5 915 läst ·
75 svar
6k läst
75 svar
Erfarenheter av att byta ut äldre bergvärmepump?
Om de gamla har överlevt ca 25år får man nog vara nöjd.lsoderlund skrev:
Står inför ett byte nu i veckan.
Huset hade vid köp befintlig bergvärme med okänd funktion ”den skjuter säkring på något och varnar” sa säljarens barn (han själv låg på boende).
Är en gammal IVT Greenline C5 från 1998-2000 (oklart), och ja, den skjuter säkring på cirkulationenspump och elpatron (vid temperatur under +3). Låter högt när den går. Garanterat slut. I alla fall inget att lägga pengar på.
[bild]
Tyvärr ganska grunt borrhål om 115-120 meter enligt SGU, blir byte till en ”dum” ny IVT HE C6.
Den är likvärdig med den gamla pumpen sett till effekt och dylikt.
Huset är inte så stort, ca 100kvm och modell äldre timmer anno 1850ish. Har räckt tidigare så lär funka fortsättningsvis också.
Fått offret på ~85.000kr ink bortforsling och installation av nya efter rot. Då flyttar de nya maskinen typ 2 meter i sidled så den inte längre täcker en gammal gjutjärnsbrunn i källaren.
Har en bekant som bytte nyligen en äldre bergvärme +17 år till en ny, IVT -> IVT, och de meddelar att nya pumpen är lite effektivare och framförallt snabbare på att få ut värmen i huset. Vi får se hur det blir för oss, men oavsett så har jag inget direkt annat val än att byta pumpen.
Skaffar man något liknande idag får man rimligen 25år gammal teknik. Med lite tur kan man nog ha den i 25år till. Några reparationer kan ju behövas, men det får man alltid vara beredd på.
Fast vill man börja med 25år gammal teknik för 85000kr och bli sittande med den 25år till när man kan skaffa det senaste smartaste och spara 25% el per år i fortsättningen. Det är väl frågan.
Med effektavgifter lär en smart-VP kunna spara in ytterligare genom att hålla nere effekttopparna.
Det ligger mycket i det. De kan sälja grejorna och ta betalt. Men vill man veta hur de nyaste modellerna fungerar får man kolla på tillverkarnas hemsidor. De svenska (IVT, Thermia och NIBE) har bra med info på svenska och kan Sverige.DonPablo skrev:
Så om den som felsöker inte kan ge en specificerad offert på en reparation men bara på byte kanske man inte borde köpa en ny av den firman. Att reparera är garanterat det billigaste. Om det är det bästa är en annan sak med tanke på att det nu finns smart-VPar som inte fanns för 25år sedan.DonPablo skrev:
Men det slutliga valet mellan reparation och byte bör man överlåta till den betalande kunden. Även valet av typ, märke och modell.
Ja jag har varit på så många pumpar där rörmokare har varit och felsökt och killgissat, de har bytt cirkpump, trevägsventil med mera, sen ringt in oss, så är det bara luft i kb-slingan, som de själv har installerat och "luftat"
Hittade denna tråd igår, bra info här.
@DonPablo, du verkar ha mycket erfarenhet från branschen.
Jag behöver byta pump snart här för vår gamla IVT E16 har lagt av.
Kan jag fråga dig om valet mellan Nibe S1256-18 och Thermia Atlas-18?
Vilken hade du rekommenderat?
(stort gammalt hus med gamla radiatorer, 2x500m jordkollektor, södra skåne på landet)
(Föregångaren Nibe S1255 hade mycket problem i början med invertern som gick sönder har jag förstått, tror du de har fixat det med S1256? Kanske för ny?)
(Thermia trodde jag tidigare var riktigt premium, men när jag läser så verkar de ha en hel del problem ändå..?)
Stort tack på förhand!
@DonPablo, du verkar ha mycket erfarenhet från branschen.
Jag behöver byta pump snart här för vår gamla IVT E16 har lagt av.
Kan jag fråga dig om valet mellan Nibe S1256-18 och Thermia Atlas-18?
Vilken hade du rekommenderat?
(stort gammalt hus med gamla radiatorer, 2x500m jordkollektor, södra skåne på landet)
(Föregångaren Nibe S1255 hade mycket problem i början med invertern som gick sönder har jag förstått, tror du de har fixat det med S1256? Kanske för ny?)
(Thermia trodde jag tidigare var riktigt premium, men när jag läser så verkar de ha en hel del problem ändå..?)
Stort tack på förhand!
F1255 är mer beprövad, vet dock ej om den finns kvar längre. S modellen är den senaste, enda svagheten jag vet att de haft hittills är kablar som strulat på S modellerna. Men både nibe och thermia är bra, ta den där du får bäst förtroende för installatören. Vet ej hur thermia är byggda, men antar att de är hyfsat lika allihop
Tack för svar!DonPablo skrev:
F1255 är mer beprövad, vet dock ej om den finns kvar längre. S modellen är den senaste, enda svagheten jag vet att de haft hittills är kablar som strulat på S modellerna. Men både nibe och thermia är bra, ta den där du får bäst förtroende för installatören. Vet ej hur thermia är byggda, men antar att de är hyfsat lika allihop
Har bra leverantörer i närheten, av både Nibe och Thermia, och måste bestämma mig snart.
Svårt det här med att välja
Jag har en Nibe s1256-13 av årets modell, installerad i skiftet september/oktober.
Min har fungerat bra så vitt jag vet och går ”energisnålt”, har aldrig varit över 42 grader i framledningstemp trots -29 som kallast där jag bor och över +21 inne (rejält utrustat med många lågtempradiatorer).
Vad jag emellanåt irriterar mig på är den jävulska mängden mjukvaruuppdateringar Nibe skickar ut… ibland kommer det en varje vecka.
Vad jag däremot kan säga är följande: jag skulle under inga omständigheter skaffa en värmepump - oavsett fabrikat - utan eller med ”för klen” elpatron. Om man reser bort några dagar vill jag ha sinnesfriden att huset inte är en igloo när jag kommer hem ifall värmepumpen havererar. Pumpen bör vara tilltagen så den klarar minst dimensionerande utetemperatur utan tillskott men det ska likafullt finnas rejält med extra kräm tillgängligt om det behövs!
Så som andra skrivit, satsa på ett välkänt värmepumsfabrikat där det finns en installatör på orten du litar på. Betala hellre 5k extra och sikta inte på att spara in sista kronan på investeringskostnaden.
Min har fungerat bra så vitt jag vet och går ”energisnålt”, har aldrig varit över 42 grader i framledningstemp trots -29 som kallast där jag bor och över +21 inne (rejält utrustat med många lågtempradiatorer).
Vad jag emellanåt irriterar mig på är den jävulska mängden mjukvaruuppdateringar Nibe skickar ut… ibland kommer det en varje vecka.
Vad jag däremot kan säga är följande: jag skulle under inga omständigheter skaffa en värmepump - oavsett fabrikat - utan eller med ”för klen” elpatron. Om man reser bort några dagar vill jag ha sinnesfriden att huset inte är en igloo när jag kommer hem ifall värmepumpen havererar. Pumpen bör vara tilltagen så den klarar minst dimensionerande utetemperatur utan tillskott men det ska likafullt finnas rejält med extra kräm tillgängligt om det behövs!
Så som andra skrivit, satsa på ett välkänt värmepumsfabrikat där det finns en installatör på orten du litar på. Betala hellre 5k extra och sikta inte på att spara in sista kronan på investeringskostnaden.
"Dessvärre" så kostar de nästan likaA AndersS skrev:
(Nibe ett par 1000-lappar billigare)
På pappret verkar de likvärdiga, men hur det är i praktiken vet jag ju inte..
Pratar man med säljare blir man inte klokare, läser man på forum verkar det finnas problem med båda;
Gjorde google sökresultatjämförelse:
nibe s1155 problem: Ungefär 2 150 resultat
nibe s1255 problem: Ungefär 14 200 resultat
nibe s1156 problem : Ungefär 1 130 resultat
nibe s1256 problem: Ungefär 2 670 resultat
totalt nibe problem: 20150
Thermia Atlas problem: Ungefär 5 460 resultat
Thermia diplomat inverter problem: Ungefär 2 090 resultat
thermia Calibra problem: Ungefär 2 890 resultat
totalt thermia problem: 10440
Men sen har ju säkert Nibe fler installerade maskiner..? (så kanske orättvis jämförelse)
(och de tidiga problemen med invertrarna är ju säkert fixade nu)
och Thermia som jag hörde var "bäst" / mest premium för ca 10år sen verkar ju ha rätt mycket problem ändå?
Men Thermia står kanske ändå för en lite mer robust (lite konservativ) design-filosofi jämfört med Nibe som körde ut sina tidiga inverterpumpar utan tillräckligt med kvalitetstester, och fick mycket problem med det..
Så, ja vad gör man?
(lite lyxproblem kanske, men man ska ju ändå slanta upp typ 150kkr (efter rot), så dumt att inte undersöka så gott man kan tänker jag..)
Att nibe är fler av, tror jag betyder att det säljs fler av dom helt enkelt. Min arbetsplats är Nibe servicepartner, och vi har dessutom gjort så att vi har de vanligaste prylarna hemma, för att kunderna skall få snabb hjälp.
bland annat kretskort och cirkpumpar på varma sidan, för går den sänder kan man inte köra nödläge heller!
bland annat kretskort och cirkpumpar på varma sidan, för går den sänder kan man inte köra nödläge heller!
Absolut, men ser inte riktigt att det var värt merkostnaden på ca 50-70tkr.Bönhas skrev:
Om de gamla har överlevt ca 25år får man nog vara nöjd.
Skaffar man något liknande idag får man rimligen 25år gammal teknik. Med lite tur kan man nog ha den i 25år till. Några reparationer kan ju behövas, men det får man alltid vara beredd på.
Fast vill man börja med 25år gammal teknik för 85000kr och bli sittande med den 25år till när man kan skaffa det senaste smartaste och spara 25% el per år i fortsättningen. Det är väl frågan.
Med effektavgifter lär en smart-VP kunna spara in ytterligare genom att hålla nere effekttopparna.
Skiljer ju närmare 70k mellan en IVT HE6 och motsvarigheten IVT Geo 606c. Denna kostnad skall betalas tillbaka över tid, och jag har svårt att se att den gör det under överskådlig tid (15-20 år).
Har även en bekant som just arbetar med dessa och Nibe, och han ansåg inte att, för det behovet vi har, på landstället, behöva en "smart" pump. Dels är det tveksamt om wifi-modulen kommer vara kompatibel om 10 år, eller om den ens kommer fungera så länge. Du har ju inte en och samma router så länge, och vi är redan inne och klämtar på högre frekvenser än just 2.4Ghz.
Hur jag än vrider och vänder på det så får i alla fall inte jag ihop ekvationen där det i vårt landställe skulle ge en sådan stor effekt att jag faktiskt såg så stor skillnad på elräkningen att jag skulle tjäna in merkostnaden på 10 år, ens om jag maxade ut 11kW ur kåken tre ggr per månad under 10 år (alltså 11x effektavgiften per månad).
Oavsett så har jag redan märkt en skillnad på nya pumpen, den drar ca 5kW mindre än förra, ger bättre värme och går upp i värme snabbare, framförallt varmvattenproduktionen är rejält billigare.
Skall tilläggas att med gamla pumpen låg förbrukningen totalt på huset under normalåret på strax över 9000kWh.
Redigerat:
Jag tittade på de flesta märkena innan jag valde Nibe. Nu hade jag en Nibe frånluftsvärmepump innan så det vägde väl över. Tillgången till reservdelar är oxå viktig.
Smarta funktioner använder jag inte heller men jag vill inte vara utan den möjligheten.
Wifi i den S1255 jag har är bara något som är anslutet i USB porten, som det ser ut. I värsta fall går det att ansluta med nätverkskabel.
Är i alla fall riktigt nöjd. Nibe går väldigt tyst och går att ställa in precis som man vill.
Smarta funktioner använder jag inte heller men jag vill inte vara utan den möjligheten.
Wifi i den S1255 jag har är bara något som är anslutet i USB porten, som det ser ut. I värsta fall går det att ansluta med nätverkskabel.
Är i alla fall riktigt nöjd. Nibe går väldigt tyst och går att ställa in precis som man vill.
Jag valde till slut en Nibe S1256-18, rörfirman verkade bra och de kunde leverera några dagar senare.
Mycket svårt val (mellan Nibe s1256-18 och Thermia Atlas 18) men så här tänkte jag:
Nibe verkar vara en generation före Thermia med mjukvaran, prisstyrning, effekttariff o dyl. Mer framtidssäker helt enkelt (och nog bra att ha med tanke på att det säkert kommer fler märkligheter framöver vad gäller elen i Sverige från beslutsfattare och myndigheter..)
Nibe skickade med och satte in strömsensorer och innetemp-givare, som standard och utan extra kostnad. (Till Thermian gick det inte ens att ansluta strömsensorer)
Nibes generösa dokumentation online var också överlägsen Thermia (kändes som Thermia vill "hemlighålla" sin info? )
Nibe verkar ha fler service-centers och större/snabbare tillgång till reservdelar, jämfört med Thermia där jag bor (södra skåne).
Men får se hur Nibe:n håller ihop..
Mycket svårt val (mellan Nibe s1256-18 och Thermia Atlas 18) men så här tänkte jag:
Nibe verkar vara en generation före Thermia med mjukvaran, prisstyrning, effekttariff o dyl. Mer framtidssäker helt enkelt (och nog bra att ha med tanke på att det säkert kommer fler märkligheter framöver vad gäller elen i Sverige från beslutsfattare och myndigheter..)
Nibe skickade med och satte in strömsensorer och innetemp-givare, som standard och utan extra kostnad. (Till Thermian gick det inte ens att ansluta strömsensorer)
Nibes generösa dokumentation online var också överlägsen Thermia (kändes som Thermia vill "hemlighålla" sin info? )
Nibe verkar ha fler service-centers och större/snabbare tillgång till reservdelar, jämfört med Thermia där jag bor (södra skåne).
Tror det var ett bra val. Finns en poäng att ha den vanligaste varianten.J jras skrev:Jag valde till slut en Nibe S1256-18, rörfirman verkade bra och de kunde leverera några dagar senare.