Själv förordar jag On/Off mot stor vattenvolym alla dar i veckan
för..
En kompressor kan omöjligtvis vara lika bra i ett stort varvtalsområde. Både vad gäller verkningsgrad, men även smörjning.
Vidare tillkommer VFDn som ytterligare en komponent (läs felkälla).
Gäller också att tillverkaren valt bra motor och avstörning för att undvika elektrisk korrosion av lagerbanor. Inte säkert att alla beaktar sådana aspekter.

Redigerat:
DonPablo DonPablo skrev:
Jag kör på en onoff sen 2010, går som en dröm ännu
V växelventil skrev:
Det är en on/off
Är det en kolv eller scroll ni har och det är ingen massa lullull i med massor av elektronik som sägerr upp sig och kostar skjortan att reparera.
Kolv går inte att styra farten på med frekvesen, bara mellan 40 - 60 Hz, då mår dom illa, en scoll kan styras med medd frekvensen och då lämplig mellan 30 - 75 Hz.
Har en kolv 9 kW sen 20 år och den fungerar forfarande, nu laddar jag mot en 750 L tank och vid ca minus 10 ute så laddar den på 3 timmar och stannar. Står still i ca 2,5 - 3 timmar och hålen ( 3 st a 100 meter )
återladdas mellan stillestånden.

M Martin Lundmark skrev:
Hej växelventil

Du skriver ” Jag tänker att jag vill att min värmepump ska gå så kort tid som möjligt och det var väl mer avgörande när jag väl bestämde mig för en on-off” varför det?

Är det inte bättre med en jämn drift av kompressorn, och få on/off?

Det jag beskriver gällande min varvtalstyrda bergvärmepump och varvtalstyrda kyl- och frysskåp och frysboxar att de själva (automatiskt) utjämnar effektbehovet till min villa utan att jag behöver införa en yttre styrning eller agera själv som många verkar bekymrade över.

Vill jag driva det vidare så kan jag naturligtvis i framtiden, med hjälp av varvtalsstyrningen till exempel styra ned effektbehovet något samtidigt med matlagning och då reglera mot ett jämnare effektuttag till villan under exempelvis en timme eller kvarts timme.

Jag har en utegivare men även en innegivare för temperaturen och upplever en väldigt jämn innetemperatur, vid variation i utetemperaturen, vid matlagning, om jag eldar i sparinsatsen eller har många på besök.

Varvtalsstyrningen sänker mjukt värmetillförseln och jag har svårt att se en stötte variation än att temperaturen håller sig inom +/-en halv grad från det inställda börvärdet
När jag skriver att "kompressorn ska gå så lite som möjligt" menar jag att är det kallt ska kompressorn gå så mycket som möjligt oavsett on-off eller inverter men varför ska min kompressor gå på vårkanten om utetemperaturen på morgonen är 0 grader men stiger till 10 grader på 2 timmar?Utnyttja solen trögheten i systemet. Under vår-hösten har jag inte många starter under den tiden på säsongen.När värmebehovet finns har jag inte större diff en 1grad/dygn.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Själv förordar jag On/Off mot stor vattenvolym alla dar i veckan
för..
En kompressor kan omöjligtvis vara lika bra i ett stort varvtalsområde. Både vad gäller verkningsgrad, men även smörjning.
Vidare tillkommer VFDn som ytterligare en komponent (läs felkälla).
Gäller också att tillverkaren valt bra motor och avstörning för att undvika elektrisk korrosion av lagerbanor. Inte säkert att alla beaktar sådana aspekter.
Hej MagHam

Jag är medveten om att verkningsgraden för inverter/kompressor varierar i varvtalsområdet. Samtidigt så varierar även förluster och verkningsgraden gällande andra delar av systemet, som till exempel värmeväxlare som kan ses som överdimensionerad då en låg effekt överförs.

När jag 1997 publicerade ;”Increased pollution in the protective earth”
Innehöll det bland annat EMC-problematiken gällande lagerströmmar.
En problematik gällande switchbrus som måste hanteras när man ansluter frekvensomriktare till maskiner försedda med lager.
Det handlar bland annat om 360 graders anslutning av skärmade kablar, korta avstånd och nyttjande av jordplan som underlättar den högfrekventa funktionsjordningen
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1011266&dswid=-6490

Jag hittade forskningsdokument på en i det avseendet välgjord asiatisk luft/luft värmepump avsedd för kylning som verkade väldigt lik den frekvensomriktare/kompressor som satt i den IVT X15 värmepump jag använt i snart 20 år. IVT berättade samtidigt att de köpt en färdig lösning till sin första varvtalsstyrda bergvärmepump.

Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Kul diskussion i tråden! Passar på att damma in lite mer info om min situation:
Gamla pumpen: 5 kW on/off
Nya pumpen: 8 kW/inverter
Borrhål 130 m varav 30 m foder och 100 m "aktivt"

Den gamla pumpen klarade inte riktigt av hela husets värmebehov på egen hand och det skull kunna vara så att en del av besparingen kommer från att vi har en kraftigare pump. Förra vintern hade vi dock elpatronen avstängd under större delen av vintern, undantaget de absolut kallaste dagarna då temperaturen var under -10 °C. I år satte vi en block mot att el-patronen går när det är över -2 °C men har i övrigt låtit nya pumpen sköta sig själv, och min höftgissning är att patronen gick ungefär lika mycket

Vi valde en lite för stor inverterpump som "anpassar" effektuttaget till borrhålet just för att kunna klämma ut så mycket energi det bara är möjligt ur vårt något korta borrhål, och det märks att det just är borrhållsdjupet som begränsar pumpen. Jag har en känsla av att effektiviteten kommer öka ytterligare när det blir lite varmare.

Gällande borrhålstemperatur så är det inte nödvändigtvis i slutet av säsongen hålet är som kallast. Vi har ett hål som verkar återladdas relativt snabbt. När det var som kallast och pumpen gick hårdast så hade vi 0 °C in och -2 °C ut, nu när det är mildväder så ligger vi på +2 °C in och +1 °C ut.

• Gilla
legion
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Jag är medveten om att verkningsgraden för inverter/kompressor varierar i varvtalsområdet
Hej Martin.

Och med att varva upp en inverter-VP till flera tusen varv ( hur många på max har jag inte info om ) som det görs.
Innebär att tryckförlusterna i kompressordelen ökar i kvadrat och avgiven effekt minskar radikalt, därav högre varv, samt att inte förglömma slitaget på kompressorn.
Så där är det nog något som som dom lärda tvistar om, vilket som är bäst ON/OFF eller Inveters. I mitt fall vet jag att en ON/OFF fungerar utmårkt och kommer inte att vid byte, sätta in en scroll med inveters. Däremot kanske bygga min egen styrning som håller varvtalet på en vettig nivå.
En kolv har ett trögt startmoment och bör ha en mjukstart. Inte en snikmodell som Nibe har, utan en riktig sådan, lika med en scroll, även om den inte har ett så stort startmoment.

D
legion legion skrev:
Har börjat fundera på om det är värt att att i förtid byta ut min 25 år gamla Thermia villa classic 105 mot en Thermia Atlas 12.

Förutsättningar:
Nuvarande pump fungerar bra, elpatron behöver sällan kopplas in annat än vid extrem kyla.
Kompressor bytt för 15 år sen.
Borrhålet är 140m och gav enligt SGU 1000 liter/timme.
Årsförbrukning ca 18-19000 kwh varav kanske 10000 står för värme/varmvatten. (gissning)

Ny pump installerad och klar 118’ med befintligt borrhål.

Det vore intressant med verkliga exempel, ni som bytt till en ny effektiv värmepump, hur mycket har er elförbrukning sjunkt?
Vi bytte från onoff 10 kW till inverter 12 kW och husets totala årsförbrukning gick från 15 MWh till strax under 12 MWh (vi har inte behövt använda elpatron sedan bytet). Med detta sagt skulle jag inte byta förrän apparaten havererar.

270 m² boarea, delvis välisolerat, 22,5⁰ i huset, 180 m hål.

• Gilla
legion
  • Laddar…
legion legion skrev:
Det vore intressant med verkliga exempel, ni som bytt till en ny effektiv värmepump, hur mycket har er elförbrukning sjunkt?
Vad man tycker är intressant varierar.

Just hur mycket elförbrukningen sjunker vid en sådan här uppgradering är såklart intressant att veta. Det finns dock några svårigheter. Den första är att förhållandena ändrar sig år från år väldigt mycket. Det är många parametrar som kan variera:
  • Vädret kan skilja extremt mycket
  • Övrig förbrukning kan variera mycket av många olika orsaker.
Min egen erfarenhet är att det inte går att avgöra hur mycket man sparar på grund av själva bytet eftersom andra saker påverkar så mycket.

Det man kan säga om ekonomin generellt är att man sparar pengar genom att inte byta. Eftersom den gamla VPn har rimligen betalt sig redan. Dvs nuvarande VPns lägre driftkostnad är en ren besparing. Ett byte innebär att man måste ut med en stor summa. Pengar som tar flera år att tjäna in. Pengar som kan investeras i en aktiefond eller NIBE-aktier. ett bankkonto eller vad man föredrar. Att byta ut en fungerande VP kan lätt bli en ren förlustaffär.

Den först VPn tjänar in skillnaden mellan VP och "vad man nu hade innan". Dvs en väldigt stor besparing.

Byte från start-stop till inverter tjänar in skillnaden mellan dessa två tekniker. Skillnaden finns absolut, men det är en mycket mindre skillnad och därmed besparing. Så intjäningstiden blir mycket lång.

Ett sådant här byte görs på under en dag.

Det ekonomiskt mest fördelaktiga är rimligen att inte byta innan nuvarande VP havererar så den inte kan/bör repareras.

• Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:

Just hur mycket elförbrukningen sjunker vid en sådan här uppgradering är såklart intressant att veta. Det finns dock några svårigheter. Den första är att förhållandena ändrar sig år från år väldigt mycket. Det är många parametrar som kan variera:
Min egen erfarenhet är att det inte går att avgöra hur mycket man sparar på grund av själva bytet eftersom andra saker påverkar så mycket.

Det man kan säga om ekonomin generellt är att man sparar pengar genom att inte byta. Eftersom den gamla VPn har rimligen betalt sig redan. Dvs nuvarande VPns lägre driftkostnad är en ren besparing. Ett byte innebär att man måste ut med en stor summa. Pengar som tar flera år att tjäna in. Pengar som kan investeras i en aktiefond eller NIBE-aktier. ett bankkonto eller vad man föredrar. Att byta ut en fungerande VP kan lätt bli en ren förlustaffär.

Den först VPn tjänar in skillnaden mellan VP och "vad man nu hade innan". Dvs en väldigt stor besparing.

Byte från start-stop till inverter tjänar in skillnaden mellan dessa två tekniker. Skillnaden finns absolut, men det är en mycket mindre skillnad och därmed besparing. Så intjäningstiden blir mycket lång.

Det ekonomiskt mest fördelaktiga är rimligen att inte byta innan nuvarande VP havererar så den
Bönhas Bönhas skrev:

Det ekonomiskt mest fördelaktiga är rimligen att inte byta innan nuvarande VP havererar så den inte kan/bör repareras.
Håller i princip med, kostnaden för ett byte kommer aldrig kunna tjänas in och det räknar jag inte med heller pga att förr eller senare måste investeringen ändå göras av ren nödvändighet.

Att lägga sparpengar på ett vp-byte är inte aktuellt, de gör bättre nytta på börsen.
Kostnaden skulle isåfall hamna på huslånet vilket i realiteten skulle öka månadskostnaden med kanske 2-300 beroende på ränteläget.

Det intressanta då är ju om den nya värmepumpen skulle dra mindre el än merkostnaden på lånet, vilket ju verkar vara fallet enligt de exempel som framkommit.
Men rent rationellt känns det ändå fel att byta🤔

För övrigt väldigt intressant att flera föredrar start/stopp framför varvtalsstyrd, det hade jag inte trott!

Redigerat:
Jag bytte tidigare (60000) timmar och min diplomat skulle säkert gå några år till men ska snart gå i pension så vi göra bytet så slipper jag den biten.Atlas eller calibran tycker jag fungerar bra vad jag hört hos kunder och verkar inte vara några problem.Vet inte om jag sparat mer eller mindre om jag valt calibran men känns tryggt med Legenden eftersom det är egentligen en Thermia Diplomat Optimum. Du kommer nog bli nöjd med atlas modellen.

• Gilla
legion
  • Laddar…
D
legion legion skrev:
Håller i princip med, kostnaden för ett byte kommer aldrig kunna tjänas in och det räknar jag inte med heller pga att förr eller senare måste investeringen ändå göras av ren nödvändighet.

Att lägga sparpengar på ett vp-byte är inte aktuellt, de gör bättre nytta på börsen.
Kostnaden skulle isåfall hamna på huslånet vilket i realiteten skulle öka månadskostnaden med kanske 2-300 beroende på ränteläget.

Det intressanta då är ju om den nya värmepumpen skulle dra mindre el än merkostnaden på lånet, vilket ju verkar vara fallet enligt de exempel som framkommit.
Men rent rationellt känns det ändå fel att byta🤔

För övrigt väldigt intressant att flera föredrar start/stopp framför varvtalsstyrd, det hade jag inte trott!
Byt vid haveri.

Om invertern funkar är den bättre än onoff. Vår har funkat klockrent. T ex DonPablo har ett reparatörsperspektiv också.

J jonaserik skrev:
Hej Martin.

Och med att varva upp en inverter-VP till flera tusen varv ( hur många på max har jag inte info om ) som det görs.
Innebär att tryckförlusterna i kompressordelen ökar i kvadrat och avgiven effekt minskar radikalt, därav högre varv, samt att inte förglömma slitaget på kompressorn.
Så där är det nog något som som dom lärda tvistar om, vilket som är bäst ON/OFF eller Inveters. I mitt fall vet jag att en ON/OFF fungerar utmårkt och kommer inte att vid byte, sätta in en scroll med inveters. Däremot kanske bygga min egen styrning som håller varvtalet på en vettig nivå.
En kolv har ett trögt startmoment och bör ha en mjukstart. Inte en snikmodell som Nibe har, utan en riktig sådan, lika med en scroll, även om den inte har ett så stort startmoment.
J Joakim654 skrev:
Kul diskussion i tråden! Passar på att damma in lite mer info om min situation:
Gamla pumpen: 5 kW on/off
Nya pumpen: 8 kW/inverter
Borrhål 130 m varav 30 m foder och 100 m "aktivt"

Den gamla pumpen klarade inte riktigt av hela husets värmebehov på egen hand och det skull kunna vara så att en del av besparingen kommer från att vi har en kraftigare pump. Förra vintern hade vi dock elpatronen avstängd under större delen av vintern, undantaget de absolut kallaste dagarna då temperaturen var under -10 °C. I år satte vi en block mot att el-patronen går när det är över -2 °C men har i övrigt låtit nya pumpen sköta sig själv, och min höftgissning är att patronen gick ungefär lika mycket

Vi valde en lite för stor inverterpump som "anpassar" effektuttaget till borrhålet just för att kunna klämma ut så mycket energi det bara är möjligt ur vårt något korta borrhål, och det märks att det just är borrhållsdjupet som begränsar pumpen. Jag har en känsla av att effektiviteten kommer öka ytterligare när det blir lite varmare.

Gällande borrhålstemperatur så är det inte nödvändigtvis i slutet av säsongen hålet är som kallast. Vi har ett hål som verkar återladdas relativt snabbt. När det var som kallast och pumpen gick hårdast så hade vi 0 °C in och -2 °C ut, nu när det är mildväder så ligger vi på +2 °C in och +1 °C ut.
J jonaserik skrev:
Hej Martin.

Hej
Den IVT X15 jag installerade för ca 20 år sedan har ett nominellt effektområde mellan 4-17 kW och arbetar utan elspets

Det avger nominellt ca 9,5 kW vid 50 Hz från invertern

Det innebär att nominellt så drivs kompressorn bara över nominellt varvtal då elpatronspets brukar kopplas in om pumpen varit mindre och behövt elspets

Teoretiskt inföll det vid kallare utetemperatur än ca 15 minusgrader året när pumpen sattes in

Nu vid något kallare temperatur då jag bl.a. bytt husets alla fönster till treglas

Redigerat:
brukar rekommendera on/off om man bor utanför storstan så att säga, där elnätet kan svaija lite mer, med avbrott och spänninsspikar m.m. Invertrarna blir ju bättre också med tiden. Men idag tycker jag det verkar som att alla bara ska ha så bra Scop siffror, sen skiter de i tillförlitligheten. Ta tillexempel en luftvatten pump, som fläkten fryser fast på, hur tillförlitligt är det?
Dagens ec fläktar är väldigt svaga i starten, sen kan de inte ha värmeslinga heller, för då sjunker Scop!

DonPablo DonPablo skrev:
brukar rekommendera on/off om man bor utanför storstan så att säga, där elnätet kan svaija lite mer, med avbrott och spänninsspikar m.m. Invertrarna blir ju bättre också med tiden.
Hej
Varför det

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Varför det
För att jag sett att invertrarna oftare har gått sönder på vischan än inne i städer eller större samhällen.

• Gilla
joakitman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.