrådar här på forumet. Hur svindyrt det är att anlita hantverkare, man ifrågasätter priser, hur det kan kosta så mycket.13th Marine skrev:
Ja det är precis som du skriver, för att man inte orkar eller vill.
Observera att det inte är nån kritik från min sida, bara ett konstaterande hur lätt det är att profitera på enkla saker för nån annans lättja.