DonPablo DonPablo skrev:
För att jag sett att invertrarna oftare har gått sönder på vischan än inne i städer eller större samhällen.
Hej
Låter rimligt att de utsätts för sämre elkvalite på landsbyggden

Men jag har inte sett statistik på detta

Nä inte jag heller, men hur många värmepumpar har du reparerat? hur många invertrar har du bytt?
Jag har jobbat 10 år med värmepumpar, jag hittar inte på!
Bara för att du har haft en som har fungerat i alla år, så tror du dig veta att alla gör det?
Nibe 1250 antingen fick du en som går i 20 år, eller så fick du en som funkar några dagar, sen kom nästa fel, invertrar, kompressorer, styrkort givare, ja allt som kunde krångla gjorde det.
Nibe F1255 när de kom, vi gjorde inget annat än bytta invertrar, så förstå om man har dåliga erfarenheter av dom. Inverterlarm 100 kommunikationsfel kommer fortfarande ibland, 99,95% inverterfel, och det kan komma av ett strömavbrott, eller åska som gått i nårheten, ofta ute på landsbygden, därav mina rekommendationer på on/off på landet.

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Nibe F1255 när de kom, vi gjorde inget annat än bytta invertrar, så förstå om man har dåliga erfarenheter av dom. Inverterlarm 100 kommunikationsfel kommer fortfarande ibland, 99,95% inverterfel, och det kan komma av ett strömavbrott, eller åska som gått i nårheten, ofta ute på landsbygden, därav mina rekommendationer på on/off på landet.
Det var för ca10-15år sedan. Jag trodde de problemen var borta sedan länge. Men det är du som jobbar med detta. Så hur du på ser på det är väldigt intressant att veta.
  1. Vad är status på F1255 idag. Kvarstår problemen även efter reparationerna?
  2. Vad är status på dagens modeller i jämförelse med F1255?

DonPablo DonPablo skrev:
Nä inte jag heller, men hur många värmepumpar har du reparerat? hur många invertrar har du bytt?
Jag har jobbat 10 år med värmepumpar, jag hittar inte på!
Bara för att du har haft en som har fungerat i alla år, så tror du dig veta att alla gör det?
Nibe 1250 antingen fick du en som går i 20 år, eller så fick du en som funkar några dagar, sen kom nästa fel, invertrar, kompressorer, styrkort givare, ja allt som kunde krångla gjorde det.
Hej
Jag köpte en IVT X15 som var den första varvtalsstyrda bergvärmepumpen på marknaden
Jag fick så småningom veta att IVT hade köpt en färdig beprövad lösning från en aseatisk luftkonditionering

Nibe, som kom kanske ett år senare, hade köpt en Frekvensomriktare och anslutit den till en bergvärmepump där de bland annat fick bekymmer med lagerströmmar på grund av det switchbrus jag forskat på.

Bönhas Bönhas skrev:
Det var för ca10-15år sedan. Jag trodde de problemen var borta sedan länge. Men det är du som jobbar med detta. Så hur du på ser på det är väldigt intressant att veta.
  1. Vad är status på F1255 idag. Kvarstår problemen även efter reparationerna?
  2. Vad är status på dagens modeller i jämförelse med F1255?
F1255 idag är mycket stabilare, problemen har inte kvarstått efter de senaste versionerna av invertrar, men ser ju fortfarande idag att det är en överrepresentation på haverier, långt ut på elledningarna och i småbyar.

Dagens modeller S1256/1156 har vi inte fått så många än, där har varit mest kabelbekymmer, och de har ändrat placering på inverter till längst fram, istället för längst bak på kondensorväxlare, där den blev ganska varm.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag köpte en IVT X15 som var den första varvtalsstyrda bergvärmepumpen på marknaden
Jag fick så småningom veta att IVT hade köpt en färdig beprövad lösning från en aseatisk luftkonditionering

Nibe, som kom kanske ett år senare, hade köpt en Frekvensomriktare och anslutit den till en bergvärmepump där de bland annat fick bekymmer med lagerströmmar på grund av det switchbrus jag forskat på.
Dom har haft stora problem, vet att många andra märken har mycket mindra problem. Skulle jag tvingas köpa en inverter bvp idag, vette fan o jag inte skulle köpa en mitsubishi, den levererar 1,5-11kW, men de har så sunkiga menyer och inga givare är benämnda, bara siffror och svart text. Inte för att Nibe är ett under, men tycker de är lättnavigerade.

DonPablo DonPablo skrev:
Dom har haft stora problem, vet att många andra märken har mycket mindra problem. Skulle jag tvingas köpa en inverter bvp idag, vette fan o jag inte skulle köpa en mitsubishi, den levererar 1,5-11kW, men de har så sunkiga menyer och inga givare är benämnda, bara siffror och svart text. Inte för att Nibe är ett under, men tycker de är lättnavigerade.
Hej DonPablo
Den värmepump jag köpte var inte speciellt kompakt byggd och hade en separat varmvattenberedare och såg överdimensionerad ut.

Tyska Bosch köpte 2004 Värmepumptillverkaren IVT i Tranås genom dotterbolaget BBT Thermoteknik

När jag kontaktade fabriken och gav synpunkter på förbättringar på den IVT X15 jag hade, då fick jag svaret att de nu ändat focus mer mot luftvärmepumpar och inte för närvarande fick arbeta på konceptet IVT X15.

Det låter rimligt att bergvärmepumparna från tidigare IVT då fick bekymmer.

Redigerat:
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Det är både fördelar och nackdelar med värmepumpar so har inbyggt varmvattenberedare. Visst är det fint med den inbyggd som många har idag, men ett djävla jobb när den går läck, man måste ofta riva och byta ut hela stommen, det betyder att allt ur den gamla skall ut, och den nya skall in, sen skall alla kort och rör/kopplingar bytas ut. Hade man haft separat beredare, så behöver den bara kopplas lös och bytas ut.
Hade jag haft mer plats hade jag definitivt haft en separat beredare.
Hade eventuellt kunnat ha en ren elberedare, inga mängder vv som spolas hör i alla fall, två vuxna i hushållet.

DonPablo DonPablo skrev:
Dagens modeller S1256/1156 har vi inte fått så många än
Tack!
S-serien har ju diverse sk smarta funktioner. Så man kan väl se en uppgradering av gammal start/stop-bergvärmepump mera som en uppgradering av logiken som styr kompressorn än som att bara gå från start/stopp till inverter. Jag menar med möjligheten att anpassa driften till väder med hjälp av väderprognos och till kommande elpris finns det stora besparingsmöjligheter.

Elpriset varierar normalt med ca två toppar och dalar per dygn. Skillnaden timme till timme kan vara väldigt stor- Så det går att spara mycket el genom att undvika pristoppar och utnyttja dalar.

Man kanske inte sparar stora pengar varje timme, men man kan spara många (alla?) timmar alla dagar som elpriset varierar. Totalt sett bör det vara där besparingspotentialen ligger.

Och inte minst gör uppkopplingen till nätet att firmware kan uppdateras ofta. Anpassningar till en förändrad verklighet kan göras snabbt.

Så om man vill byta i "förtid" innan haveriet kan detta vara skälet som trots allt gör bytet vettigt.

• Gilla
jras och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jag tänker att jag vill att min värmepump ska gå så kort tid som möjligt och det var väl mer avgörande när jag väl bestämde mig för en on-off.Nackdelen med Legenden är att jag inte kan styra mot mitt el-bolag men oavsett hade vi nog inte ändrat hur vi använder elförbrukningen som exempel tvätta på natten.Calibran och atlas modellerna är förberedda att styra mot elbolagen.Sedan får man inte glömma som jag gör att styr med hysteres om det blir stora svängningar när utetemperaturen varierar och då passar on-offen väldigt bra när de klipper kompressorn direkt och får ett stort värmeöverskott.När hysteres går in blir starterna för kompressorn få eftersom solen exempel höjer värmen inomhustemperaturen.
Det här förstod jag inte riktigt "styr med hysteres"? Hur går det till?

Jag ger inte mycket för elprisstyrning med mera smarta funktioner, de får ofta grejerna att fucka ur, som att köra ep ist för kompressor när elen är "billig" Nå bort med all sån inbyggd skit, bättre styra själv med hjälp av annat typ home assistent eller liknande.

• Gilla
Vector och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Det här förstod jag inte riktigt "styr med hysteres"? Hur går det till?
Hysteresen stoppar kompressorn om den beräknade(bör) framledningsvärdet exempel är 40 grader men det riktiga (är) värdet är 49grader.Om hysteres värdet är inställt på 8 kommer kompressorn stanna och man får ett +100 på integralen.Om är-värdet var 49 grader kommer integralberäkningen bli 9 steg/minut men har du +100 så kommer integralberäkningen bli 100+ och lägg till -60 så kommer kompressorn vila i näst 2 timmar innan nästa start.På så sett kan man utnyttja vädret till fördel utan att inomhustemperaturen märks.På vinter eller när värmestoppet är aktivt kommer man inte upp till inställda hysteresvärdet.Hade jag valt en thermia calibra (inverter) så fungerar det inte eftersom calibran kompressor är varvtalsstyrd.

V växelventil skrev:
Hysteresen stoppar kompressorn om den beräknade(bör) framledningsvärdet exempel är 40 grader men det riktiga (är) värdet är 49grader.Om hysteres värdet är inställt på 8 kommer kompressorn stanna och man får ett +100 på integralen.Om är-Ojvärdet var 49 grader kommer integralberäkningen bli 9 steg/minut men har du +100 så kommer integralberäkningen bli 100+ och lägg till -60 så kommer kompressorn vila i näst 2 timmar innan nästa start.På så sett kan man utnyttja vädret till fördel utan att inomhustemperaturen märks.På vinter eller när värmestoppet är aktivt kommer man inte upp till inställda hysteresvärdet.Hade jag valt en thermia calibra (inverter) så fungerar det inte eftersom calibran kompressor är varvtalsstyrd.

Tack, men jag är för dum för att förstå det där :)

DonPablo DonPablo skrev:
Jag ger inte mycket för elprisstyrning med mera smarta funktioner, de får ofta grejerna att fucka ur, som att köra ep ist för kompressor när elen är "billig"
En intressant åsikt utan någon som helst källa, referens eller bevis. Detta är helt nytt för mig. Kan du komma med exempel så fram med dem. Finns det dåliga produkter på marknaden vill man ju veta så man kan undvika dem.
  1. Jag är mycket nyfiken vad du menar med att "smarta funktioner, de får ofta grejerna att fucka ur"?
  2. Vilka produkter gäller det?
  3. Hur ofta får de "grejerna att fucka ur"?
DonPablo DonPablo skrev:
Nå bort med all sån inbyggd skit, bättre styra själv med hjälp av annat typ home assistent eller liknande.
4. Hur skulle det gå till. Om det är bättre och du vet hur det går till får du gärna berätta exakt hur man skall göra. Jag skulle tro att de allra flesta vill veta. Jag vill också veta.

Vi kan ta NIBES S-serie som exempel. Den kör aldrig ep istället för kompressor så det är inget problem. Förklara för de som har en S1255 hur de kan förbättra sin energiekonomi genom att "bättre styra själv med hjälp av annat typ home assistent eller liknande."

5. Eller varför menar du att det skulle vara bättre än NIBES egna styrning?

Jag behöver inte förklara, för du vet ju redan att det är perfekt! Jag åker runt och servar dessa maskiner dagligen, och spa ställer till mer problem än de gör nytta.
Jag vet att där jag stängt av spa, har inte folk behövt frysa, eller ringa in och säga att grejerna inte fungerar som de skall.
F seriens SPA körde EP när elen var billig, istället för kompressor (flvp) spelar ingen roll hur billig elen än är, så är kompressordrift alltid billigare.
S serien har jag inte hunnit springa så mycket på, men det jag sett gör inte mig imponerad, bland annat väderstyrningen har fått pumpar att helt balla ur, slutat göra värme

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.