B Bo Berglund skrev:
Har inte servat min 10 mån gamla GTE, men det låter rätt dyrt tycker jag också.
Men jag tog nån sorts serviceerbjudande vid köpet som innebär att jag betalar 99 kr/mån och då skall servicen vara "gratis". Få se hur det går, men jag vet inte när det är dags att serva. Är det kopplat till antal mil körda på bensin? När man kör med el drar det ju inget med olja och liknande...
Frågan är hur länge de har det erbjudandet. DSG-oljan byts var 6000e mil och är en ganska dyr service.

1år/1500mil är det som gäller (min bil var felkodad till flexibel på max 3000mil/2år).
Men ja, jag håller med, de oljebytena känns riktigt onödiga.
 
Ett av problemen med laddhybrider är att bensinmotorn slår av och på mycket oftare än normalt, därför är det tätare oljebyten.

Om det är för tätt kan man säkert diskutera, men det är för att motorn slits på ett annat sätt som är skälet iaf.
 
  • Gilla
Olsbx
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett av problemen med laddhybrider är att bensinmotorn slår av och på mycket oftare än normalt, därför är det tätare oljebyten.

Om det är för tätt kan man säkert diskutera, men det är för att motorn slits på ett annat sätt som är skälet iaf.
Det är vad tillverkaren påstår iaf.
Kunde min SAAB anno 2002 uppskatta oljekvalitet genom uträkning och på så sätt ha upp till 3000mil/2år på oljan så borde en 15år nyare bil som kan köra mycket utan att starta bensinmotorn åtminstone försöka.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
H HakanThn skrev:
Jag vet inte alls hur den hanterar en trefas bil, men med min GTE funkar det klockrent. När man installerat Equalizer ser man enkelt i appen både hur mycket Easee laddar per fas och husets totala förbrukning per fas.
Vid installation av Easee valde jag minst lastad fas som nr 1 in till Easee, har bara 25A huvudsäkring. Men om eloatron går upp i högeffekt, ugnen är på diskmaskinen är igång så blir det trångt....
Testade efter installation av Equalizern och kom lätt upp i över 40A, så har haft tur att säkringen hållit i ett halvår nu .
Test med Equalizer på:
1. Ugn på högeffekt => Equalizer valde en mindre lastad fas vid start av laddning.
2. Slog på panna och sedan ugn när laddning var igång => Equalizer stryper först laddningen och efter några minuter bytte den till annan fas och gick upp i 16A igen.
Låter smart. Men för att byta fas måste laddningen stoppa och starta om?Syns det i bilen?
 
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är vad tillverkaren påstår iaf.
Kunde min SAAB anno 2002 uppskatta oljekvalitet genom uträkning och på så sätt ha upp till 3000mil/2år på oljan så borde en 15år nyare bil som kan köra mycket utan att starta bensinmotorn åtminstone försöka.
Just de årsmodellerna av Saab brukade ju rasa pga olika problem kring oljan så...
...annars älskar jag ju de bilarna...
 
J JohanLun skrev:
Just de årsmodellerna av Saab brukade ju rasa pga olika problem kring oljan så...
...annars älskar jag ju de bilarna...
Du pratar om de med oilsludge?
Vill minnas att det inte drabbade just ng9-3 i någon större utsträckning.
Jag gillade bilen, den sålde sig själv för två månader sedan.
 
Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
Du pratar om de med oilsludge?
Vill minnas att det inte drabbade just ng9-3 i någon större utsträckning.
Jag gillade bilen, den sålde sig själv för två månader sedan.
Korrekt, oilsludge drabbade inte ng9-3 utan det var og9-3 och og9-5 som drabbades värst av det även om det inte var som många tror, alla bilar. Som kurisosa kan nämnas att det var ett inte obekant problem i BMW, Toyota och Volkswagen också, men alla kopplar bara ihop det med Saab.

Sorry for off-topic
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J
Ah, just det ng93 kunde vara tillverkade 2002, hade en og93 2002 och en ng93 2004. :). Det fanns ingen kvalitetsmätare på og ens... My bad.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J
Som fd Saab förare finns det mycket i Volkswagen där de ligger 20 år efter. Alltså, på vissa punkter tycker jag en Saab 9000 var bättre än en passat...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ah, just det ng93 kunde vara tillverkade 2002, hade en og93 2002 och en ng93 2004. :). Det fanns ingen kvalitetsmätare på og ens... My bad.
Min rullade ut okt 2002 om jag inte missminner mig. Jag ärvde den 2012 av min pappa som haft den några år, körde från 18000mil till 28000mil själv fram till nu 2021 när grannen visade intresse och tog hand om den. Bytt fjädrar fram, SID, generator och batteri under min tid som ägare. Samt gjort en del oljebyten.

Måste säga att Passaten ändå kändes som ett lyft.
 
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Måste säga att Passaten ändå kändes som ett lyft.
Fattas bara annat! Radar, lane assist, "semisjälvkörande", färgskärmar med android-integration och navigation, hela elkonceptet, elektrisk handbroms, hillhold - det har gått framåt förståss. Om man dock jämför med en passat från 2002... Ojoj vilken gammal bil det var.

Men passatens (GTEns) värmeanläggning, hur speglarna styrs, hur information från tex radio och färddator visas och allmänn ergonomi, komfort. Stolar, störande belysning på nattkörning, hur knappar är placerade. Där tycker jag fortfarande SAAB kommer ut starkt även om de designades på 1990-talet.

Sen tycker jag både Saab och Volvo är ovanligt bra. Även VW gruppens bilar är vettiga. Haft hyrbilar som har äckliga köregenskaper och instrumentering som en leksak på gröna lund.

Tar man bort komfortfunktionerna för föraren ur jämförelsen, eller om man säger så här - som passagerare åker man nästan lika bra i en SAAB 9-3/9-5/V70 från 2003 som i en GTE.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ny här.

Köpte en 2020 års Passat GTE i förra veckan som jag är väldigt nöjd med så här långt.
Hittade en med den större skärmen, Discover Pro, till infotainment systemet.
Har några frågor som jag inte förstår.

1. I We Connect så ska man ju kunna placera sin rutt hemma och sedan skicka över den till bilen så att den är förberedd när man kommer ut men jag lyckas inte med det. Någon som vet hur man gör

2. I navigatorn under grundinställningar så finns en funktion som heter Inlärning av användar beteende som man sa boka i om man vill att bilen ska lära sig körmönster mm. När jag trycker på den så försvinner markeringen på en gång så jag lyckas inte markera den. Kan någon som har Discover Pro prova på eran Navigator om ni kan markera den ( se videon jag skickar med)
Jag har kollat så jag är huvudanvändare på systemet men funkar ändå inte. Någon som har tips?

3. Någon som vet om det går att programmera in så att höger backspegel vinklas ner när man backar utan att ha infällbara backspeglar. En funktion jag saknar efter att ha aft det på min förra bil

4. Är det någon som vet hur svårt det är att montera Easy Open i efterhand. Jag har KESSY och elektrisk öppning på bagageluckan och såg det gick köpa ett kit för detta, men är det svårt att koppla in själv om man är hyggligt händig?

 
T Traven skrev:
Ny här.

Köpte en 2020 års Passat GTE i förra veckan som jag är väldigt nöjd med så här långt.
Hittade en med den större skärmen, Discover Pro, till infotainment systemet.
Har några frågor som jag inte förstår.

1. I We Connect så ska man ju kunna placera sin rutt hemma och sedan skicka över den till bilen så att den är förberedd när man kommer ut men jag lyckas inte med det. Någon som vet hur man gör

2. I navigatorn under grundinställningar så finns en funktion som heter Inlärning av användar beteende som man sa boka i om man vill att bilen ska lära sig körmönster mm. När jag trycker på den så försvinner markeringen på en gång så jag lyckas inte markera den. Kan någon som har Discover Pro prova på eran Navigator om ni kan markera den ( se videon jag skickar med)
Jag har kollat så jag är huvudanvändare på systemet men funkar ändå inte. Någon som har tips?

3. Någon som vet om det går att programmera in så att höger backspegel vinklas ner när man backar utan att ha infällbara backspeglar. En funktion jag saknar efter att ha aft det på min förra bil

4. Är det någon som vet hur svårt det är att montera Easy Open i efterhand. Jag har KESSY och elektrisk öppning på bagageluckan och såg det gick köpa ett kit för detta, men är det svårt att koppla in själv om man är hyggligt händig?

[video]
Hej och välkommen.

1. Om det är samma som på min 2017 så gäller det att bilen har egen uppkoppling, utöver weconnect då.
Antigen att bilen har ett eget SIM-kort eller att du ger bilen internetåtkomst via blåtand/wifi.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hej och välkommen.

1. Om det är samma som på min 2017 så gäller det att bilen har egen uppkoppling, utöver weconnect då.
Antigen att bilen har ett eget SIM-kort eller att du ger bilen internetåtkomst via blåtand/wifi.
2020 har ju ett inbyggt E-sim så den är alltid uppkopplad i alla fall så att all data för we connect synkas hela tiden om det var det du menade..
Jag kan ju skapa en rutt i we connect och spara som favorit, men den favoriten syns inte i navigatorn och det går inte skicka vidare en skapad rutt till bilen från appen..
 
T Traven skrev:
2020 har ju ett inbyggt E-sim så den är alltid uppkopplad i alla fall så att all data för we connect synkas hela tiden om det var det du menade..
Jag kan ju skapa en rutt i we connect och spara som favorit, men den favoriten syns inte i navigatorn och det går inte skicka vidare en skapad rutt till bilen från appen..
Det är det jag menar.
Min har också ett inbyggt E-sim, via den kan jag se status och starta stoppa laddning samt göra laddningsrelaterade inställningar. Vill jag skicka ett resemål till navigatorn eller få ner kartuppdateringar måste jag se till att bilen har en annan uppkoppling, i mitt fall går det inte att sätta in ett extra SIM utan jag är hänvisad till att skapa en Wifi-hotspot med mobilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.